Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Årets första lamm  (läst 13031 gånger)

maunen

• Skåne
Re:Årets första lamm
« Svar #20 skrivet: 27 jan-08 kl 00:17 »
Jag har också fått lamm...... 9 hittills 5baggar o 4 tackor. 4tvillingpar och 1 enfödd, de sista kom förra natten väntar på 4 födslar till när som helst de känner för att klämma ut dem.

Putte E

Re:Årets första lamm
« Svar #21 skrivet: 28 jan-08 kl 21:31 »
vart nere i fårstallet nu å tittade till en tacka som jag trodde skulle lamma o jovisst två söta bagglamm. tre tackor som har lammat hittils och blitt fyra lamm har femton tackor som ska lamma inom 15 dagar nu sen dröjer de ett tag till sen är de 30 tackor på en vecka

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: Årets första lamm
« Svar #22 skrivet: 03 feb-08 kl 22:25 »
Nu tills i kväll har vi hittills fått 14 lamm och 10 tackor har lammat. 7 bagglamm och 7 tacklamm. 14 tackor kvar som ska lamma.

Hittills har vi inte haft några problem med lamningen. Tack och lov.  :D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #23 skrivet: 10 feb-08 kl 09:49 »
12 lamm idag ... och fler på gång . ca 40 denna veckan . Bristen på lammgrindar  har redan börjat  ;)
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

puck

• Uppland
« Svar #24 skrivet: 03 mar-08 kl 12:07 »
Nu har de första lammen kommit hos mig också - 2 veckor tidigare än jag trodde!

Falin

• -
« Svar #25 skrivet: 03 mar-08 kl 12:14 »
Mina första borde lamma vilken dag som helst, och jag har brist på lammgrindar redan innan det har börjat!  ;D Deras vanliga inhägnad blev större än jag trodde i år. Får väl köra pall-metoden....
Tackorna är finull/dorset, och pappan suffolk.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #26 skrivet: 03 mar-08 kl 15:09 »
Vi väntar också lamm vilken dag som helst. Jag trodde att de första skulle kommit redan i förra veckan, men inte...

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

fungilla

« Svar #27 skrivet: 03 mar-08 kl 15:49 »
Så spännande med alla era fina bilder, mina tackor lammar om ungefär två veckor och ser med spänning fram emot det. Det är Texel så jag antar att det blir ett lamm per tacka
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

Taggis

• vänner
« Svar #28 skrivet: 03 mar-08 kl 18:45 »
Så fina lammbääbisar !Väntar lamm i slutet på mars så snart e det dax  :D,ska bli så spännande att se vad det blir sist blev det 3 töser 2 vita o 1 svart.Känner med jämna mellanrum på juvret  :-[ men det har varit tomt men igår så känndes det lite rundare än tidigare .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #29 skrivet: 03 mar-08 kl 21:27 »
Roligt att det börja lamma hos flera.

Igår fick vi 2 lamm till en bagge och en tacka. Snart har alla lammat här. 10 tackor kvar som jag väntar på. En del av dom ser ut som tunnor nu. :o
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Taggis

• vänner
« Svar #30 skrivet: 04 mar-08 kl 09:30 »
Ja tunna är ordet ! Tittade precis på mina genom fönstret o fick hjärtat i halsgropen alla står upp utom "mamma"  brevid står baggen o vaktar ,när hon reser sej är han o luktar därbak .Jag måste flytta baggen innan lammning annars kan jag inte gå in o det får mannen hjälpa till me men han e inte hemma förrän i kväll ..17 oxå ,hoppas det e falskt alarm .Ska ut o kolla henne så fort lillkillen e redo att gå ut..
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

anette i bugared

• -
« Svar #31 skrivet: 04 mar-08 kl 10:01 »
Vårt första lamm på flera år (vi skulle inte skaffa får igen. Eller hur ;).)
En liten roslagstacka som föddes igårkväll och fick namnet Svea.
Här är hon tillsammans med mamma Molly.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

I.A

« Svar #32 skrivet: 05 mar-08 kl 16:46 »
Hej!
Ny på detta forum och undrar om någon har erfarenhet av tackor m lammförlamning. En av våra tackor blev behandlad i lördags men har inte riktigt kryat på sig. Hon har varit slö o aptitlös. För en timma sedan  började hon lamma... Hur länge ska jag vänta innan jag hjälper henne? Troligen har hon flera lamm som ska ut. Får slöa tackor tillräckliga värkar för att kunna pressa ut lammen? 
Får se om någon hinner svara innan jag hunnit ut!
Mvh Ingela

Putte E

« Svar #33 skrivet: 05 mar-08 kl 21:21 »
Hej!
Ny på detta forum och undrar om någon har erfarenhet av tackor m lammförlamning. En av våra tackor blev behandlad i lördags men har inte riktigt kryat på sig. Hon har varit slö o aptitlös. För en timma sedan  började hon lamma... Hur länge ska jag vänta innan jag hjälper henne? Troligen har hon flera lamm som ska ut. Får slöa tackor tillräckliga värkar för att kunna pressa ut lammen? 
Får se om någon hinner svara innan jag hunnit ut!
Mvh Ingela
hoppas de gick bra?

I.A

« Svar #34 skrivet: 05 mar-08 kl 23:58 »
hoppas de gick bra?
Tack!! Så här långt 4 st. lamm. Ett felläge, en slöing, en baklänges och en normal  :) Efterbörden är inte ute ännu, så jag ska ut en sväng till. Kände efter fler lamm men det verkar tomt. Blev dock lite undrande då det hänger en vattenpåse tillsammans med efterbörden........kanske är det påsen som hörde till den som kom med bakbenen först  ???
Läste någonstans att lammningar brukar ske utan komplikationer.......Jo här började det ju bra  ;)
Hoppas nu att alla, inkl. tackan lever i morgon bitti.
Mvh Ingela

Cujsan

• Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
« Svar #35 skrivet: 06 mar-08 kl 08:23 »
Åh, grattis till er alla med lammungar!

Själv sitter jag och gråter, har jag precis kommit från ladugården där ja upptäckte att Ullrika fått, men det var tyvärr dött..

Jag är så ledsen...    :'(

Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

anette i bugared

• -
« Svar #36 skrivet: 06 mar-08 kl 09:07 »

Själv sitter jag och gråter, har jag precis kommit från ladugården där ja upptäckte att Ullrika fått, men det var tyvärr dött..

Fy vad tråkigt, stackars dig och stackars Ullrika och hennes bebis. Man vänjer sig aldrig vid vad naturen hittar på.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

I.A

« Svar #37 skrivet: 06 mar-08 kl 12:14 »

Jättetråkigt med ditt lamm! Du kunde ha tagit två st här, så slapp jag mata m flaska. Alla fyra är än så länge vid liv och ganska pigga fast dom är hemskt små. Tackan är trött och aptitlös fortfarande men hon drack med god aptit ur hinken med lammnäring   ???
Mvh Ingela

Falin

• -
« Svar #38 skrivet: 07 mar-08 kl 13:03 »
Jag har gett upp. De kommer aldrig att lamma! De går där med sina stora magar och stora juver och ser ut som om det ska vara så för evigt. Suck.

Cujsan, så tråkigt med Ullrika och hennes lamm.  :-\

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #39 skrivet: 07 mar-08 kl 14:16 »
Falin, skönt att jag inte är ensam! Det är precis likadant här! Det är kanske ett gäng elefanter jag fått.. ;D

Jättetråkigt med Ulrika, det är ju tyvärr sånt som händer ibland. Hur mår tackan?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser