Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föl 2008  (läst 31895 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Föl 2008
« Svar #60 skrivet: 06 apr-08 kl 09:59 »
Tänkte ta ut vet för att kolla igen... men när jag ringde så fick jag så konstiga kommentarer. typ "vaddå om hon brunstar så är hon väl inte dräktig" "kommer det ett föl så kommer det.."

Fick hit vet för att stelkrampsvacc och tänkte att då kan hon känna och kolla om hon är dräktig "men nä hon hade inga handskar med sig"

Är det vet som tar blodprov? Vad är det andra testet, "weefoal" för något?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #61 skrivet: 06 apr-08 kl 17:33 »
Du kan också själv ta blodprov och göra ett test du köper genom nätet men det vanligaste är ju att vetrinären gör det. Sedan är det faktiskt du som bestämmer om du vill kolla att hon är dräktig, inte vetrinären.
Säk på weefoal (där du själv samlar upp urin från hästen), pregnant mare och dyl. så får du säkert upp någon försäljningssida. Jag köpte själv kalciumstickor från ett sådant företag. Lycka till!

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #62 skrivet: 08 apr-08 kl 07:43 »
Har beställt Weefoal nu från avelsto.se. Vilken toppengrej, undrar varför folk inte vet att detta finns!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #63 skrivet: 09 apr-08 kl 14:14 »
Hej.
Saga har nu gått 332 dygn men jag tycker inte att hennes juver blir nått större. Jag har precis lärt mig lägga in bilder så nu provar jag här också. Magen har sjunkit den senaste veckan men det är också det enda som visar att det snart blir föl :-\.

Anette

OJ :o, bilderna blev visst superstora sorry :-[

Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #64 skrivet: 10 apr-08 kl 08:07 »
Hej.
Saga har nu gått 332 dygn men jag tycker inte att hennes juver blir nått större. Jag har precis lärt mig lägga in bilder så nu provar jag här också. Magen har sjunkit den senaste veckan men det är också det enda som visar att det snart blir föl :-\.

Anette

OJ :o, bilderna blev visst superstora sorry :-[

Nog ser hon dräktig ut allt  ;D och desto mer tvivlar jag på min häst - hon är ju inte nå´t rund... :'(

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #65 skrivet: 10 apr-08 kl 13:33 »

Anette Ö

• Närke
« Svar #66 skrivet: 11 apr-08 kl 10:09 »
Saga tackar och niger ;D
Så gott det nu går med magen som om möjligt blivit ännu större under veckan som gått.
Fortfarande inte ett spår efter mjölkstinna juver. Har läst på andra forum att en del ston (kanske just isisar?) sätter mjölk samma dygn fölet kommer :o.
Hur som helst så har Saga gått tiden ut på söndag sen är det nog inte långt kvar tills vi får se vad som gömmer sig i den stooora magen :D.

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #67 skrivet: 11 apr-08 kl 10:10 »
Men nu måste det väl snart börja trilla fram fölisar!!!! :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #68 skrivet: 11 apr-08 kl 11:27 »
Lånemagen hade en kristall på spenen igår! Det har dock inte kommit någon mjölk än (jag har väl inte heller rätta handgreppet, nybörjare som man är :-[) men juvret är "halvfyllt". Hon är beräknad till 23/4 och jag tror det kommer att stämma rätt bra, har släppt bäckenbanden men jag tror inte de är helt släppta än.

Fick dock en orosattack häromdagen, p.g.a. tidigare erfarenheter är stoet inte förtjust i att stå på box. Hon har blivit väldigt orolig, vägrat äta och bara snott runt vissa dagar (och då fått kraftfodret i hagen), andra dagar har det gått att få i henne kraftfodret och hon har stått ut med att stå inne ett tag. Jag har därför velat vänta i det längsta med att stalla in henne på nätterna (de går ju på lösdrift nu) men nu känner jag att jag inte kan vänta längre. Jag fick dock ett påpekande att den ringa tiden hon stått på box inte skulle räcka för att ge fölet de antikroppar mot boxen som den behöver. :(
Jag känner dock fortfarande att jag inte kunnat göra på annat sätt då jag tror att stoet (och därmed) fölet farit mer illa av att hon stressat upp sig så oerhört... :-\

Positivt måste dock vara att fölisen bör ha ett helt gäng antikroppar mot lösdriften......! ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #69 skrivet: 11 apr-08 kl 16:58 »
Här kommer en bild på mitt sto som har gått ca 170dygn nu , typ halva tiden .
Jag tycker inte hon ser nåt tjock ut  ???
Alla andras ston verkar ju tjockare  :-X
« Senast ändrad: 11 apr-08 kl 18:01 av travelerhorses »
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #70 skrivet: 11 apr-08 kl 17:19 »
Citera
Jag fick dock ett påpekande att den ringa tiden hon stått på box inte skulle räcka för att ge fölet de antikroppar mot boxen som den behöver.

Skit i det, den klarar sig!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #71 skrivet: 11 apr-08 kl 17:55 »
En bild till från sidan
« Senast ändrad: 11 apr-08 kl 18:14 av travelerhorses »
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #72 skrivet: 11 apr-08 kl 18:17 »
Bakifrån.  ;D  hon fäller som f*n nu men jag är liiite orolig över hennes hull .

Anette Ö

• Närke
« Svar #73 skrivet: 12 apr-08 kl 09:01 »
Här kommer en bild på mitt sto som har gått ca 170dygn nu , typ halva tiden .
Jag tycker inte hon ser nåt tjock ut  ???
Alla andras ston verkar ju tjockare  :-X

Jag tycker inte du behöver vara ett dugg orolig över hennes brist på mage. När jag fick bilderna på Saga, tagna i januari så syntes det inte alls att hon var dräktig hon kunde t o m ha sadel på sig. Sagas bebismage har kommit de senaste två månaderna och nu är hon ju som synes enorm, tycker jag i alla fall.

Är det en Irish cob eller Tinker du har? Himla fin är hon :D

Anette

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #74 skrivet: 12 apr-08 kl 16:53 »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #75 skrivet: 13 apr-08 kl 14:54 »
Jag tycker inte du behöver vara ett dugg orolig över hennes brist på mage. När jag fick bilderna på Saga, tagna i januari så syntes det inte alls att hon var dräktig hon kunde t o m ha sadel på sig. Sagas bebismage har kommit de senaste två månaderna och nu är hon ju som synes enorm, tycker jag i alla fall.

Är det en Irish cob eller Tinker du har? Himla fin är hon :D

Anette
Japp det är en äkta Tinker Cob :)
Ja men ser fasansfull ut i pälsen just nu ,, då matte sitter i gips.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #76 skrivet: 13 apr-08 kl 18:52 »
Har beställt Weefoal nu från avelsto.se. Vilken toppengrej, undrar varför folk inte vet att detta finns!

Och testat har jag nu... inte dräktig...  :(

Jaja det är la bara att bita ihop och invänta årets brunst...

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #77 skrivet: 13 apr-08 kl 21:03 »
 :D
Vill bara visa min ponnytants fina mage, fotad idag. Hon har gjort sig extra fin för kameran ;)
330 dar 15 maj. Har ökat ut ETT hål i sadelgjorden, magen är ju bakom.

Mvh  Annika

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #78 skrivet: 13 apr-08 kl 21:05 »

Åsså vackraste sidan  ;D :o ;D

Anette Ö

• Närke
« Svar #79 skrivet: 14 apr-08 kl 08:58 »
Japp det är en äkta Tinker Cob :)
Ja men ser fasansfull ut i pälsen just nu ,, då matte sitter i gips.

Äsch, inte då ;). De flesta hästar ser väl mer eller mindre malätna ut så här års ::). Hur som helst är hon himla vacker, bara älskar tinker osså islandshästar då förståss ;D  :-*

Anette

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser