Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koppar!  (läst 2875 gånger)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
Koppar!
« skrivet: 12 jan-08 kl 22:23 »
vad för slags koppar har Du till dina kaniner?
Varför har du valt de?
har du provat olika?

jag har just nu "billighetskoppar" sk. utställningskoppar till fjäderfä och kaninerna gnager ganska snabbt ned kanterna på dem... (en del är värre än andra  :-* )

sen har jag ganska stora tunga keramikfat som jag lägger fodret i, de känns i alla fall ganska hygieniska.. också är det en hel del i plast!

det finns ju massor av koppar på marknaden... frågan är vilka som egentligen är bra??
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Gille

• -
Re:Koppar!
« Svar #1 skrivet: 13 jan-08 kl 10:12 »
Jag har Joker och Stjärnskålar (med kraftig plast) samt i glas o keramik från Myrornas. På sommaren får de vatten i PET-flaskor.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Göthes

« Svar #2 skrivet: 13 jan-08 kl 11:18 »
Jag har Joker och Stjärnskålar (med kraftig plast)

gnager kaninerna på de skålarna? och hur fixar skålarna det isåfall?
tycker du att det är värt att investera i det?
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 jan-08 kl 11:41 »
Vi har IKEAs gröna plastskålar för tre kronor styck, porslinsskålar från ÖB och ett par stycken keramikskålar.

Plastskålarna är perfekta som vattenskålar på vintern eftersom det är enkelt att trycka ut isklumpen. Någon skål har blivit lite gnagen men ingen så mycket att det påverkar funktionen. Några skålar har gått sönder av andra skäl. Med tanke på priset gör det inte så mycket.

Kerstin Linnea

« Svar #4 skrivet: 13 jan-08 kl 13:11 »
Dom bästa matskålar jag har är menade för hundar, den ena är i tunn metallplåt som är slät på utsidan så att dom inte kan välta den, den andra är en stor i keramik som är ganska tung....Jag har provat plastskålar men mina små ärthj.....Jag menar kaniner välter dom direkt
så maten hamnar överallt i buren....I sommar ska jag göra ett försök att ljuta några skålar i betong, får se hur det går :-[...Vatten har jag i flaskor
och visst några har gått sönder men inte pga kyla utan att kaninen lyckats slita bort röret....När det är riktigt kallt hat jag två flaskor per utekanin som jag växlar ellan så vattnet alltid är "ofryst"..
Jag har provat vanliga djuptallrikar i keramik men speciellt min ena hona lyfter upp den i munnen och slår sönder den  :o..

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #5 skrivet: 13 jan-08 kl 13:46 »
Jag har NEM och Joker skålar. Har även skålar som man fäster på gallret och fyller på utifrån. Är mycket nöjd med dom man fyller på uitfån, dels blir det mindre spill och går snabbare att mata.
« Senast ändrad: 13 jan-08 kl 13:47 av Galfvensjö »
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

PiaW

• Ebias
« Svar #6 skrivet: 13 jan-08 kl 19:56 »
Jag har många stora kaniner och har varit på loppis och köpt upp mig på ett gäng gamla avlånga bakformar. De funkar jättebra. Vi har borrat ett par hål uppe i bakkanten : ) på dem och så kan man hänga upp dem i burgallret eller på vägg.

Miia

« Svar #7 skrivet: 14 jan-08 kl 22:38 »
Har joker och stjärnskålar och de röda jokerskålarna är visst godare än stjärnskålarna.......

Har även andra skålar, typ sådana som finns att hänga på nätet, köpta i djuraffärer. Eller från Tomtens kaningård (se under utställningar, Koppar till Kvänum) De äts inte upp och kan vrida på upphängningspiggarna så de blir kvar på nätdörren. Doch rymmer de inte lika mycket.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #8 skrivet: 15 jan-08 kl 13:19 »
Hur ger Ni era kaniner vatten i PET-Flaskor????  ???
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Göthes

« Svar #9 skrivet: 15 jan-08 kl 14:21 »
Hur ger Ni era kaniner vatten i PET-Flaskor????  ???

jag fyller upp vattnet och sen ställer jag in flaskan i buren. så tar kaninen den mellan tassarna och halsar...  ;D  ;D

nej, förlåt, jag retas bara.
jag har en sån hållar som jag köpte på BOLE som är som en liten vattenkopp som man ställer petflaskan i (upp och ned).

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #10 skrivet: 15 jan-08 kl 16:59 »
jag fyller upp vattnet och sen ställer jag in flaskan i buren. så tar kaninen den mellan tassarna och halsar...  ;D  ;D
Ha ha, jag väntade på att det skulle komma ett sådant svar.
Citera
nej, förlåt, jag retas bara.
jag har en sån hållar som jag köpte på BOLE som är som en liten vattenkopp som man ställer petflaskan i (upp och ned).
BOLE????

Gille

• -
« Svar #11 skrivet: 17 jan-08 kl 19:23 »
Citera
Jag har många stora kaniner och har varit på loppis och köpt upp mig på ett gäng gamla avlånga bakformar. De funkar jättebra. Vi har borrat ett par hål uppe i bakkanten : ) på dem och så kan man hänga upp dem i burgallret eller på vägg.
Smart!
Citera
Hur ger Ni era kaniner vatten i PET-Flaskor?
Hållare, från Högberga.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #12 skrivet: 17 jan-08 kl 22:42 »
Nu tjatar jag på här i ren okunskap.....men går det att beställa dessa hållare till PET-flaskor på nätet???

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 17 jan-08 kl 23:19 »
Hej! Har du hittat till altenativ.nu
så ska du nog klara hitta denna också. ;)

http://www.hogbergaab.se/

http://bole.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&p=H

Mvh. Beekeepern
« Senast ändrad: 18 jan-08 kl 09:55 av beekeepern »
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #14 skrivet: 18 jan-08 kl 07:27 »
Tack för hjälpen, är så trött på utspillda vattenskålar!!!

Hällmansro

« Svar #15 skrivet: 18 jan-08 kl 10:08 »
Jag har också köpt dessa hållare till PET-flaskor , om ni skriver om.
Jag köpte mina på Nordpost  ( Granngården) - men jag

får dem inte att fungera. Får inte dit flaskan innan allt vatten rinner ut.

Kan någon förklara hur jag får dit dem rätt ?
"Jag har aldrig träffat någon som  på dödsbädden önskat att han tillbringat mer tid på jobbet"

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 18 jan-08 kl 10:46 »
Hej! Har inte provat mina ännu, men i och med att du vänder flaskan uppochner i en fyld vattenskål så rinner inte vattnet ur förän vattnennivån sjunker och det kommer in luft i flaskan.
Har du fyllt upp vatten i koppen som du ska sätta flaskan över/i.
Mvh. Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 18 jan-08 kl 12:35 »
Jag har också köpt dessa hållare till PET-flaskor , om ni skriver om.
Jag köpte mina på Nordpost  ( Granngården) - men jag

får dem inte att fungera. Får inte dit flaskan innan allt vatten rinner ut.

Kan någon förklara hur jag får dit dem rätt ?

Du ska "svepa" ner flaskans hals i "skålen" som hänger utanför gallret i en snabb rörelse, sen fäster du ringen som stöder flaskan längre upp i gallret och voila! Skålen fylls på till kanten sen slutar det bubbla eftersom det inte kommer in nån luft i flaskan förräns kaninen tömt skålen först.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #18 skrivet: 21 jan-08 kl 07:33 »
jag vet inte om mina sitter lite snett, för de läcker alltid ut och det blir blött på golvet hela tiden..... men på uteburarna är de JÄTTEBRA !!!Jag kör dubbla under somamren till hona med kull. DE tömmer 2 flaskor om dagen...
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser