Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ovårdade klor  (läst 2613 gånger)

Kaah

• Madicken 4v
Ovårdade klor
« skrivet: 01 jan-08 kl 17:00 »
Hej på er.

Funkar kaninklor samma som hundklor, att pulpan växer när klorna växer?
Om man behöver klippa ner en riktigt lång klo. Kan man fixa det själv eller måste man till vetrenären?
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:Ovårdade klor
« Svar #1 skrivet: 01 jan-08 kl 17:34 »
Jag kan hjälpa dig! Har klotång.

Man bör klippa kaninens klor ca varannan/var tredje månad. Jag tar för vana att klippa klorna när honan ska in på parning. Då kollar jag hannens klor också.

Ska man på utställning får man ju klippa oftare...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dandelia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 jan-08 kl 10:13 »
Jag klipper ca en gång/månad och då har pulpan inte växt ikapp själva klon utan det går fint att ta bort en bra bit. Korta välskötta klor är vackert, tycker jag! :)

/Dandelia

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 02 jan-08 kl 10:17 »
Jag brukar också gå igenom klorna då det är dags för parning.  :)

Har testat några olika klotänger men den bästa tången är ändå en vanlig avbitartång som jag också använder att klippa nät med.
Landsflykting i storstan...

Dandelia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 jan-08 kl 14:22 »
Jag använder en klotång för hundar. Passar bra till både kaniner av mindre format och franska vädurarna. Deras klor är kraftiga och det kan vara obehagligt med en "fjuttsax" som klämmer ihop snarare än klipper.

Se till att tången är fräsch, byt ut den då och då så skärpan behålls! Provklipp i en tändsticka, går den lätt itu med en jämn yta är skären vassa.

/Dandelia

Gösta

« Svar #5 skrivet: 02 jan-08 kl 15:58 »
Kan vara svårt att se på en färgad kanin var pulpan slutar. På albino syns den riktigt bra.
En regel är att klippa klin i samma nivå som yttersta pälsen. Pulpan ligger några mm innanför den linjen.

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #6 skrivet: 02 jan-08 kl 16:38 »
Jag kan hjälpa dig! Har klotång.

Man bör klippa kaninens klor ca varannan/var tredje månad. Jag tar för vana att klippa klorna när honan ska in på parning. Då kollar jag hannens klor också.

Ska man på utställning får man ju klippa oftare...

Tack. Jag tänkte faktiskt fråga dig. Du får komma när du slutat att kräkas...

Men nu till min verkliga fråga. Om de nu redan är för långa, är det bara att kippsa av och låta det blöda då - eller måste man till vetrenären?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 02 jan-08 kl 17:09 »
Klipp av framför pulpan så att det inte blöder. Klipper du ofta någon mm framför så drar sig pulpan bakåt.
Landsflykting i storstan...

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #8 skrivet: 02 jan-08 kl 18:04 »
Klipp av framför pulpan så att det inte blöder. Klipper du ofta någon mm framför så drar sig pulpan bakåt.

Ok. Tack.
Då vet jag hur jag ska göra.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #9 skrivet: 02 jan-08 kl 18:57 »
Jag kräks inte längre  ;D fast nu är jag på jobbet på dagarna istället
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser