Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninhon som äter upp sina ungar  (läst 3377 gånger)

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
Kaninhon som äter upp sina ungar
« skrivet: 11 jan-08 kl 07:51 »
Nu har det hänt två gånger i rad. En av mina kaninhonor föder ungar (döda eller levande vet jag inte). Men det verkar som hon tuggar på dem i allafall. Och när vi hittat dem har det varit blodstänk i hela buren och delar av kaninungar lite överallt. Sist såg det ut som hon försökt pressa ut delarna genom gallret. Någon som vet varför hon gör så här??
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Dandelia

• Gäst
Re:Kaninhon som äter upp sina ungar
« Svar #1 skrivet: 11 jan-08 kl 09:06 »
Låter inte som om du bör avla vidare på henne. Skulle hon få överlevande ungar kommer dom troligen få samma beteende mot sin egen avkomma. En usel mor!  :-\ Kanske hennes egen mamma inte var bra?

/Dandelia

Skogsberg

« Svar #2 skrivet: 11 jan-08 kl 09:52 »
Skulle inte heller avla mer på den honan.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 11 jan-08 kl 12:07 »
*nickar*

Tjejen längtar efter kastrullen verkar som.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 jan-08 kl 13:39 »
Vår allra första hona åt upp sin allra första kull. Vet inte varför. Vi tyckte inte det var särskilt trevligt. Hon fick en chans till och var en utmärkt mor till denna och alla efterföljande kullar. Ingen av hennes döttrar har betett sig så.

Så om våra erfarenheter (från en kull, så det statistiska underlaget är lite tunt) är något att gå efter är problemet varken obotligt eller ärftligt.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 11 jan-08 kl 17:28 »
Kan ha att göra med att något ovanligt hänt, något rovdjur, främmande personer, för mycket kontroller av boet eller liknande. Kan alltså vara en stressreaktion. Händer någon gång emellanåt.

Edgar

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #6 skrivet: 11 jan-08 kl 19:25 »
men två gånger i rad ????
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #7 skrivet: 12 jan-08 kl 12:47 »
Idag började hon blöda kraftigt när hon kissade och det var blod i hela buren och släpade lite med bakbenen . Så jag sköt henne faktiskt. Hon har gett jättefina ungar tidigare och aldrig tidigare gjort så här som jag beskrev ovan, inte heller hennes barn. Men det kändes fel helt enkelt, så det var inte svårt att ta beslut om att avliva henne.

Dandelia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 jan-08 kl 15:48 »
Verkar som hon var sjuk. Du gjorde helt rätt!

/Dandelia

Gösta

« Svar #9 skrivet: 12 jan-08 kl 20:36 »
Två "vanliga" orsaker till igälbitna ungar.
1. Stressad eller kraftigt störd och skrämnd.
2. Förtsföderska som är helt enkelt för trång i slidan. Honan försöker då dra ut ungarna och då kan de gå av. Därav halva ungar i buren.
Honan kan ju naturligtvis också vara sjuk rent kroppsligt ellet psykiskt.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 13 jan-08 kl 21:01 »
Även jag har haft "halva ungar" och ungar som varit halvvägs ut genom gallret och alla gångerna har det dessvärre berott på råttor som luktat blodlukten efter födseln och gett sig på ungarna. Och även försökt få "maten med sig" genom att försöka dra ut halvätna ungar genom gallret. Det behöver med andra ord inte vara honan det är fel på.
« Senast ändrad: 13 jan-08 kl 21:02 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

segsäter

« Svar #11 skrivet: 13 jan-08 kl 21:31 »
Även jag har haft "halva ungar" och ungar som varit halvvägs ut genom gallret och alla gångerna har det dessvärre berott på råttor som luktat blodlukten efter födseln och gett sig på ungarna. Och även försökt få "maten med sig" genom att försöka dra ut halvätna ungar genom gallret. Det behöver med andra ord inte vara honan det är fel på.

Fy, va naturen kan vara rå.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 14 jan-08 kl 06:45 »
Fy, va naturen kan vara rå.
Jepp, medkänslan är inte stor bland rovdjur.  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #13 skrivet: 14 jan-08 kl 19:20 »
fast i detta fallet är jag 100% säker på att det var honan det var fel på. Hon har dessutom inte "boat" några av gångerna.

Dandelia

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 jan-08 kl 08:42 »
Vad det än var som gjorde att hon blödde i slutet, måste det ha påverkat hennes hälsa och mentalitet. Jag tippar att det är orsaken till de två dödade kullarna.

/Dandelia

sweet

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 30 jan-08 kl 15:49 »
Nu har det hänt två gånger i rad. En av mina kaninhonor föder ungar (döda eller levande vet jag inte). Men det verkar som hon tuggar på dem i allafall. Och när vi hittat dem har det varit blodstänk i hela buren och delar av kaninungar lite överallt. Sist såg det ut som hon försökt pressa ut delarna genom gallret. Någon som vet varför hon gör så här??
avla inte på henne mera. kaniner brukar ta bort sjuka och döda ungar från flocken

Gille

• -
SV: Kaninhon som äter upp sina ungar
« Svar #16 skrivet: 02 feb-08 kl 21:18 »
Citera
Två "vanliga" orsaker till igälbitna ungar.
1. Stressad eller kraftigt störd och skrämnd.
2. Förtsföderska som är helt enkelt för trång i slidan. Honan försöker då dra ut ungarna och då kan de gå av. Därav halva ungar i buren.
Honan kan ju naturligtvis också vara sjuk rent kroppsligt ellet psykiskt.
3. ungarna åker med när efterbörden äts upp
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser