Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lagring  (läst 1540 gånger)

Draupner

Lagring
« skrivet: 14 jan-08 kl 22:24 »
Någon som sitter inne med kunskap om hur man lagrar olika grönsaker bäst? Morot, palsternacka kålrot rödbetor och vit/blomkål främst.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Lagring
« Svar #1 skrivet: 15 jan-08 kl 11:54 »
Det finns flera olika metoder, men vet inte vilken som är bäst. Du kan förvälla och frysa in, torka, konservera, mjölksyra...
Men du kanske menade typ hur förvara grönsaker bäst i t ex jordkällare...?
« Senast ändrad: 15 jan-08 kl 11:57 av Nettus »
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Draupner

« Svar #2 skrivet: 15 jan-08 kl 21:05 »
jo, det var nog det jag menade mest, men tack för svaret

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 16 jan-08 kl 15:33 »
Morot, palsternacka och kålrot håller sig fina i sandhinkar i jordkällaren. Se bara till att inget sticker upp ur sanden för då skrumpnar den på en gång.

Rödbetor har jag bara lagt in, och förvarar burkarna i jordkällaren, men jag tror att det fungerar med sand där också...?

blomkål och brocccoli har jag förvällt buketter som jag fryst in. Att förvara dem i sand blir antagligen väldigt grusigt mellan tänderna  :P  ;D

Vitkål ska gå att linda in i tidningspapper och förvara på typ en hylla i jordkällaren. Det är noga att huvudena inte blivit stötta innan. Jag har testat ett år, men efter två månader började kålen mögla. Kanske var jag för hårdhänt vid skörden?
Landsflykting i storstan...

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #4 skrivet: 16 jan-08 kl 15:34 »
Morötter minns jag att min mamma lagrade i en trälåda, varvade i grov, torr sand utan att de enskilda morötterna rörde i varandra... i miljö liknande jordkällare (vårt pumphus).
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #5 skrivet: 16 jan-08 kl 15:36 »
Morot, palsternacka och kålrot håller sig fina i sandhinkar i jordkällaren.

Ja, det var två svar på samma gång, men så fick jag också bekräftat att "vad mamma gör är alltid det rätta"  ;D ;D ;D
« Senast ändrad: 16 jan-08 kl 15:37 av Rafiki »
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

mistel

• -
« Svar #6 skrivet: 16 jan-08 kl 16:16 »
På Grön gastronomis hemsida (fd. frukt och gröntfrämjandets hemsida) kan man läsa om massor av grönsaker och frukter och vad man rekommenderar för temperatur vid lagring etc.
http://www.fruktogront.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 2 användare
Ljunghonung, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser