Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderingar kring GI metoden..  (läst 6164 gånger)

Mr Olesen

• Gäst
SV: Funderingar kring GI metoden..
« Svar #20 skrivet: 01 aug-10 kl 21:18 »
Alltså jag har vid flera tillfällen provat GI metoden och tyvärr återfallit till att äta som vanligt igen efter ett tag. Detta mycket beroende på att när jag gått ner 5-8 kg så stannar jag där och viktminskningen avstannar och uteblir. D3etta trots att jag fortsätter att vara disciplinerad. Efter ett antal veckor på detta sätt räcker inte motivationen till längre. Någon med samma erfarenhet? ???

Attes matte

• Jämtland
« Svar #21 skrivet: 01 aug-10 kl 22:25 »
Alltså jag har vid flera tillfällen provat GI metoden och tyvärr återfallit till att äta som vanligt igen efter ett tag. Detta mycket beroende på att när jag gått ner 5-8 kg så stannar jag där och viktminskningen avstannar och uteblir. D3etta trots att jag fortsätter att vara disciplinerad. Efter ett antal veckor på detta sätt räcker inte motivationen till längre. Någon med samma erfarenhet? ???

Har du långt kvar till din målvikt då när viktnedgången avstannar?

I alla fall LCHF funkar ju som "normaliserande" kost, alltså om man är överviktig så går man ner, och om man är underviktig så går man upp. Sen stannar man på kroppens "idealvikt", vilken kanske inte är den man själv hade tänkt sig... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Saraelvira

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 08 aug-10 kl 09:54 »
Jag har gått ned i vikt med hjälp av stenålderskost, som man kan säga är en GI-metod. Jag slutade helt enkelt med godis och dylikt (som chips, bröd, kakor osv), men använde honung och maten blev oftast någon kombination av rotfrukt-grönsaker och kött-fisk eller fågel. Jag gick knappast back eftersom dålig mat och godsaker är rätt dyrt. När man äter så pass mycket protein blir man aldrig hungrig. Jag såg till att äta oftare än annars och att alltid ha en blandning av nötter och torkad frukt alternativt vanlig frukt med mig så att jag hade något om suget satte in. Det funkar jättebra, men är inget val för livet för mig... Kan inte tänka mig att leva ett helt liv och aldrig mer få ta en glass en solig sommardag.... Och när man väl trillat dit ordentligt på socker igen (jag vet att honung och torkad frukt innehåller mycket socker och inte skulle varit tillåtet i riktig GI) smyger sig kilona tillbaka. Det är min erfarenhet. Men jag ska nog snart bli hälsosam i några månader igen... Att inte äta spannmål tycker inte jag är någon större sak om man äter mycket grönsaker.

gurra_58

• Västerbotten
« Svar #23 skrivet: 12 aug-10 kl 22:21 »
Efter om och men så har jag bestämt mig för att testa GI metoden men skulle gärna vilja höra lite vad ni tycker om den metoden,ni som testat och så. Har ni sett några förändringar,kanske gått ner i vikt?

Sen så skulle jag jätte gärna vilja ha lite recept,är det inte dyrt att äta så?  eftersom man inte äter några sädeslag och sånt..

Kom gärna med tips och råd!

Mycket tacksam för svar!
Passa dig noga.Har själv testad det.Kom ihåg följande.Är du mycket tjock typ 150 kg ska du inte göra detta
Det är livsfarligt.Annars så kan du ta det lite lugnare med att äta en till två potatisar/dag så blir inte viktminskningen så häftig.Hjärtat ska vara i skick.Du minskar mycket snabbt i vikt och det är svårt att få stopp på det när det börjat.Gich själv ner 25 kg på 3 veckor.Så kom ihåg pumpen ska vara i skick annars stannar hela kalaset

Skrutt

• ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
« Svar #24 skrivet: 16 aug-10 kl 21:39 »
Jag prövade Gi  våras med resultatet konstant huvudvärk så efter en vecka gav jag upp!
Gi var inget för mig!

mistel

• -
« Svar #25 skrivet: 17 aug-10 kl 09:30 »
Man äter visst det sädeslag när man äter GI men man undviker sånt som vetemjöl. Mörka surdegslimpor, dinkelmüsli, fulkornspasta, bulgur och liknande är OK vid GI. Undviker man allt vad kolhydrater är så heter det LCHF.

GI är dock ingen mirakeldiet utan mera en livsstil man bör fortsätta äta likadant hela livet + även med GI gäller regeln "rör på dig" man måste förbränna mer än man äter ifall man vill gå ner i vikt. Man kan inte bara äta GI och sitta på rumpan och förvänta sig mer än möjligtvis några kilos tapp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

705 gäster, 2 användare
GarryBroth, Peter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser