Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mineralhink  (läst 3067 gånger)

vallhunden

• Västergötland
Mineralhink
« skrivet: 04 jan-08 kl 15:10 »
Var på Granngården idag för att köpa ny mineralhink till fåren. Jag har 3-4 "gamla" hinkar stående hemma halvätna... fåren anser att de inte går att äta av dom.

Om de har stått ute under sommaren med regn i, så bildas det lätt grönalger. Det kan också vara att någon skitigt i baljan och sdet edan regnat på det. Då går det inte att äta längre.
Om de har stått inne under vintern och någon kissat eller skitigt i baljan och jag inte har upptäckt det med en gång, så blir det också oätligt.

Jag har provat att skura ovanpå mineralfodret med rotborste och skrapat bäst jag kan. Dessutom vänt hela kakan uppochner, men inget har hjälpt.

Är det fler som är irriterad på detta? När mineralfodret såldes i mindre baljor av format tvättfat, så var det inte så mycket foder som gick till spillo om de halvvägs igenom bestämde sig för att det var oätligt. Det var också lättare att skura rent en sådan balja.

Nu går jag och köper förbaskat dyra plasthinkar för 270:- styck. Hinkar kan man få tag i billigare!

Om vi är många som tycker att detta är ett problem, kanske vi kan få dom att återigen sälja mineralkakor i tvättfat!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

agge

Re:Mineralhink
« Svar #1 skrivet: 04 jan-08 kl 15:36 »
Mina får har aldrig ätit av mineralfodret i granngårdens baljor,
inte ens om det är nyköpt. De får mineralfoder i lösform. Och koncentrat i spannmålet.

Jag har sett att en del får får en svart halvseg massa i baljor någon som vet vad det är?

Henning

« Svar #2 skrivet: 04 jan-08 kl 15:52 »
Mina får har aldrig ätit av mineralfodret i granngårdens baljor,
inte ens om det är nyköpt. De får mineralfoder i lösform. Och koncentrat i spannmålet.
Jag har sett att en del får får en svart halvseg massa i baljor någon som vet vad det är?

Den svarta halvsega massan är melass blandat med diverse tillsatser. Det är ett väldigt dyrt sätt att ge fåren energi på. Melass i ren form kostar bara en bråkdel.

Jag blir nyfiken på de nya mineralfoderhinkarna. Kanske har man lyckats att avväga smaken så att det inte blir överkonsumtion.

Ett sätt att hålla mf rent är att hänga hinken på utsidan av en grind eller vägg med lagom stort hål i.

hustran

« Svar #3 skrivet: 04 jan-08 kl 16:22 »
Jag tyckte nog att de stora gröna hinkarna med hårt mineral i var bra. Inget skit eller fanstyg i. Dessutom fick de Gnaga, bra tror jag. Finns inte de mera? Den svarta sega massan blev rena katastrofen här, de formligen glupade i sig det med diarrer som följd. Dyrt. De små baljorna visste jag heller inte att de inte gjordes mer. Håller med om att det "pulvriga" mineralet i hink med rött lock är dyrt." Handfaten" som du kallar dem funkar rätt bra om man lägger dem i ett bildäck med rätt dimension. Men där blir det smolk i.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 04 jan-08 kl 16:41 »
Problemet är att de inte gör "handfaten" mera. Endast stora gröna hinkar på 20 kg (tror jag att det är, skittunga).
Om man hänger hinkarna på utsidan av en vägg så regnar det i dom (oätliga), om man sätter dem bakom en grind i fårhuset kan de ändå både pissa och skita i dom (oätliga).

Jag köpte Cristalux en sommar, det var mycket smakligt - och dyrt. Det är melass iblandat. De åt av det oavsett om de behövde mineraler eller inte;-)

Löst mineralfoder har jag aldrig lyckats ordna så att fåren kan äta av det utan att det tar slut i hetsätning eller blir nerskitat eller omkullvält. Jag tycker att de hanterar det som kraftfoder och jag tror inte att det är nyttigt att hetsäta stora mängder av det.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

agge

« Svar #5 skrivet: 04 jan-08 kl 16:52 »
Löst mineralfoder har jag aldrig lyckats ordna så att fåren kan äta av det utan att det tar slut i hetsätning eller blir nerskitat eller omkullvält. Jag tycker att de hanterar det som kraftfoder och jag tror inte att det är nyttigt att hetsäta stora mängder av det.

Håller med om ovanstående. Men jag häver till dem en hög emellanåt och hoppas på att det inte är samma djur som får allt varje gång.

Henning

« Svar #6 skrivet: 04 jan-08 kl 16:53 »
Om man hänger hinkarna på utsidan av en vägg så regnar det i dom (oätliga), om man sätter dem bakom en grind i fårhuset kan de ändå både pissa och skita i dom (oätliga).
Lite fär du väl tänka själv, Vallhunden. Det är inte svårt att ordna det så att fåren får sticka ut huvudet och nå en hink utan att komma åt att förorena i den. Utomhus ordnar med ett litet tak över så det inte regnar i
« Senast ändrad: 04 jan-08 kl 16:54 av Henning »

Henning

« Svar #7 skrivet: 04 jan-08 kl 16:57 »
Håller med om ovanstående. Men jag häver till dem en hög emellanåt och hoppas på att det inte är samma djur som får allt varje gång.

Vad har ni för mineralfoder då? Knappast fårminerlfoder. Har de saltsten har jag inte sett någon hetsätning.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 04 jan-08 kl 17:06 »
Tack Henning, det är inget fel på min tankeförmåga...
Jag har svårt att komma på en konstruktion som är stabil nog för att tåla ett helt gäng lamm och någon enstaka tacka ovanpå. Där en tacka kan sticka ner halsen i en 40 cm djup hink och samtidigt håller lammen borta från att hoppa upp och skita i den, fast lammen ska komma åt att äta ur den. Dessutom ska den stå kvar under taket utan att kunna sparkas eller stångas bort. Detta i 6 hagar utan att stå i närheten utav stängslet.

Får har en förmåga att kissa ungefär 20 cm bakåt. När de skiter viftar de ibland på svansen och sprider kulorna. Samtidigt får inte baljan stå så långt bort att de inte når den.

Därför undrar jag om fler är intresserade av att trycka på fabrikanten att göras mindre förpackningar?!?

hustran

« Svar #9 skrivet: 04 jan-08 kl 18:11 »
Jag såg ngt. på ett bete för ngn. månad sen . en stor mineralkrubba för nöt. smarta som de är lyckas de "lyfta "på locket ock pilla i sig det de behövde. borde inte vara svårt att göra ngt. liknande åt får.

agge

« Svar #10 skrivet: 04 jan-08 kl 19:21 »
Vad har ni för mineralfoder då? Knappast fårminerlfoder. Har de saltsten har jag inte sett någon hetsätning.
Nog har jag fårmineral , och saltsten för får.
Kanske har det blivit för stor sak detta med mineraler, kanske fåren fixar det själva om de har lite olika att välja på.
Tycker också att de inte är så intresserade av mineralerna när de går på naturbetet, så det är en period på vintern som jag har "problem".

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
« Svar #11 skrivet: 06 jan-08 kl 11:44 »
Citera
Den svarta halvsega massan är melass blandat med diverse tillsatser. Det är ett väldigt dyrt sätt att ge fåren energi på. Melass i ren form kostar bara en bråkdel.

Crystalyx, är mineraler blandat med melass vilket alltså kan ersätta en mineralbalja. Dom är dyra vid inköp men räcker minst ett år till mina 12 får + lamm. Skulle jag jämföra detta med alla baljor som jag får köpa under ett år och som fåren pissar i och inte äter mycket alls av så är crystalyxen en väldigt bra och billig metod att ge fåren både energi och mineraler...

attefocratte

« Svar #12 skrivet: 06 jan-08 kl 15:25 »
Mina får har aldrig uppskattat baljorna dom har bokstavligen bara skitit i dom!
Nu får dom "lös" mineraler i öppna små foder baljor(Siltbergs) som jag hänger på en grind. Fyller på lite varje dag och det funkar riktigt bra. Ingen har blivit dålig i magen p g a överätning.
Hittills har ingen lyckats skita i baljan heller ;D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 06 jan-08 kl 18:09 »
Jag har haft mineralbaljor hittills men, de verkar inte vara vidare populära. Man får mest städa ur skit ur dem och egentligen kan de nog lika gärna kasseras. De får lösa mineraler i fodret också men, jag ska klura på någon lösning så att de får fri tillgång på lösa istället.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #14 skrivet: 06 jan-08 kl 22:12 »
Jag gillade aldrig "handfaten" heller, det var svårt att hålla dem på ett hygieniskt sätt på betet. Jag har istället en sån där plastdunk som jag sågat ur ett hål i på framsidan där jag har mineralfoder i granulat (pulver). Dunken har jag skruvat fast på en träskiva som i sin tur har två hakar i bak = bara att hänga på en grind inne eller ute och flytta med mellan beten och boxar.

Hetsätning blir det ju inte tal om om de har ständig tillgång, men åtgång blir det - särskilt innan och efter lamning. Åtgång brukar ju tyda på ett behov, så det ser jag som positivt. Har å andra sidan svårt att se hur de skulle kunna få i sig motsvarande mängd från sten/handfat, iaf inte utan stort besvär?
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Fåraherden

• -
« Svar #15 skrivet: 07 jan-08 kl 16:39 »
Håller helt med Vallhunden. Har saggat rejält med granngården om det här. Mina får käkar ungefär halva hinken, sedan blir skiten stående, gärna lagom fylld med fårkiss.
En konkurrent, Svenska foder, har baljor. Har köpt dem istället. De passar dessutom i mina gamla "baljhållare" som sitter på kissfri höjd.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 07 jan-08 kl 19:53 »
Tack för tipset! Ska genast kolla med den andra foderleverantören på bygden.
Skönt att någon känner igen problemet...!

Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 2 användare
torbjorn, Jonas_

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser