Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lösning på "vatten ur kranen"  (läst 7512 gånger)

Neiklot

• Gäst
Lösning på "vatten ur kranen"
« skrivet: 31 dec-07 kl 10:16 »
Hallå!

Jag undrar, skulle detta kunna fungera?

Min tanke är att solcellspanelen och vindsnurran ska jobba skift så att säga, och ladda ett eller ett par batterier.

;D

Hasse

• Gäst
Re:Lösning på "vatten ur kranen"
« Svar #1 skrivet: 31 dec-07 kl 10:34 »
Visst, teoretiskt fungerar det ju, men i praktiken handlar det om storlek på vattenförbrukning, batterier, solcellspanel, vindsnurra. Alltså hur mycket energi gör du av med jämfört med hur mycket du får in.

Neiklot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 dec-07 kl 10:36 »
Vattnet från brunnen (som går via det kommande filtret) är för att tillgodose en famlj på 2vuxna och två barn när det gäller dricksvatten och matlagningsvatten.
Eventuellt även disk. Och vi är inte "slösor".

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 31 dec-07 kl 10:42 »
Och på vintern när det sällan blåser?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 dec-07 kl 10:48 »
Varför skall det vara två pumpar?

Neiklot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 dec-07 kl 11:28 »
Och på vintern när det sällan blåser?

Kopplat till husets 12volt system?

Dessutom räknar jag med att en tillräckligt effektiv solpanel, -borde- klara av att driva pumpen även vintertid. Eller åtminstone kunna hjälpa till att ladda batteriet.

Två pumpar behövs nog, med tanke på avståndet = ?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #6 skrivet: 31 dec-07 kl 11:54 »
Hej, Neiklot!

Satsa hellre på en enda pump. Men dimensionera den så att den klarar avståndet. Fast av större vikt är egentligen höjden. Det är det som kostar energi. Alltså att lyfta vattnet. Att du sedan har en lång slang, det bromsar ju också, men det kommer i alla fall lite. Och du kan ju sätta på en grövre slang så rinner det lättare. Är det för högt att lyfta kommer det inget alls.

Ett krux med 12-volt lösningar och långa avstånd är att det blir en hel del förluster i långa ledningar. Det hjälper med grova ledningar, men det blir ganska dyrt. Och har du långa avstånd är det nog inte lämpligt att suga hela vägen...

Ett knep kan vara att göra som de gör på vattenverket med vattentorn. Ha en liten pump som pumpar till en högt belägen reservoar. Typ en STOOR plasttunna uppe på vinden. Sedan tappar du vattnet med självtryck. Med hjälp av en flottör kan den lilla pumpen styras så att den startar och stänger automatiskt. Men för säkerhets skull är det ju bra med ett brädd-avlopp, också.  :P

Sedan är det nog mycket effektivare att lagra vatten högt, än att lagra el i bilbatterier och sedan pumpa vatten. Så kanske du skulle ha en liten vattenpump som drevs direkt av vindkraft? Fast du skall väl ha el till annat också...

Sedan gäller det ju också att det inte fryser där slang och plasttunna går och står...

Kompletterar du med en handpump av något slag så kan du fylla plasttunnan med handkraft om det skulle vara mulet och vindstilla. Eller så fuskar du och startar bilen och pumpar med hjälp av bilbatteriet...

Om du har en bäck och lite fall i närheten kan du också använda en vädur och en högt belägen reservoar. Det hade varit RIKTIGT elegant.  8)  (Fast vattnet är kanske inte så bra som brunnsvattnet är...)

Vädur: http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4durspump

Och naturligtvis här: http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=53;action=display;threadid=11038

A
« Senast ändrad: 31 dec-07 kl 12:59 av (Anders) »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 31 dec-07 kl 12:07 »
Vattentank på vinden tror jag också är det mest effektiva om man har en pump med oregelbunden tillgång på ström. Torsten Ehrenmark kallade tanken i sitt engelska hus för damoklessvärd. Men det är väl inte värre än att ha ett rejält expansionskärl på vinden.

Kanske en vindsnurra som driver pumpen direkt utan att gå omvägen via generator och elmotor?

Bo

Problemet
« Svar #8 skrivet: 31 dec-07 kl 13:27 »
med att låta en solpanel försörja en pump direkt utan batterier mellan - som jag gör sommartid - lär väl vara att då strömmen är för svag för att motorn skall orka pumpa, är den fortfarande stark nog för att bränna sönder kopparlindningarna.

Jag köpte en dyr pump från USA som var anpassad för ändamålet men där var det pumphuvudet som pajade och som jag bytte mot ett jag köpte på Watskis. Nu fungerar den.

Har man en vindsnurra istället, driver den lämpligtvis pumpen direkt.
« Senast ändrad: 31 dec-07 kl 13:29 av Bo »

Neiklot

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 jan-08 kl 13:32 »
Ett annat alternativ kan väl vara att djupborra?

Finns "rickepumpar" (?) för djupborrade brunnar.
Jag har hittat en pump som går ner till 90m.

Vad kostar det  att borra en brunn? (cirka)

Enda nackdelen är väl att deras maskiner behöver ström.
Men det går väl lösa med ett kraftverk.
Och så behöver dom vatten, såklart..
Dom får väl ta ur den brunn som finns nu?

Orcus

• ORCUSNET.TK
« Svar #10 skrivet: 22 jan-08 kl 11:44 »
i serien "Its not easy being green" så tillverkar dom precis det där att få eget rinnande vatten i huset från sin brunn på gården.

de har en pump vid brunnen som drivs av ett bilbatteri som laddas av en vindsnurra.
Pumpen pumpar vattnet till en tank som de lagt på vinden och som de sen kopplar till kranarna.
Vips så har de gratis vatten :)
Med vänlig hälsning Mattias, Bollnäs
Kolla hemsidan för att se våran husrenovering och våra fotografier.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 jan-08 kl 12:04 »
Tycker fortfarande det borde vara enklare att låta snurran driva pumpen direkt utan att gå omvägen via elektricitet.

Filip Skräplund

« Svar #12 skrivet: 22 jan-08 kl 12:32 »
Tycker fortfarande det borde vara enklare att låta snurran driva pumpen direkt utan att gå omvägen via elektricitet.

Håller med, och att behöva lita till solceller och vindsnurra vintertid blir för osäkert.
Mitt i mörka vintern är det ofta rätt vindstilla när det är som kallast.
Här är iaf ett helt mekaniskt system för vattenpumpning med vindsnurra.
Förr var det inte ovanligt med såna torn som i länken nedan på den svenska landsbygden.
Rostiga och vissa ur funktion var dom jag såg, tippar att dom sattes upp på 1920-30-talet.
Dom stod på öppna gärden och drevs helt utan elektricitet.
Det måste ha funnits en stor lagringscistern vid gården.
Något liknande (men i mindre skala) tror jag är pålitligare än eldriven pump.

http://www.aermotorwindmill.com/Links/Education/Index.asp

En annan variant är en elverksdriven dränkbar pump i brunnen, som pumpar vatten genom ledning på frostfritt djup till en stor (flera kubikmeter) vattencistern i anslutning till bostaden.
Bäst är om vattnet kan rinna med självtryck från cisternen.
« Senast ändrad: 22 jan-08 kl 12:49 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

marivio

• Gäst
SV: Lösning på "vatten ur kranen"
« Svar #13 skrivet: 07 feb-08 kl 21:48 »
Mycket besvär för att få in 1-2 hinkar vatten/dag! Men det är ju alltid roligt att konstruera saker - sååå arbetsbesparande ;)

Neiklot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 feb-08 kl 11:16 »
Mycket besvär för att få in 1-2 hinkar vatten/dag! Men det är ju alltid roligt att konstruera saker - sååå arbetsbesparande ;)

Ja, det är tillräckligt mycket besvär för att det ska finnas en bättre lösning för det. ;-)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 13 feb-08 kl 13:23 »
Skulle det inte funka med en vanlig gårdspump om man tar bort pumphandtaget och förlänger stången upp till en vevsläng på vindsnurrans axel. Det borde bli skitenkelt att bygga och inte särskilt dyrt.

Filip Skräplund

« Svar #16 skrivet: 13 feb-08 kl 13:51 »
Skulle det inte funka med en vanlig gårdspump om man tar bort pumphandtaget och förlänger stången upp till en vevsläng på vindsnurrans axel. Det borde bli skitenkelt att bygga och inte särskilt dyrt.

Funkar säkert, men resten av vägen får man ändå bära.

Neiklot: Hur långt ifrån brunnen till tappstället, och vilken höjdskillnad från lägsta vattenyta i brunnen till tappstället?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 13 feb-08 kl 14:12 »
Funkar säkert, men resten av vägen får man ändå bära.

Varför då? Det finns väl inget alls som hindrar att man förlänger utloppet från en gårdpump med en slang eller ett rör.

Filip Skräplund

« Svar #18 skrivet: 13 feb-08 kl 14:35 »
Varför då? Det finns väl inget alls som hindrar att man förlänger utloppet från en gårdpump med en slang eller ett rör.

Nävisst, men om man bor en bit högre upp än pumpen så rinner det över.
Alternativt måste man förhöja pumpen.
Sen är det vintern med minusgrader som begränsar användningen.
Kan man på något sätt få pumpen att trycka ut vattnet i en ledning på frostfritt djup,
och helst ett antal meter upp ovanför pumpen också?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 13 feb-08 kl 15:12 »
Om jag inte har alldeles fel om hur en gårdspump funkar så är själva pumpmekanismen klumpen som sitter nere i brunnen. Då skulle man kunna ta ut en gren på röret under brunnslocket men över klumpen. Och dessutom täta röret upptill så det inte rinner över, det stämmer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 4 användare (1 dolda)
Biofilo, Alexn72, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser