Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Årets första lamm  (läst 13005 gånger)

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Årets första lamm
« Svar #40 skrivet: 07 mar-08 kl 20:17 »
Äntligen kom mina fyrlingar...  tackan var nästan lika bred som lång.... 
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

villocksåha

• alltmellanhimmelåjord
    • -
« Svar #41 skrivet: 07 mar-08 kl 20:47 »
Äntligen kom mina fyrlingar...  tackan var nästan lika bred som lång.... 
Åååh har du bild å lägga ut på hela gänget.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #42 skrivet: 08 mar-08 kl 01:51 »
Har fått två kolsvarta bagglamm och ett dött tacklamm som vi fick dra ut hittills. Svartingarna är jättesöta. En är så småkrullig så det finns inte och brorsan mer storlockig. Hälften finull, hälften leicester. Har bara två betäckta tackor i år och väntar med spänning på vad den andra (förstföderska) ska få :).
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

I.A

« Svar #43 skrivet: 08 mar-08 kl 10:48 »
Ett av våra lamm klarade inte hela första dygnet utan dog igår em. Nu är dom tre kvar. Vi stödfodrar med lammnäring men vet inte riktigt hur mycket och hur ofta dom ska ha? Vill inte ta över mammarollen utan hopppas på att tackan ska komma igång att äta o mjölka ordentligt.  Det verkar som om tackan vill ut till dom andra fåren, hur länge brukar ni ha era tackor och lamm avskilda ifrån den övriga flocken?
Mvh Ingela

Falin

• -
« Svar #44 skrivet: 08 mar-08 kl 14:31 »
Jag har nu börjat med en ny taktik; varje kväll går jag ut till fåren och spänner ögonen i dem, sen frågar jag dem strängt om det är någon som tänker lamma inatt?
Tyvärr verkar det inte fungera, de tittar bara menande på varann och fnissar åt mig! Förbaskade djur!

elf

• Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
« Svar #45 skrivet: 08 mar-08 kl 18:37 »
Jag har nu börjat med en ny taktik; varje kväll går jag ut till fåren och spänner ögonen i dem, sen frågar jag dem strängt om det är någon som tänker lamma inatt?
Tyvärr verkar det inte fungera, de tittar bara menande på varann och fnissar åt mig! Förbaskade djur!

Gör dina får också så? Då är dom nog släkt med våra...  ;D
Inget är som väntans tider - eller hur man nu säger!  :)
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #46 skrivet: 08 mar-08 kl 21:12 »
Ett av våra lamm klarade inte hela första dygnet utan dog igår em. Nu är dom tre kvar. Vi stödfodrar med lammnäring men vet inte riktigt hur mycket och hur ofta dom ska ha? Vill inte ta över mammarollen utan hopppas på att tackan ska komma igång att äta o mjölka ordentligt.  Det verkar som om tackan vill ut till dom andra fåren, hur länge brukar ni ha era tackor och lamm avskilda ifrån den övriga flocken?
Mvh Ingela

Ett dygn för varje lamm och ett eller flera dygn extra om det är en förstlammerska eller om trassel på något annat sätt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Cujsan

• Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
« Svar #47 skrivet: 09 mar-08 kl 14:10 »

Jättetråkigt med Ulrika, det är ju tyvärr sånt som händer ibland. Hur mår tackan?

Tack, Ullrika mår efter omständigheterna bra. Ger henne endast hö nu så att juvret går tillbaka och att hon inte producerar någon mjölk, e rädd att hon ska få juverinflammation.

Men allt verkar ok än så länge.

Lycka till till er andra med era små bäbisar!  :)

/ Maria

Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

I.A

« Svar #48 skrivet: 09 mar-08 kl 18:46 »
Ett dygn för varje lamm och ett eller flera dygn extra om det är en förstlammerska eller om trassel på något annat sätt.
Tack!  Eftersom tackan varit dålig och nu behandlas med penecillin, samt att hon fick 4 lamm, lite för tidigt, så kanske hon kan vara i boxen ca. en vecka då.

Mvh Ingela

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #49 skrivet: 09 mar-08 kl 21:37 »
Tack!  Eftersom tackan varit dålig och nu behandlas med penecillin, samt att hon fick 4 lamm, lite för tidigt, så kanske hon kan vara i boxen ca. en vecka då.

Mvh Ingela

Ja, börja med det och se sen hur hon verkar må. Bra om penicillinkuren är klar innan hon ska ut också.

Falin

• -
« Svar #50 skrivet: 11 mar-08 kl 17:29 »
ÄNTLIGEN!!!!
Inatt föddes de första lammen hos oss. De första två gick fint, tackan klarade av det galant. Tyvärr kom det tredje medans jag var inne en stund efter en lååång natt i lagården, och när jag kom ut låg det dött.  :( Frågan är om det inte var dödfött, det låg kvar i fosterhinnan och tackan hade inte brytt sig om det alls. De andra två var hon kvickt uppe och slickade och tog hand om.
Och nu i kväll har tacka nr två lyckligt nedkommit med trillingar.  ;)

Bjällran

• Pausaren
« Svar #51 skrivet: 11 mar-08 kl 17:56 »

Hade i fredags två tackor som sammanlagt gav 7 lamm!! :o 
Tre av dem dog så fyra stycken studsar runt idag och ser väldigt välmående ut. Kanske tur eller?
Jag köpte en besättning på elva tackor och en bagge i november 2007.
Jag är med andra ord en total nybörjare. Jag börjar hämta mig nu och jag hoppas innerligt att de andra tackorna inte har samma antal i sina magar...
Jag var så dyster för jag hade inga skor... så mötte jag en man utan fötter

LasseN

• Hulu Gård
« Svar #52 skrivet: 11 mar-08 kl 18:42 »
Maja Gräddnos, finull, fick två tacklamm och ett bagglamm i torsdags.
Då var de så här små och vingliga och fullkomligt bedårande!
De mår fint och mamman är så duktig.
Ett måste i taget...
www.hulugard.se  Blogg: www.hulugard.se/blogg

LasseN

• Hulu Gård
SV: Årets första lamm och nu kom det två till!
« Svar #53 skrivet: 11 mar-08 kl 20:24 »
Nu har 3 av våra tackor lammat. Duktiga som få. :) Lill-Maja fick just sina första två lamm. En bagge, en tacka.  I nostaligins tecken blev de snabbt döpta till Li och Lo! Kommer ni ihåg dem?
Lasse ( fortfarande 49 år)
Ett måste i taget...
www.hulugard.se  Blogg: www.hulugard.se/blogg

anette i bugared

• -
« Svar #54 skrivet: 12 mar-08 kl 10:30 »
Här har årets andra lamm kommit. Ett litet bagglamm. Roslagsfår är kollosalt små trots att de är enkelfödda. Den här lille är mindre än katten.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #55 skrivet: 12 mar-08 kl 11:08 »
Vilken sötnos! :D
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

anette i bugared

• -
« Svar #56 skrivet: 12 mar-08 kl 11:13 »
Vilken sötnos! :D
När är det dags för era att lamma?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #57 skrivet: 12 mar-08 kl 11:36 »
Jisses Anette vilken underbar liten filur.  :D Vilka små öron! Hur är roslagsfårens ull? Kunde ju inte låta bli att kika lite på mamman också.  ;)

anette i bugared

• -
« Svar #58 skrivet: 12 mar-08 kl 11:41 »
Jisses Anette vilken underbar liten filur.  :D Vilka små öron! Hur är roslagsfårens ull? Kunde ju inte låta bli att kika lite på mamman också.  ;)
Lååång, ullen är lång och riklig. Har tyvärr inte klippt dem ännu (var osäker på hur nära lamningen var) och vet därför inte hur den är att spinna, men vad jag tror så lovar den gott.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #59 skrivet: 12 mar-08 kl 12:09 »
När är det dags för era att lamma?

Jadu, det undrar jag med......de vägrar svara när jag frågar.. ::)

Fem av våra gotlandstackor har gått med bagge sedan i början på oktober, så de kan ju få när som helst... Det har jag ju iofs trott i ett par veckor  redan.. :)

Vår stora blandrasgrupp lammar om en månad ungefär!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 5 användare (1 dolda)
Berberis, Själv är bäste dräng, ekoknutte, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser