Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenbehållare  (läst 1631 gånger)

uffeoanette

Vattenbehållare
« skrivet: 07 jan-08 kl 19:58 »
Klarar denna vattenbehållare frost?
Tänker då mest på nippeln.
http://u3060.shellkonto.se/bilder/835.jpg

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
Re:Vattenbehållare
« Svar #1 skrivet: 07 jan-08 kl 20:30 »
Hejsan! När det är minusgrader är det vattenskål som gäller.
Mvh. Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Miia

« Svar #2 skrivet: 07 jan-08 kl 22:14 »
Tänk själv att slicka på ett metallrör i minusgrader........det har vi väl alla gjort som barn.....själv satt jag fast i mattställningen då....  ;D

Vattenskål är också bra ifall det fryser och kaninen är törstig så kan den gnaga på isen.

Varmt vatten 2 gånger om dagen är väl det som gäller!

Eulalia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 jan-08 kl 22:42 »
Frågan om djurens vattenbehållare på vintern kommer ofta upp här o där och jag vet inte om denna tanke redan varit på tapeten i nån annan tråd: men skulle det inte kunna funka med nån slags värmare, av den typ som man har i akvarier men kanske något starkare? Det behövs ju inte många grader för att hålla vatten över fryspunkten...och inte drar de mycket el heller.
För säkerheten kan man lägga dem i nån slags metallnät, så djuren inte kan ha sönder dem, och för att det aldrig ska bli helt tomt så har man nåt droppsystem som alltid fyller på, detta gör dessutom att det alltid är vatten i rörelse...vilket också försvårar frysning..

Eller är jag helt ute o cyklar?

Ostschnitzeln

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 09 jan-08 kl 23:21 »
Vattenflaskor brukar frysa sönder då vatten expanderar när det fryser.

Inte behöver man väl hålla vattnet från att frysa?
Jag bor i norrland och mina kaniner bor utomhus. Jag brukar byta vatten en, eller kanske två gånger om dan, om ens det. Min erfarenhet är att kaninerna dricker vatten när de får, och sedan smälter de isen och dricker (små gropar i isen) eller äter snö.

Hade tillochmed en kanin som bodde ute vilt, hon hade rymt från våra grannar och bosatte sig på vår gård, och när vi en gång satte en skål med vatten framför henne vägrade hon dricka. Men hon överlevde.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #5 skrivet: 09 jan-08 kl 23:33 »
Vi kör bigpack-paket, inte alla märken funkar, det ska vara en mjukare bytta. Snabbt o smidigt att bara böja lite på siderna o sen tömma ut hela iskockan, utan att byttan går sönder. Sätter fast den med ståltråd i nätet så de inte stjälper ut vattnet.
Nackdel, kan uppskattas av vissa att gnaga på, men det avhjälpes med rikligt med grenar att rikta uppmärksamheten på ist..
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Skogsberg

« Svar #6 skrivet: 10 jan-08 kl 10:54 »
Kör vattenflaskor när det inte är minusgrader och skålar när det fryser...ska man ha så inte vattnet fryser ska man nog ha någon typ av uppvärmning i sitt stall...Praktiskt men kostar ju lite...
Ger ljummet vatten till mina kaniner morgon och kväll när det är minusgrader.

Gille

• -
« Svar #7 skrivet: 10 jan-08 kl 14:18 »
Skål fungerar fint. Har man dubbel uppsättning och inte kan slå ut isen som kan bli, så tar man in o sätter i nya (så har isen smält till nästa dag). Lagen (dumma korkade lag) säger att kaninerna ska ha uppvärmt vatten minst två ggr dagligen vid minusgrader. Grönsaker och frukt är bra tillskott alla årstider bla för att det ger mer vätska. På ett emr naturligt sett...
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dandelia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 jan-08 kl 10:00 »
Jag har skålar som hängs på gallret, såna som eg är till för transportburar för hund och katt. Tar loss skålen och trycker ut isen. Sitter det hårt sänker jag ner skålen i vattenhinken först.

Nackdelen är att det blir vatten överallt när det är mildare ute. Kan bli kladdigt i burarna. Men mina skålar sitter på burdörrarna, förstås. Varje gång jag öppnar åker en del vatten ut, trots stänkskydden på skålarna. Sen fryser det fast och då får jag skrapa/hacka bort det från dörrar etc så det inte blir svårt att stänga. Kan skålarna monteras annanstans på buren fungerar det nog optimalt!

/Dandelia

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 1 användare
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser