Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lagring  (läst 1538 gånger)

Draupner

Lagring
« skrivet: 14 jan-08 kl 22:24 »
Någon som sitter inne med kunskap om hur man lagrar olika grönsaker bäst? Morot, palsternacka kålrot rödbetor och vit/blomkål främst.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Lagring
« Svar #1 skrivet: 15 jan-08 kl 11:54 »
Det finns flera olika metoder, men vet inte vilken som är bäst. Du kan förvälla och frysa in, torka, konservera, mjölksyra...
Men du kanske menade typ hur förvara grönsaker bäst i t ex jordkällare...?
« Senast ändrad: 15 jan-08 kl 11:57 av Nettus »
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Draupner

« Svar #2 skrivet: 15 jan-08 kl 21:05 »
jo, det var nog det jag menade mest, men tack för svaret

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 16 jan-08 kl 15:33 »
Morot, palsternacka och kålrot håller sig fina i sandhinkar i jordkällaren. Se bara till att inget sticker upp ur sanden för då skrumpnar den på en gång.

Rödbetor har jag bara lagt in, och förvarar burkarna i jordkällaren, men jag tror att det fungerar med sand där också...?

blomkål och brocccoli har jag förvällt buketter som jag fryst in. Att förvara dem i sand blir antagligen väldigt grusigt mellan tänderna  :P  ;D

Vitkål ska gå att linda in i tidningspapper och förvara på typ en hylla i jordkällaren. Det är noga att huvudena inte blivit stötta innan. Jag har testat ett år, men efter två månader började kålen mögla. Kanske var jag för hårdhänt vid skörden?
Landsflykting i storstan...

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #4 skrivet: 16 jan-08 kl 15:34 »
Morötter minns jag att min mamma lagrade i en trälåda, varvade i grov, torr sand utan att de enskilda morötterna rörde i varandra... i miljö liknande jordkällare (vårt pumphus).
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #5 skrivet: 16 jan-08 kl 15:36 »
Morot, palsternacka och kålrot håller sig fina i sandhinkar i jordkällaren.

Ja, det var två svar på samma gång, men så fick jag också bekräftat att "vad mamma gör är alltid det rätta"  ;D ;D ;D
« Senast ändrad: 16 jan-08 kl 15:37 av Rafiki »
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

mistel

• -
« Svar #6 skrivet: 16 jan-08 kl 16:16 »
På Grön gastronomis hemsida (fd. frukt och gröntfrämjandets hemsida) kan man läsa om massor av grönsaker och frukter och vad man rekommenderar för temperatur vid lagring etc.
http://www.fruktogront.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

698 gäster, 3 användare (1 dolda)
PlayamoTreBy, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser