Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När börjar ni förodla?  (läst 31884 gånger)

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
Re:När börjar ni förodla?
« Svar #20 skrivet: 17 jan-08 kl 11:07 »
jag planterade oregano, basilika, persilja, sallad och rosmarin för 3-4 veckor sedan.
allt kom upp förutom rosmarinen :-\
jag sår en omgång till om tre veckor  som skall planteras ut.
utan lysrörsrampen så hade det nog inte gått men den skaffade jag egentligen för att övervintra citronen och lagerbladet som nu har fyllt 7 och 5 år ;D
« Senast ändrad: 17 jan-08 kl 11:08 av åsnemor »

mistel

• -
« Svar #21 skrivet: 17 jan-08 kl 13:09 »
även pumpa va?
och annat som säsongen aldrig är lång eller varm nog för?

Pumpa kan man inte odla inomhus någon längre tid de blir bara sjuka och dör. ca 4-5v innan utplantering börjar man tidigast att förkultivera pumpa och man kan inte plantera ut på pumpa så snabbt så ofta kan man inte så förren i maj.

mistel

• -
« Svar #22 skrivet: 17 jan-08 kl 13:12 »
Jag är otålig och vill börja bums, nästa vecka...finns det nåt jag kan dra igång nu,
 utan risk för att ta fram alldeles för rangliga plantor?
Persilja är väl en sådan sak som tar lång tid på sig? Mina persiljor förra året blev jättemesiga, trots tidig start  :(

Persilja brukar inte vara några problem att få fina plantor av ifall man direktsår utomhus man måste inte förkultivera persilja (vid förkultivering bör man ha ett lite kallare utrymme med extra belysning). Persilja kan man direktså ute så snart jorden reder sig sedan väntar man bara och vattnar ifall solen skiner mycket persiljefrön ska 7ggr till helvetet innan de gror enligt gammalt talesätt.

Musseron

« Svar #23 skrivet: 17 jan-08 kl 14:26 »
Persilja är väl en sådan sak som tar lång tid på sig? Mina persiljor förra året blev jättemesiga, trots tidig start  :(

Min persilja från förra året övervintrade i landet nu senast.  :) Så jag hade riktigt ståtlig persilja i somras. Sådde ny mellan raderna som troligtvis klarar sig denna vinter. Det gäller bara att knipsa bort alla blommor på den persiljan som är inne på andra året. Om den får blomma så vissnar den ner o dör sedan. Så testa att låta den vara över vintern, så kanske det börjar spira i vår.
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

Norrsken

• -
« Svar #24 skrivet: 17 jan-08 kl 22:50 »
Jag brukar dra igång i slutet på januari med sånt som tar tid på sej. Paprika, chili, stjälkselleri, rotselleri, purjolök och persilja. Jag låter allt stå och gro ovanpå pannan eller ett element. Det gör att persiljan även gror snabbt. Så fort några små blad visar sej så åker dom ut i kylan, dvs ett av våra rum där vi drar ner värmen till runt 15 grader. Och så extrabelysning i form av lysrör. Jag brukar få knubbiga fina plantor och tror det beror på kombinationen svalt + ljust.

Kobbe, som alltid är du en stor inspirationskälla! paprika vore kul att testa! Hur tidig kan man tänkas vara med den här i huvudstaden, utan drivbänkar (om jag inte drabbas av nån snickaryra förståss ;))? Upphöjda är dock mina hittills väldigt små odlingar, eftersom marken på min lilla tomtplätt till stor del består av sten (går inte så bra att gräva i ;D) Blir nog att beställa fröer i februari för min del!

Tomater har jag inte fått några från frö själv. Drog upp ett par plantor i somras, men eftersom jag höll på flytta, och inte fick några frön i jorden förrän mitten-slutet av maj så han de inte ge frukt.. Skörden kom alltså enbart från köpta plantor.. Men i år vill jag ha egna! Tänkte satsa mycket på körsbärstomater typ "tiny tim", nån som har nån aning om hur tidigt man kan ge sig på dem? Tänkte ha dem i krukor och ha krukorna i en sån där lagerhylla. Hyllan kan man ju täcka med plast för att få lite drivhuseffekt till att börja med..

Nä nu drar inspirationen igång på allvar! Blir nog en sväng till ikea och fynda lagerhyllor och kablar och grejs att fixa belysning med! För i år ska det bli seriösa experiment!

Så ös på med projekt, funderingar och inspiration! Nåt gott, vettigt, enkelt och spännande som inte jag tänkt på?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

speedwell

• Uppland
    • Min hemsida =D
« Svar #25 skrivet: 18 jan-08 kl 13:10 »
Hejsan!

Jag är väldigt mycket nybörjare på det här ämnet och skulle gärna få lite tips på vad som är enklast att börja med. D.v.s. finns det några frön som är lätta att få tag på, inte kräver jättemycket plats och nästan sköter sig själva?  :P

Jag är jättesugen på att börja odla och vill ha massor med tips  ;D hade tänkt mig t.ex sallad, persilja och liknande.

Ha de bra  :)
Jobba aldrig så hårt att du inte kan med att le samtidigt - men om du måste, så får du le efteråt istället åt att du har gjort ett bra arbete.

Wobbeke

• -
« Svar #26 skrivet: 23 jan-08 kl 20:15 »
Hejsam Speedwell!
Roligt att du är intresserad! Jag har några tips till dig, trots att jag själv klassas som någolunda nybörjare.
När jag började odla, så provade jag lite av det ena och det andra. Planterade morötter, sockerärter, blommor, sallad osv och jag rekomenderar att köra på lite av varje. Så några sockerärtsfrön i någon kruka och kanske lite luktärt i en annan. Varje år har alltid någon gröda tagit sig riktigt fint, trots att jag inte brytt mig ett uns om vilken jord det är och definitivt inte gödslat den! Jag har haft mest tur med sockerärter och luktärter, som tagit sig otroligt bra. Sist provade jag lite vanlig gul lök och det blev också stora lökar av dem till sist. Köpte då sättlök i nån affär och gjorde som det stod på baksidan av förpackningen. Sockerärter köpte jag i fröpelarna som brukar finnas i varenda mataffär på våren. Sallad har jag provat, men sniglarna nöp den direkt och fullkomligen skoningslöst. Mina morötter blev jättesmå, men kanske skördade jag dem för tidigt. Min skatt bland växter är mitt apelsinträd(eller är det kanske en citron?), uppdragen efter ett frö i en apelsin, köp i affären. Jag gjorde ett ryck och köpte en frukt av varje sort, som jag trodde hade något slags frö i sig. Fick upp apelsin, passionsfrukt, physalis, paprika och gud vet vad, som invaderade mitt fönster.
Så prova och se vad som händer! Först nu, flera år senare, börjar jag kolla upp jord och olika sätt att få bra avkastning, men jag blir fortfarande nöjd om det så bara blir en liten tomat.
Lycka till och glöm inte att vattna då och då!
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

speedwell

• Uppland
    • Min hemsida =D
« Svar #27 skrivet: 24 jan-08 kl 12:02 »
Tack så mycket Wobbeke =D
Just nu står ett halvt mjölkpaket hemma sådda salladsfrön i, vet inte om det kommer upp något men jag lär ju slippa sniglarna eftersom de står inomhus ;)
Så fort det blir lite mer vår i luften ska jag dra iväg till mataffären och köpa fröer (och frukter med fröer i) i massor.

Lycka till med odlingen i år :)
Jobba aldrig så hårt att du inte kan med att le samtidigt - men om du måste, så får du le efteråt istället åt att du har gjort ett bra arbete.

Wobbeke

• -
« Svar #28 skrivet: 24 jan-08 kl 19:06 »
 ;)
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 24 jan-08 kl 19:58 »
Jag står i startgroparna för årets första sådd, 10 februari varje år börjar jag med tomater. Jag har växtlampa och i slutet på mars flyttar alla plantor ut i mitt isolerade växthus. förra året sådde jag 100 tomatplantor, i ett 10 kvm stort växthus blev det väldigt trångt, jag hade förutom tomaterna en massa ettåriga och perenna småplantor.
I år blir det inte så många tomatplantor.
Men det kliar i odlarfingrarna nu, ha det så bra och lycka till med era sådder. mvh Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

rosita51

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 25 jan-08 kl 13:22 »
Jag har sått chili, basilika, persilja, penséer och de har grott. I måndags sådde jag physalis inne och sallat, rädisor och salladslök i växthuset. Nästa vecka ska jag så paprika, aubergine och kronärtskocka. Det är sååå kul när man väl har börjat säsongen!  
MVH Rosita zon 1

Byracka

• -
« Svar #31 skrivet: 25 jan-08 kl 18:09 »
Den första chilin och paprikan såddes för ett par veckor sedan.
 Sen fortsatte jag med ett par tomater, lite örter, sticklök, sallad och ruccola.
Tanken är att så om i kruka av dom sistnämda varje vecka för att ha utsättningsbara plantor hela säsongen.

Musseron

« Svar #32 skrivet: 25 jan-08 kl 18:29 »
Jag har sått chili, basilika, persilja, penséer och de har grott. I måndags sådde jag physalis inne och sallat, rädisor och salladslök i växthuset.

Vad har ni för temeratur ute nuförtiden egentligen ??? Här har vi minusgrader och drösvis med snö som dimper ner hela dagarna :-\ Skönt med vinter iofs, men jag vill också börja...*avis*
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

Byracka

• -
« Svar #33 skrivet: 25 jan-08 kl 18:36 »
Vad har ni för temeratur ute nuförtiden egentligen ??? Här har vi minusgrader och drösvis med snö som dimper ner hela dagarna :-\ Skönt med vinter iofs, men jag vill också börja...*avis*
I dag har det varit lite småkyligt och temperaturen orkade inte upp över +6 grader.

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #34 skrivet: 25 jan-08 kl 19:04 »
Här har solen precis kommit tillbaka.. eahm, när ska man då börja odla tomater?
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Byracka

• -
« Svar #35 skrivet: 25 jan-08 kl 19:18 »
Här har solen precis kommit tillbaka.. eahm, när ska man då börja odla tomater?
8-10 veckor innan utplantering brukar vara lagom. Dom tomater jag sått hittills är för ett försök att odla tomat inomhus i spann under lysrör.
Resten av tomaterna får vackert vänta att tag till.

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #36 skrivet: 25 jan-08 kl 19:23 »
hmmm, mitten av april kan man börja med tomaterna alltså.. det kan ju lätt bli snöstorm i mitten av maj.. ha ha ha, jag tror jag satsar på att ha inomhustomater & lampor istället :D:D
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3

Byracka

• -
« Svar #37 skrivet: 25 jan-08 kl 19:29 »
det kan ju lätt bli snöstorm i mitten av maj.

Det fanns en tråd för ett tag sedan som undrade varför så få var villiga att flytta till norra Sverige.
Tjusningen norrut ligger knappast i det milda klimatet och de långa vinterdagarna.

Musseron

« Svar #38 skrivet: 25 jan-08 kl 19:34 »
Det fanns en tråd för ett tag sedan som undrade varför så få var villiga att flytta till norra Sverige.
Tjusningen norrut ligger knappast i det milda klimatet och de långa vinterdagarna.

Men vi har en fantastisk sommar med ljusa nätter, och sedan tillhör vi väl den sinande del av befolkningen som fortfarande har vinter. ;) Den som väntar på något gott...

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #39 skrivet: 25 jan-08 kl 19:41 »
åhå, jag skulle aldrig byta vintern mot den där hemska kylan i söder! Jag kan skippa tomaterna för det  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser