Var på Granngården idag för att köpa ny mineralhink till fåren. Jag har 3-4 "gamla" hinkar stående hemma halvätna... fåren anser att de inte går att äta av dom.
Om de har stått ute under sommaren med regn i, så bildas det lätt grönalger. Det kan också vara att någon skitigt i baljan och sdet edan regnat på det. Då går det inte att äta längre.
Om de har stått inne under vintern och någon kissat eller skitigt i baljan och jag inte har upptäckt det med en gång, så blir det också oätligt.
Jag har provat att skura ovanpå mineralfodret med rotborste och skrapat bäst jag kan. Dessutom vänt hela kakan uppochner, men inget har hjälpt.
Är det fler som är irriterad på detta? När mineralfodret såldes i mindre baljor av format tvättfat, så var det inte så mycket foder som gick till spillo om de halvvägs igenom bestämde sig för att det var oätligt. Det var också lättare att skura rent en sådan balja.
Nu går jag och köper förbaskat dyra plasthinkar för 270:- styck. Hinkar kan man få tag i billigare!
Om vi är många som tycker att detta är ett problem, kanske vi kan få dom att återigen sälja mineralkakor i tvättfat!