Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lamm till slakt  (läst 13645 gånger)

Putte E

Re:lamm till slakt
« Svar #20 skrivet: 02 jan-08 kl 18:25 »
har pratat med ett litet privat slakteri idag som kunde ta lamm från privat personer bara man hade se nummer han betalde 38 kr/kg året runt låter de vettigt??

Martin S

Re:lamm till slakt
« Svar #21 skrivet: 02 jan-08 kl 19:53 »
har pratat med ett litet privat slakteri idag som kunde ta lamm från privat personer bara man hade se nummer han betalde 38 kr/kg året runt låter de vettigt??

Ja, absolut.

Om ett lam väger 20 kg slaktat blir det 760,- kr. Inte dåligt.

Om du annars skal betala t.ex 400 för legoslakt+styckning, tar tillbaka lådor och säljer till 68,- kg som jag föreslog, då har du 960,- kvar på samma lamm, men då skal du båda hämta och ha besväret med försäljningen, så med mindre du tycker den biten är rolig, lönar det sig knappt.

Om du säljer höstlamm när priset annars är som lägst är det er bra pris.
Kolla med honom om inte prisen är beroende av en viss vikt och klassning, och vad som gäller om du hamnar utan för detta.
Du kan ju också fråga hur det är med skinnen.

Du kommer nog att få en och annan fråga här på forummet om var det slakteriet ligger... med tanke på vilka priser som annars har varit framme  i tidigare trådar....

Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

vårlängtan

• Småland
SV: lamm till slakt
« Svar #22 skrivet: 28 sep-11 kl 15:12 »
Väcker liv i en gammal tråd. Hur går det för er, får ni,  som säljer lamm,  dem sålda?
Vi hade en köpare på gång, men sen visade det sej att han bara kunde ta svart. Så jag la ner.
Kls i Kalmar har kö till v 46, blä. Likadant som förra året. Det är inte alltid lätt att i god tid ha koll på när de är slaktmogna.
Nu står vi här med ett gäng slaktmogna lamm och några utslagstackor och får vänta till v 46.

Ska ringa några små slakterier här i Småland. Man vet aldrig . .
Njuter av värme och allt det gröna!

kalas

SV: lamm till slakt
« Svar #23 skrivet: 29 sep-11 kl 11:55 »
Kan någon tipsa om ett bra slakteri i södra skåne som skickar skinnen vidare för beredning?

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 1 användare
Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser