Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föl 2008  (läst 31834 gånger)

BellaMia

• Stall Dollarbacken
SV: Föl 2008
« Svar #80 skrivet: 14 apr-08 kl 21:14 »
Mitt tinker/ IC sto ska föla nu inom 2 veckor...spännande ;D

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #81 skrivet: 15 apr-08 kl 10:01 »
Mitt tinker/ IC sto ska föla nu inom 2 veckor...spännande ;D

Jag vill se bilder o jämföra magar;) ;D

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #82 skrivet: 15 apr-08 kl 23:57 »
Äsch, inte då ;). De flesta hästar ser väl mer eller mindre malätna ut så här års ::). Hur som helst är hon himla vacker, bara älskar tinker osså islandshästar då förståss ;D  :-*

Anette

Jag håller med dej där ..
Men antagligen ligger det mkt i att jag totalt älskar skäckar .Det finns mkt skäckar hos isisarna oxå + att även tinkern har tölt  ;D

JAg hoppas på att få en blåskimmel skäck bebis med svart man -svans och hovskägg.
Har betäckt henne med den enda verkligen blåa häst jag någonsin sett i hela mitt liv.
O han har svart man o svans + hovskägg .
Jag har ungefär 25%chans att få det jag vill .
Han har gett blåskimmelskäck föl en gång förut . ::)
Så håll tummarna för mej :)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #83 skrivet: 16 apr-08 kl 08:54 »
Men antagligen ligger det mkt i att jag totalt älskar skäckar .Det finns mkt skäckar hos isisarna oxå + att även tinkern har tölt  ;D

JAg hoppas på att få en blåskimmel skäck bebis med svart man -svans och hovskägg.
Har betäckt henne med den enda verkligen blåa häst jag någonsin sett i hela mitt liv.

Spännande med blåskimmel! Bilder vore kul  ;D
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #84 skrivet: 16 apr-08 kl 16:56 »
Spännande med blåskimmel! Bilder vore kul  ;D

Hingsten jag betäckte mitt sto med.
Visst är han blå?!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #85 skrivet: 16 apr-08 kl 22:56 »
Jag vill se bilder o jämföra magar;)

Anette

Har inte lärt mej detta med att få in bilder ännu..men det kommer... :-[

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #86 skrivet: 17 apr-08 kl 10:35 »
Citera
Men antagligen ligger det mkt i att jag totalt älskar skäckar .Det finns mkt skäckar hos isisarna oxå + att även tinkern har tölt 

Har aldrig upplevt nån tinker med tölt i sej..därimot att de *vispar* runt med frambenen i trav. ::)

Tinker är från begynnelse en vagnshäst ;)

Anette Ö

• Närke
« Svar #87 skrivet: 17 apr-08 kl 12:42 »

Visst är han blå?!

Vilken snygging ;D. Jomen visst är han blå väääldigt blå dessutom :o. Ska bli himla skoj o se blider på fölingen sen ;).

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Anette Ö

• Närke
« Svar #88 skrivet: 17 apr-08 kl 12:44 »
Jag vill se bilder o jämföra magar;)

Anette

Har inte lärt mej detta med att få in bilder ännu..men det kommer... :-[

Inget att vara generad för. Det tog mig två år o komma på hur man gör ;D.

Anette

Anette Ö

• Närke
« Svar #89 skrivet: 17 apr-08 kl 12:46 »

Självklart håller jag tummarna OCH kniper med tårna ;D.

Saga som är rödskäck har fått ett skäckföl och ett helvitt föl. Det viktigaste för mig är att allt går bra sen få fölet vara vilken färg det vill...........fast inte grön för den färgen gillar jag inte :P

Anette

Anette Ö

• Närke
« Svar #90 skrivet: 17 apr-08 kl 13:02 »
Detta är numera Sagas favorit sysselsättning i hagen :P

Anette

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #91 skrivet: 18 apr-08 kl 20:50 »
skickar lite juverbilder, hon har gått 330 dagar den 23/4

15/4

17/4

18/4

tror ni hon kommer att hålla tiden?

NorCec

• Myosotis Kaninstall
« Svar #92 skrivet: 21 apr-08 kl 09:29 »
Citera
Visst är han blå?!

Mulig den fargen kalles blå i Sverige, men fargen er egentlig en svart stikkelshåret (blue roan). Han er altså ikke skimmel. Ardennere, og mange andre arbeidshestraser, har typisk denne fargen (stikkelshåret), og den kan kombineres med alle andre farger da genet sitter på eget locus.

Her i Norge har vi en farge som på rasen Døl kalles blå, og det er gråskimmel. Gråskimmel og svart stikkelshåret er to ulike farger, da det er ulike gener som gir blekingen. En skimmel bleks med åren, en stikkelshåret holdes konstant, og er født med fargen.

Lykke til med alle føll!

Mvh Cecilie
Norsk jente med drøm om et torp/småbruk med selvberging!
Har enn så lenge kun kaniner

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #93 skrivet: 22 apr-08 kl 16:23 »
här kommer en bild bakifrån på mitt tinker/IC sto.Hon är beräknad till 2 maj

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #94 skrivet: 24 apr-08 kl 11:36 »
Mulig den fargen kalles blå i Sverige, men fargen er egentlig en svart stikkelshåret (blue roan). Han er altså ikke skimmel. Ardennere, og mange andre arbeidshestraser, har typisk denne fargen (stikkelshåret), og den kan kombineres med alle andre farger da genet sitter på eget locus.

Her i Norge har vi en farge som på rasen Døl kalles blå, og det er gråskimmel. Gråskimmel og svart stikkelshåret er to ulike farger, da det er ulike gener som gir blekingen. En skimmel bleks med åren, en stikkelshåret holdes konstant, og er født med fargen.

Lykke til med alle føll!

Mvh Cecilie

Finns det inte något som heter konstantskimmel? Min shettis är rödskimmel står det i passet, men han bleks ju inte utan är mera som stickelhårig.

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #95 skrivet: 24 apr-08 kl 11:38 »
Vilken snygging ;D. Jomen visst är han blå väääldigt blå dessutom :o. Ska bli himla skoj o se blider på fölingen sen ;).

Anette

Och ardenner dessutom ;) Var finns denna snygging? Godkänd på poäng?

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #96 skrivet: 25 apr-08 kl 00:06 »
Är det inte en hingst från Orsa?? K-G´s :-\ ???

NorCec

• Myosotis Kaninstall
« Svar #97 skrivet: 25 apr-08 kl 20:33 »
Citera
Finns det inte något som heter konstantskimmel? Min shettis är rödskimmel står det i passet, men han bleks ju inte utan är mera som stickelhårig.

Det er dessverre lite kunnskap om genetik i hesteverdenen, og farger er ofte navngitt etter ulike systemer på ulike raser, og ulike farger (genetisk) som likner hverandre blandas ihop.

Det som lite felaktig kalles konstantskimmel er stikkelhåret, da den ikke bleks. Men det er dumt at det navnet brukes da det gir assosiasjoner til skimmel, og fargene blandes ofte sammen pga dette. Skimmel og stikkelhåret er orsakad av två olika gener, og har altså inget med varandra att gjøra.

Dette er kopiert fra en hestegenetik-sida:

"Roan is similar to grey in that it is a pattern of individual white hairs sprinkled into the coat. Unlike grey, roan horses are born roan and stay the same color throughout their lives (although they may appear lighter or darker in their winter coats). Also, the head, legs, mane and tail of a roan horse are solid-colored and do not display "roaning." This makes roan easy to distinguish from grey, since the face of a grey horse is the first part of the body that begins to lighten.

Roan can occur on any base color and is caused by the dominant gene R. Homozygous roan (RR) is believed to be lethal; the foal that inherits an R gene from each parent probably does not survive, with a few exceptions. Almost all roan horses are heterozygous Rr, while rr horses are nonroan."

Hentet fra: http://greenfield.fortunecity.com/dreams/799/hc/roan.htm

Man bør altså ikke avle en stikkelhåret hest med en annen stikkelhåret, da man da statistisk vil ha 1/4 sjans att få RR-føll, som da vil dø (vanligvis oppfattes dette som at stoet går tomt).

Skimmel fungerer på en annen måte, se linken over og gå inn på "grey".

"Grey is a pattern of individual white hairs intermingled with colored hairs. It can occur on any base color. Grey foals are born colored and become progressively lighter with age until the horse appears white, but the grey horse retains its dark skin, unlike a true white horse, which has pink skin.

Grey is caused by a dominant gene, G. GG and Gg horses are grey; gg horses are not."

Selv synes jeg stikkelhåret er en av de vakreste fargene/tegningstypene en hest kan ha, gir en utrolig vakker effekt på fargen!

Mvh Cecilie

Norsk jente med drøm om et torp/småbruk med selvberging!
Har enn så lenge kun kaniner

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #98 skrivet: 25 apr-08 kl 20:38 »
Och ardenner dessutom ;) Var finns denna snygging? Godkänd på poäng?
Han är godkänd i Danmark.
Jag bryr mej inte om sånt faktiskt *S*
Jag ska ha en fölis till mej själv.

Dom två raser jag älskar har jag nu kombinerat + dom två färgerna jag tycker är häftigast.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #99 skrivet: 26 apr-08 kl 15:47 »
Lånemagen 333 dygn

mage

juver

2 bilder på vulvan taget vid två olika tidpunkter nu idag (minns dock inte tidsföljden

Hur länge tror ni jag har kvar att vänta innan "leverans"?

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 2 användare
JN, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser