Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krusbärsbuskar!  (läst 22014 gånger)

Neiklot

• Gäst
Krusbärsbuskar!
« skrivet: 03 jan-08 kl 19:09 »
Har ett par gamla krusbärsbuskar som inte ser så fina ut.

Kan man klippa ner dom till marken?

Gallrar jag ut alla döda och dåliga grenar blir det max 3kvistar kvar på var buske

anette i bugared

• -
Re:Krusbärsbuskar!
« Svar #1 skrivet: 03 jan-08 kl 19:23 »
Spara du på de tre ;D grenarna som verkar var nåt att ha. Resten kan du klippa ner till 5-10 cm. Busken mår bara bra av att beskäras hårt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Neiklot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 jan-08 kl 21:04 »
Tack!

Gäller detta alla bärbuskar?

Henrik_

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 jan-08 kl 09:51 »
Som vanligt så ska jag komma med ett annat förslag ;)

Visst man man med krusbär och vinbär och många andra buskar göra så att man klipper ur dom grövsta grenarna och låter resten vara.
Saken är bara den att många av dom grenar man sparar är gammla och svaga, även om dom kanske ser rätt unga ut, medan om man kapar det helt, får fram helt nya skott och får man en tätare buske om man kapar ned helt med jämna mellan rum.
Buskar som kapas ned helt växer upp fort, så det är inget att oroa sig för.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #4 skrivet: 04 jan-08 kl 10:19 »
Jag klippte ner mina fula och gamla krusbärsbuskar första året vi bodde här. Jag sparade nån gren i varje buske för att jag ville se vilken sorts krusbär det var bara, och de har minst sagt klarat sig bra sen dess... Jag har fått jättemycket krusbär! Fast tyvärr kom det mjöldagg på förra året. >:(

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 04 jan-08 kl 11:33 »
Vinbärsbuskar kan man beskära stenhårt också. En höst släppte vi in våra shettisar in i bärbuskavdelningen och de stubbade samtliga vinbärsbuskar jäms med marken. Redan nästa år hade jag mer bär än innan och efter ytterligare ett år dignade buskarna av bär.

Jag gödslar alltid med vedaska varje senvinter under buskarna (både vinbär, krusbär och hallon). Mycket vedaska, och vartannat år lägger jag hästgödslad halm under dem också, direkt från stallet. Enda nackdelen med detta är att även nässlorna frodas.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Henrik_

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 jan-08 kl 12:05 »
Jag säger inte att det inte går att få fina buskar om man lämnar grenar, men resultatet blir i allmänhet bättre om man inte gör det, man tjänar inte på att spara några.
Det blir knappast mängder med bär på dom grenarna man sparar eller hur? utan på dom nya som kommer ;)

Mycket vedaska är ingen ide, aska är starkt, även om buskarna inte tar skada av det så tar dom inte del av en stor del av näringen som läggs på, onödigt.
Sen kan det visserligen kan det vara bra att ge bärbuskar lite mer kalium, men för det behövs det inte mycket aska.

Tapio

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 04 jan-08 kl 12:31 »
Halaj!

Jag har ytterligare ett förslag. Klona den!
Med avläggare alltså. Om jag hade en buske som jag uppfattar som gammal och trött så skulle jag ha gjort så.
Ta en av de friska grenarna och tryck ner mot marken. Sätt en sten över. Grenen kommer då att börja rota sig. När du ser att den är livskraftig så kan du ta bort moderplantan helt och sätta dit den nya i dess ställe. Passa på att byta jord också nu när du ändå är där.
100 % brunnen koskit på påse hade jag tagit.
Jag tror inte det blir för starkt.

//T

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 10 jan-08 kl 14:57 »
Jag klipper bort mellan 1/4 till 1/3 av alla grenar varje år. På så sätt föryngrar jag hela busken på 3-4 år.
Då får jag ungefär lika mycket bär varje år.
Gäller både för krusbär och vinbär.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #9 skrivet: 16 jan-08 kl 20:42 »
Skulle man kunna plantera bärbuskar nu?

Har läst att de planteras på höst eller vår, och nu är det ju... öh.. höstvår eller  ::) Om det går och få tag på några nu vill säga.

Henrik_

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 jan-08 kl 21:54 »
Jovisst, det skulle man kunna, men köpa några lär man inte kunna.

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 16 jan-08 kl 22:25 »
Jovisst, det skulle man kunna, men köpa några lär man inte kunna.

Visst går det att köpa växter nu.
En bra plantskola brukar ha växter i ett fryslager. (jag handlar på Bo Grönt här i Örebro.
Det brukar vara betydligt billigare.
Problemet kan var att du tvingas köpa 10 av varje sort eller något liknade.
Men oftast till samma pris som 3-5 buskar skulle ha kostat när dom är krukade och står ute till försäljning.
Skall man sedan köpa mycket så lönar det sig att prata med trädgårdsmästaren om ett bra pris på allt ihop. Efter det så brukar det gå att få bra priser på allt möjligt. ;)
Det går också att köpa skadade växter. Där man råkat bryta av grenar och liknade i transporten. Allt beror på hur bra kompis man blivit med sin trädgårdsmästare.  ;

Observera att Växus och liknande firmor inte har något med trädgårdsmästerier att göra. Så dom undviker jag så mycket jag kan.

Av min trädgårdsmästare köper jag bland annat grundstammar så man kan göra egna äppelträd.
Jag betalar max 15:- styck. Sedan får jag vänta 2-3år innan dom är lika stora som dom man köper på plantskolan. Men det är ju betydligt billigare om man vill ha många träd till en billig peng. Hur mycket betalar andra när dom köper ett äppelträd. ;)
Så jag har råd att plantera lite äppelträd till djuren i skogen. ;)
« Senast ändrad: 16 jan-08 kl 22:32 av Rosten »

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #12 skrivet: 16 jan-08 kl 22:38 »
Ok, skaffa en ny kompis alltså! Det är ju aldrig fel  ;)

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 17 jan-08 kl 11:24 »
Ok, skaffa en ny kompis alltså! Det är ju aldrig fel  ;)
Trädgårdsmästare är aldrig fel att ha som kompis.
Ett år så fick han mögel i påsarna med höstlökar.
I varje påse så ligger det 10 lökar. Av dom så var 1-5 mögelangripna.
Så jag köpte alla mögelpåsar för 200:- ;)
Jag kunde rädda ca  1500 lökar. ;D
Året efter så stannade folk blilen utanför och klev ur och fotade. ;D
Många bilar som for förbi i snabb fart hörde man hur det skrek i bromsarna så kom dom backandes för att kolla. Inte så många som har minst 1500 blommandes tulpaner/alium i rabatten.
Betänk då att det var alla konstiga sorter med olika färg och form.
« Senast ändrad: 17 jan-08 kl 11:26 av Rosten »

gulhare

SV: Krusbärsbuskar!
« Svar #14 skrivet: 20 feb-08 kl 09:49 »
med krusbärsbuskar och aska kan man även göra som mina vänner....
lägg ut askan på de taniga halvdöda buskarna, glöm att kolla om askan är kall...
kom tillbaka till (hyrda) sommarstället några helger senare och bli förfärad över att du eldat upp en krusbärsbuske  :o
när så våren kommer har du 4 förtvinade buskar och en monsterbuske som växer som om nån gett den raketbränsle  ;D
de funderade allvarligt på att elda upp dom andra med lol

anette i bugared

• -
« Svar #15 skrivet: 20 feb-08 kl 12:18 »
med krusbärsbuskar och aska kan man även göra som mina vänner....
lägg ut askan på de taniga halvdöda buskarna, glöm att kolla om askan är kall...
kom tillbaka till (hyrda) sommarstället några helger senare och bli förfärad över att du eldat upp en krusbärsbuske  :o
när så våren kommer har du 4 förtvinade buskar och en monsterbuske som växer som om nån gett den raketbränsle  ;D
de funderade allvarligt på att elda upp dom andra med lol
Ett nytt grepp, beskärning med hjälp av eld ;D ;D ;D

Wisteria

« Svar #16 skrivet: 14 mar-08 kl 13:24 »
Är det någon som har provat att sätta små sticklingar av en krusbär?

Tapio

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 14 mar-08 kl 18:04 »
Är det någon som har provat att sätta små sticklingar av en krusbär?

Halaj!

Funkar det också.
Har provat.

//T

anette i bugared

• -
« Svar #18 skrivet: 15 mar-08 kl 09:26 »
Den här frågan har säkert ställts en miljon gånger :-[, men när är bästa tiden för att ta sticklingar på bärbuskar? Är det nu, innan de börjar grönska, eller skall man vänta tills eftersommaren?

Tapio

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 15 mar-08 kl 10:47 »
Halaj!

En vettig tumregel är att växter skall klippas i under JAS dvs. Juli, Augusti, september.
Då har savandet slutat men växten är fortfarande aktiv och kan direkt börja övervalla sin "amputation".

//T

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser