Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sy tillsammans i sommar - flyttat till augusti!!  (läst 15133 gånger)

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
Sy tillsammans i sommar - flyttat till augusti!!
« skrivet: 17 jan-08 kl 18:02 »
Jag har en dröm om att bli självförsörjande på kläder. Steg ett är att sy mina kläder själv. Steg två är att tillverka tygerna själv. Steg tre är att tillverka garnerna själv av ullen från mina får och getter och kanske även göra lingarn och nässelgarn.

Vill du gå med mej en bit på vägen?

Jag tänker mej att vi träffas i sommar, med symaskin och tyger, och sen ritar och syr vi kläder några dagar tillsammans. Jag bor i ett stort hus med gott om utrymme för flera att arbeta i. Sovplatser finns oxå.

Detta är enbart en liten blänkare för att kolla om intresse finns.

Hej från kobbe - i en liten by mellan Kalmar och Karlskrona :)
« Senast ändrad: 08 jun-08 kl 18:45 av kobbe »
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Shadow

• Gäst
Re:Sy tillsammans i sommar?
« Svar #1 skrivet: 17 jan-08 kl 19:10 »
Jättekul!!
Men det är en bit till dig härifrån..... synd....
Skulle jättegärna hakat på! Syr en hel del själv, dock mest vikinga/medeltida kläder både för hand och på maskin.
Men det är ju inte sommar än......

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #2 skrivet: 17 jan-08 kl 23:13 »
Det där är jag gärna med på! Har inte sytt speciellt mycket egna kläder i mina dar, men stickar desto mer.
Nästgårds är det ju dessutom för mig, jag är ju bleking till ursprunget och har mina ärenden dit titt som tätt...
Höns, stickning och pelargoner

Patrik i Skåneland

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 17 jan-08 kl 23:23 »
Låter bra! Jag har handsytt alla kläder jag bär själv och tänker övergå till skinn och päls så snart som möjligt, så kanske jag kan komma och sy lite eller bara komma och hjälpa till för den som är intresserad av handsömnad eller rent allmänt om enkla kläder som det diskuteras hej vilt om i "Vadmals"-tråden.
Gå inte och dö förrän du har levt!

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #4 skrivet: 18 jan-08 kl 11:14 »
Jättekul att det finns intresse! Kanske finns det fler...
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.

Eulalia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 jan-08 kl 11:22 »
sugen..  :-[
Shadow: eventuellt samåka?  

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #6 skrivet: 18 jan-08 kl 16:30 »
Låter bra! Jag har handsytt alla kläder jag bär själv och tänker övergå till skinn och päls så snart som möjligt, så kanske jag kan komma och sy lite eller bara komma och hjälpa till för den som är intresserad av handsömnad eller rent allmänt om enkla kläder som det diskuteras hej vilt om i "Vadmals"-tråden.

Åh!  :o Det hade ju varit super att sy kläder för hand. Nån symaskin äger jag inte, vilket oftast leder till att mina projekt aldrig blir genomförda. Kanske är dags att tänka om.

Sugen på att komma alltså, men jag lovar inget. Min sommar kommer nämligen mest att bestå av lönearbete.

Shadow

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 jan-08 kl 18:46 »
sugen..  :-[
Shadow: eventuellt samåka?  

Självklart!
Bara det blir "rätt" helg för min del....  :D

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #8 skrivet: 21 jan-08 kl 08:57 »
Åh!  :o Det hade ju varit super att sy kläder för hand. Nån symaskin äger jag inte, vilket oftast leder till att mina projekt aldrig blir genomförda. Kanske är dags att tänka om.

Sugen på att komma alltså, men jag lovar inget. Min sommar kommer nämligen mest att bestå av lönearbete.

Du är lika välkommen utan symaskin! Vi kan ju turas om att sy på dom som finns (om du nu inte absolut vill sy för hand - vilket oxå är trevligt) :)

manna

• -
« Svar #9 skrivet: 21 jan-08 kl 10:35 »
Jag önskar mig en parkas. Kanske den drömmen skulle kunna förverkligas i sommar...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 21 jan-08 kl 17:55 »
Att träffas lät väldigt trevligt. Är dock ingen syfantast, speciellt inte kläder.  :P Har kommit fram till att det är mycket smidigare att ärva kläder från svägerskan och barnens kusiner. Hyfsat modernt, stora mängder och gratis!  :D Men, jag har en symaskin, kanske kan man få hantverka något annat medans ni andra syr kläder?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Shadow

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 jan-08 kl 21:11 »
För min del tycker jag det är okej!
Det står ju "sy tillsammans..."  ;)

Menade ju förstås att det går bra att hantverka (sy) annat också!
« Senast ändrad: 25 jan-08 kl 22:29 av Shadow »

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #12 skrivet: 22 jan-08 kl 07:54 »
Att träffas lät väldigt trevligt. Är dock ingen syfantast, speciellt inte kläder.  :P

Det innebär förstås en risk att komma ändå... du kanske blir omvänd ;D
« Senast ändrad: 22 jan-08 kl 07:55 av kobbe »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 22 jan-08 kl 10:53 »
Det innebär förstås en risk att komma ändå... du kanske blir omvänd ;D

Hehe, jo det är klart den risken finns förstås.  :D Fast den vågar jag nog ta. Friskt vågat, hälften vunnet.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

nikos

« Svar #14 skrivet: 25 jan-08 kl 22:19 »
 :)vilket härligt initiativ! jag och symaskinen kommer gärna om det passar in bland sommarplaner och arbete.

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #15 skrivet: 26 jan-08 kl 10:55 »
Jag vill också!
Kan plocka upp folk på vägen från Karlskrona.

edit
Borde vi inte ha något gemensamt projekt eller nåt? Som vi kan göra så att inte var och en bara pysslar med sitt eget...
« Senast ändrad: 26 jan-08 kl 17:15 av solkatten »

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #16 skrivet: 27 jan-08 kl 08:22 »
Borde vi inte ha något gemensamt projekt eller nåt? Som vi kan göra så att inte var och en bara pysslar med sitt eget...

Min tanke med att träffas och sy är att göra kläder. Rita egna mönster efter egen kropp och börja sy basgarderoben för mej som självhushållare. Hållbara, slitstarka och sköna kläder som gärna är personliga. Och gärna tillsammans med dej som har en liknande idé om kläder.

Jag har basmönster så att vi kan konstruera plagg efter egna kroppsformer och idéer, kan en del om mönsterkonstruktion och har lite sömnadsutbildning i bakfickan. Säkert kan ni bidra med andra kunskaper och erfarenheter.

Det är ingen kurs utan mer ett projekt på några dar där vi genom att dela med oss av kunskap till varandra åstadkommer kläder åt oss själva. Så tänker jag mej det hela.

I första hand vänder jag mej till dej som vill sy dina egna kläder  :)

Amandeep Frida S

• Uppland
SV: Sy tillsammans i sommar?
« Svar #17 skrivet: 10 feb-08 kl 07:52 »

Hej!

Jag har samma tankar. Att sy och skapa mina kläder själv. Har kommit igång smått med en härlig bok från 70-talet med rakskurna mönster.
har även börjat sticka mina egna sockor.

Att ses i sommar och arbeta tillsammans och hjälpas åt i lärandet låter förträffligt.
Har symaskin.
men dessvärre också hund som kan vara svår att lämna bort.

Sätter tråden under bavakning.

Lycka till er!
Kreativ sthlmare som hellre reflekterar än konsumerar
Pysselfröken som försöker leva nära naturen i stan :-)
...men drömmer om att bo mer lantligt med större utrymme för odling och skapande

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #18 skrivet: 10 feb-08 kl 19:03 »
Hej!

Jag har samma tankar. Att sy och skapa mina kläder själv. Har kommit igång smått med en härlig bok från 70-talet med rakskurna mönster.
har även börjat sticka mina egna sockor.

Att ses i sommar och arbeta tillsammans och hjälpas åt i lärandet låter förträffligt.
Har symaskin.
men dessvärre också hund som kan vara svår att lämna bort.

Sätter tråden under bavakning.

Lycka till er!

Kul att se att så många nappar på idén! Även om inget är bestämt ännu så kan jag redan nu berätta att hundar inte kan följa med.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 10 feb-08 kl 21:13 »
Är det någon som kan säga ungefär när och var detta kommer äga rum?
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser