Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första kullen påbörjad!  (läst 1350 gånger)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
Första kullen påbörjad!
« skrivet: 06 jan-08 kl 15:01 »
Släppte min hona Yrian till Ocke igår, då var hon inte intresserad. Lät henne gå tillbaka till sin egen bur under natten då de fick vila lite, imorse tog vi nya tag. O visst verkade han satt fart på henne iaf för han hade snart gjort sitt jobb. Vad jag tror iaf, han ramlade åt sidan när han gjort klart men han stampade aldrig med bakfötterna sen som jag läst, men det kanske inte alla gör? Nu ska hon få vara där till imorgon kväll så kan de vänslas bäst de vill..

En liten fråga: Ska jag göra nån avbalkning i huset där hon ska boa, läste nånstans att man kan göra så för att ungarna inte ska "trilla ut". Hur hög kant ska det vara i sån fall? Hur har ni det?

Hoppas att detta går bra nu! Det är ju vinter o förstföderska så det kan ju mycket väl bli tji men ändå.. Tyckte det kunde vara dags att betäcka henne nu, hon är nio månader. Sen har jag nån fånig tanke om att betäcka en hona varje månad, har fyra stycken så då blir det tre kullar var/år plus att vi har de ju för självhushållning, färsk kanin året om.. Det kommer givetvis att skita sig när nån misslyckas med ungarna, men men, försöka duger!
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Gösta

Re:Första kullen påbörjad!
« Svar #1 skrivet: 07 jan-08 kl 19:45 »
Är stallet tempererat behöver du bara se till att honan har bomaterial. Är det kalla burar kan en avskiljning vara bra. 50-60 mm låter väl rimligt.
Låt gärna honan vara kvar hos hanen en vecka. Ökar chansen till dräktighet högs avsevärt.
Stampar gör hanen när han vill ha igång henne igen, inte när det "kilar" för honom! ;D :-[

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #2 skrivet: 07 jan-08 kl 21:26 »
Då ska jag passa på att snickra medan de vänslas! Tackar för svar   :D
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

Miia

« Svar #3 skrivet: 07 jan-08 kl 22:12 »
Låt gärna honan vara kvar hos hanen en vecka. Ökar chansen till dräktighet högs avsevärt.

Jag låter inte hane och hona gå ihop, sett och hört hur honor "kastrerat" hanar!

Låter mina vara samman tills jag ser att hanen ramlat av ett antal gånger, alltid under uppsikt. Sedan kan jag släppa ihop dem ett par dagar i sträck och det räcker, har i alla fall blivit som jag velat efter det. Haft en tom hona i år.

Rosie

« Svar #4 skrivet: 08 jan-08 kl 08:57 »
Mina honor får vara kvar hos hanen i minst två veckor. Jag har aldrig varit med om slagsmål eller kastration. Ofta sköts parningen första dagarna och sedan lever de i lugn harmoni där de putsar varandra och ligger tätt ihop när de sover. Några enstaka gånger har jag hanar som inte verkar ge upp utan är jobbiga mot honan och då plockar jag ut honan tidigare Fördelen med det systemet (förutom att hanarna får sällskap) är att jag frigör tomma burar längre tid för riktig rengöring och ev. reparation. Och jag spar lite tid vid tillsyn och utfodring.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 08 jan-08 kl 13:09 »
Hej!

Jag låter också hane och hona vara ihop om de verkar trivas med varandra. Tycker att båda profitera från sällskapslivet.

Har brunftiga honor nu och tykcer att det är tidigare än senaste åren. Men om vädret blir som det ska blir det snart kallt hos oss och sedan kommer ännu en köldperiod i slutet av februari/början av mars.  Tuffa tider för nyfödda kaninungar och dyr mat eftersom man måste mata alla ungar till de blir slaktmogna (istället för ger de grönt mellan april och oktober). Men lyckas till och hoppas att ni har en stor familj ;-) (räknade bara 4 honor med 3 kullar => 12 kullar med 6 till 8 ungar => 72 - 96 kaniner som vill ätas upp).

MVH

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #6 skrivet: 08 jan-08 kl 19:25 »
Hej!

Jag låter också hane och hona vara ihop om de verkar trivas med varandra. Tycker att båda profitera från sällskapslivet.

Har brunftiga honor nu och tykcer att det är tidigare än senaste åren. Men om vädret blir som det ska blir det snart kallt hos oss och sedan kommer ännu en köldperiod i slutet av februari/början av mars.  Tuffa tider för nyfödda kaninungar och dyr mat eftersom man måste mata alla ungar till de blir slaktmogna (istället för ger de grönt mellan april och oktober). Men lyckas till och hoppas att ni har en stor familj ;-) (räknade bara 4 honor med 3 kullar => 12 kullar med 6 till 8 ungar => 72 - 96 kaniner som vill ätas upp).

MVH

Januschka

Vi är sex stycken så det går gärna åt en hel del mat här! Blir nog kanin på menyn minst en gång i veckan, med variation av receptet givetvis. Vill äta så mycket hemproducerat som möjligt. Dessutom tycker vi om att kunna ge något som tack för hjälpen till den som hjälpt oss med något, men inte vill ta emot pengar.
Har tur som har en pappa som är bonde. Räcker med att sticka åt honom lite köttbitar så får vi kraftfoder från honom.  Det var höet vi glömde räkna med förra sommaren, han fick inte in så mycket extra heller så det har vi fått köpa en del. Men där har vi andra bekanta. Tjänster o gentjänster!:D
Dessutom, det där med hemproducerat, går det som vi vill kommer vi ha ett par grisar i år. Allt kött blir inte vårat men en hel del. Då har vi kanin, fågel o gris. Samt fisk från sjön. Kanske slipper man dessa tråkiga köttbitar från affären då, som man vet kommer från djurfabriker där de stoppar i djuren gud vet vad? Det är värt massor!

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 09 jan-08 kl 14:06 »
*flinar*

Undviker själv tråkiga köttbitar från affären... Mycket vild och fisk blir det här och egna kycklingar och lamm - och kaniner förstås. Har nog haft ren istället för annat kött i 20 år nu och med tiden blir alternativen till industrikött allt fler och bättre :-)

Har märkt att det går utmärkt att byta bort ägg och honung  om det behövs något som inte finns här :-)

smaklig måltid ;-)

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser