Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krusbärsbuskar!  (läst 22020 gånger)

Nypålandetsfru

• Gäst
SV: Krusbärsbuskar!
« Svar #20 skrivet: 18 mar-08 kl 13:06 »
Sitter med en stor vildvuxen krusbärsbuske här.
Nu fick man idéer om både hästar och eld  ;)

Lotus

• Ångermanland
« Svar #21 skrivet: 20 mar-08 kl 14:06 »
ÅH en krusbärsbusketråd  ;)! Måste ställa en fråga!

Mina krusbärsbuskar (och vinbär också för den delen) har fått, vad jag tror är, spinn. Det är iallafall något spindelnätsliknande som invaderar bären i tidigt stadie så de hinner aldrig utcecklas några bär.... Buskarna är många och gamla, står under äppelträden (som också är många och gamla och inte släpper ner särskilt mycket sol). Vad ska jag göra? Har provat att "tunna ut" buskarna men det hjälpte inte. Ska jag klippa ner dem helt? Klona dem (som någon skrev)? Eller gräva upp dem och köpa nya och placera mer lämpligt? Eller ta skott och placera mer lämpligt?

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 20 mar-08 kl 15:15 »
ÅH en krusbärsbusketråd  ;)! Måste ställa en fråga!

Mina krusbärsbuskar (och vinbär också för den delen) har fått, vad jag tror är, spinn. Det är iallafall något spindelnätsliknande som invaderar bären i tidigt stadie så de hinner aldrig utcecklas några bär.... Buskarna är många och gamla, står under äppelträden (som också är många och gamla och inte släpper ner särskilt mycket sol). Vad ska jag göra? Har provat att "tunna ut" buskarna men det hjälpte inte. Ska jag klippa ner dem helt? Klona dem (som någon skrev)? Eller gräva upp dem och köpa nya och placera mer lämpligt? Eller ta skott och placera mer lämpligt?

hittade det här på odla.nu

http://www.odla.nu/bar/krusbar.shtml

Lotus

• Ångermanland
« Svar #23 skrivet: 22 mar-08 kl 21:25 »

torbjorn

• Medelpad
« Svar #24 skrivet: 27 aug-09 kl 23:38 »
På tal om krusbär, vad tror ni om möjligheterna att flytta en krusbärsbuske och få den att överleva? Jag har en som har självsått sig på högst olämpligt ställe - i skuggan norr om uthuset.

Jan lindgren

« Svar #25 skrivet: 28 aug-09 kl 09:11 »
Hej!
Krusbärsbuskar är snälla så flytta.
MVH
Jan

Rosten

• Närke
« Svar #26 skrivet: 28 aug-09 kl 13:43 »
På tal om krusbär, vad tror ni om möjligheterna att flytta en krusbärsbuske och få den att överleva? Jag har en som har självsått sig på högst olämpligt ställe - i skuggan norr om uthuset.
Men vänta till den tiden på året som den inte har blad!
Då ligger den i vila och brukar överleva till 99%

torbjorn

• Medelpad
« Svar #27 skrivet: 28 aug-09 kl 22:56 »
Man kanske vågar göra ett försök om ett par månader, då...

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser