Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När börjar ni förodla?  (läst 31842 gånger)

Byracka

• -
Re:När börjar ni förodla?
« Svar #40 skrivet: 25 jan-08 kl 19:42 »
Men vi har en fantastisk sommar med ljusa nätter, och sedan tillhör vi väl den sinande del av befolkningen som fortfarande har vinter. ;) Den som väntar på något gott...
Ljusa sommarnätter gör det inte ljusare under polarnatten.
Vad vinter beträffar så visst är det trevligt men det är även trevligt med +6 grader ute som gör att man sparar många sköna penningar på uppvärmningen.

mimmismat

• Mimmis Mat
« Svar #41 skrivet: 25 jan-08 kl 22:35 »
Stratifiering i februari och sådd i mars under lysrör. Bor i zon 3-4.

Musseron

« Svar #42 skrivet: 25 jan-08 kl 23:57 »
Stratifiering  ???
Vad är det för spännande metod?
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

Musseron

« Svar #43 skrivet: 26 jan-08 kl 00:07 »
Ljusa sommarnätter gör det inte ljusare under polarnatten.
Vad vinter beträffar så visst är det trevligt men det är även trevligt med +6 grader ute som gör att man sparar många sköna penningar på uppvärmningen.

Vi har bergvärme och känner inte av växlingarna speciellt mycket ;)
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

mimmismat

• Mimmis Mat
« Svar #44 skrivet: 26 jan-08 kl 10:07 »
Stratifiering:  Det är köldbehandling av kallgroende sorter, tex rankspenat.

Marit

• Värmland
    • gersgården
« Svar #45 skrivet: 26 jan-08 kl 12:56 »
Beror på vad jag ska så...Inne har jag sått pensé, riddarsporre, lammöron, basilika, paprika, rosenkrage och kragklocka. De 4 första har grott men om perennerna inte tar sig inne så blir det ut i snön med dem istället  ;D De flest grönsakerna så jag på friland längre fram på våren. Många annueller förodlar jag inne i mars/april.
Fler som stratifierar ser jag :) Måste äta upp lite mat så det blir plats i kylskåpet  ;)
byggnadsvård, växtmedicin, mat och odling!

anders 67

• Dalarna
« Svar #46 skrivet: 30 jan-08 kl 13:48 »
Idag sådde jag kronärtskocka.Nu blir det lite sått varje vecka ända fram till i sommar.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Pettertestar

• Det ena och det andra
SV: När börjar ni förodla?
« Svar #47 skrivet: 31 jan-08 kl 18:30 »
testar

Hadebäst

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 01 feb-08 kl 15:32 »

Re förodla:  Nybörjare på data, kan ta tid för svar. Uppvuxen bonde jag ha bott i skogen i 4 år utan el(jobbar i oslo ett tag nu-skulder), och är skogsöverlevare. De finns så mycket naturen har att erbjuda, som tex det renar äter kan vi i stort sett äta. Så mycket att skriva som om intresse för mer information, skriv inlägg. Vill gärna ta del av allas erfarenheter så jag lär mig mer.

Musseron

« Svar #49 skrivet: 01 feb-08 kl 16:29 »
Nu har jag grobarhetstest på gång med fröer som egentligen passerat "bäst före" Huvudsallaten var 100%ig, så det var ju trevligt. Jag har petat ner chilipeppar i jorden för första gången. Kronärtskocka låter ju spännande! Hur och var trivs de? Känns som om jag bor lite för nordligt... och än så länge utan växthus...

lillaloppan

« Svar #50 skrivet: 04 feb-08 kl 15:02 »
Jag har börjat idag -med att så paprika. Fortsätter med lite tomat nästa vecka. Vitlök och krasse har jag haft i köksfönstret hela tiden, så det räknas inte  ;) Men jag kan rekommendera att börja med olika sorters grönt att sätta på smörgåsen (ifall det kliar i fingrarna för tidigt).

Eulalia

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 04 feb-08 kl 15:09 »
åh måste köpa jord...måste göra plats för plugg o sjuttioelva små behållare...måste samla petflaskor till miniväxthus..

Musseron

« Svar #52 skrivet: 04 feb-08 kl 16:58 »
Vitlök och krasse har jag haft i köksfönstret hela tiden, så det räknas inte  ;)

Vad har du för jord till vitlöken? Jag tänkte också tjuvstarta lite... eller är det sån vitlök som du bara klipper blasten av? Det är ju iofs också gott ;)

Musseron

« Svar #53 skrivet: 04 feb-08 kl 17:01 »
Jag har just nu stortillverkning av krukor :P Krukgöraren går varm. Kan rekommenderas varmt, det blir väldigt mycket billigare än att hålla på med torv och plastkrukor. Sedan blir de vackert patinerade ocksp innan de får följa med ner i jorden.

anders 67

• Dalarna
« Svar #54 skrivet: 04 feb-08 kl 18:01 »
åh måste köpa jord...måste göra plats för plugg o sjuttioelva små behållare...måste samla petflaskor till miniväxthus..

Vilken härlig känsla,eller.......???? ;)
Idag sådde jag chili.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Eulalia

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 04 feb-08 kl 18:59 »
Vilken härlig känsla,eller.......???? ;)
Idag sådde jag chili.

Ja!!! och samtidigt väldigt stressande, ska jag hinna? Är jag för tidig? Vad ska jag börja med o hur mycket?
Jag är så gott som nybörjare fortfarande, förra året var ju bara uppvärmningen...i år gäller det!
Hela lotten ska odlas upp och i omgångar, den ska hållas prydlig och allt ska skördas o tas tillvara enligt konstens alla regler...puh, jag svettas redan.

Verktyg, mitt rike för justa verktyg!

andtol

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 04 feb-08 kl 19:41 »
Här är det också precis förodlat med stor energi. Ungarna går och vattnar och frun kollar hela tiden om det kommer upp något!

lillaloppan

« Svar #57 skrivet: 05 feb-08 kl 09:01 »
Vad har du för jord till vitlöken? Jag tänkte också tjuvstarta lite... eller är det sån vitlök som du bara klipper blasten av? Det är ju iofs också gott ;)

Jo, det är bara sådan som jag får grönt av -till smörgåsar, såser och sallader mm. Man borde väl ha satt vitlök ute redan på hösten om man vill att den ska hinna tills i sommar? Eller hinner man ännu? Nu började det klia i mina fingrar  :)

Jag har haft blasten i vanlig blomstermylla i en gammal kakform i fönstret och satt klyftorna så att de stuckit upp över ytan, men om man skulle hinna sätta "riktig" vitlök ännu borde man nog sätta den djupare antar jag. Jag har en påse med "kaktus- och såmylla" som är milt gödslad, det kanske skulle passa. Eller kanske vanlig mylla? Har för mig att vitlöken nog kräver en del näring (mer än frön som man sätter i vanlig såjord?).

lillaloppan

« Svar #58 skrivet: 05 feb-08 kl 09:15 »
Och nu har jag faktiskt gått och sått persilja också redan, bara för att jag blir så inspirerad av er...  Ja, ja, man kan ju så en del inne nu redan och resten ute senare i vår!

Jag hade inte varit inne på forumet på en lång tid, men nu är jag fast igen! Har ni andra märkt det? Att man läser här vad någon annan har gjort och så måste man genast göra samma själv  :)

Å, vad ni är härliga!

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #59 skrivet: 05 feb-08 kl 10:15 »
Kul att se att andra är lika otaliga. Har försökt att tar det lungt, men nu ska jag också börja genast med lite paprikafröer och kanske lite annat. Ska genast letar igenom mitt förrad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser