Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lamm till slakt  (läst 13638 gånger)

Putte E

lamm till slakt
« skrivet: 30 dec-07 kl 23:11 »
vad gör ni med lammen när dom är slaktfärdiga?går väl inte skicka till nått slakteri utan att vara företag med momsen å så?

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
Re:lamm till slakt
« Svar #1 skrivet: 30 dec-07 kl 23:34 »
Man slaktar dem hemma, på av lagen anvisat sätt, tar ur dem, flår dem, hänger dem, styckar dem, fryser in dem eller röker eller torkar eller saltar, och slutligen äter upp dem. Skinnen skickar man efter saltning två ggr in på beredning, vilket inte kräver någon momsregistrering, men väl kostar lite pengar.

Enligt lagen så skall slaktavfallet lämnas in för destruktion, finns anvisade åkare som plockar upp detta mot rätt låg kostnad. F

Det är helt och fullt tillåtet med hemslakt i Sverige, men man får inte sälja köttet, utan allt hemslaktat kött skall vara avsett för konsumtion i hushållet. Ett fantastiskt undantag från all annan byråkrati i Sverige!

Kan eller vill man inte hemslakta själv, så kanske man kan hitta någon annan som mot ersättning kan göra det åt dig. Även det är tillåtet, men köttet får som sagt inte säljas. fast det är förstås förbjudet att betala någon svarta pengar för detta. Fy!

Känner du någon jägare som kan ta hand om ett rådjur? Samma princip och anatomi med ett lamm, fast lammet kanske är lite rundare, och man måste vara försiktig så att det inte blir några hål på skinnet, och avlivningen skall ske på ett annat sätt än under jakt, bla behövs bedövning (bultpistol, finns att köpa hos t ex http://www.nimaab.se/ )som det heter. Övrig utrustning är 1-2 knivar och något att slipa med, eventuellt buköppnare om man inte nöjer sig med kniv. Går att köpa slaktset i jaktbutiker, eller hos Nima mfl (billigare), med 1-2 knivar, buköppnare och slipverktyg ofta i ngn praktisk låda eller ännu bättre ett hölster att hänga i bältet. Lite snöre att knyta åt runt matstrupe och ändtarm samt någonstans att hänga upp kroppen under arbetet (krok) är väl resten av utrustningen. En sprayflaska med ättiksprit och massvis med papper är bra för hygienen på knivar och händer och slaktkropp, inget på utsidan skall in i den rena kroppen. Soppåse för pappret. Sker avlivning inomhus kan sågspån vara bra för att suga upp vätskan. Bortsett från själva avlivningen så blir det ju i princip inget blod.

Finns det inte instruktioner för hur man tar hand om ett lamm, så finns det iaf DVD och böcker att köpa om hur man tar hand om ett rådjur, och av och till ordnas det kurser i detta för jägare (vilket inte sällan sker på just lamm, då det kan vara svårt att få tag på minutfärska rådjur på beställning till alla kursdeltagare).
« Senast ändrad: 30 dec-07 kl 23:52 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 31 dec-07 kl 09:30 »
Ring till Scan, de tar emot lamm i mån av plats, även om man inte har ett lammkontrakt. Det spelar ingen roll om du inte har ett företag, de ger dig inte någon moms i så fall bara.
Det borde gå bra att skicka så här års, det är värre på hösten.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 31 dec-07 kl 10:23 »
Ring till Scan, de tar emot lamm i mån av plats, även om man inte har ett lammkontrakt. Det borde gå bra att skicka så här års, det är värre på hösten.

Men Swedish Meats (Scan) har ju regler om minimi antal lamm och medlemskrav.

Har haft i alla fall  ???
« Senast ändrad: 31 dec-07 kl 10:34 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Martin S

« Svar #4 skrivet: 31 dec-07 kl 10:32 »
Fråga några mer erfarne fårhållare i närheten (med liten besättning) om hur de gör. Det är olika vad det finns av lokala slaktmöjligheter.

Du kan ha tur att det finns ett litet slakteri i närheten, där du kan lämna lammen och få tillbaka dom styckade. Den  tjänsten bör kosta mellan 300-500 kr.

Då får du gärna sälja köttet, om det är mer än ni äter själv. Det finns gamla trådar här på forumet om vad man kan ta betalt för lammkött,- åsikterna går isär. Men du skall i alla fall veta, att den pris som slakteriet ger om de köper in dina lamm ligger långt från prisen till kund.
Man kan ju fråga vad slakteriet tar om du vill KÖPA en lammlåda, och så lägga sig på samma nivå.

Mitt slakteri tar 68kr/kg för lam som håller så kallad butiksklassning, - det betyder att lammet är lagom fett, lagom stort och har en medelbra till bra köttsättning. Fråga slakteriet om hur dina lamm klassas och vad det betyder i vanligt språk. Anpassa prisen efter det.

Du kan också ta tillbaka hela kroppar och stycka själv. (eller om du vill göra helt, grillad lamm på någon fest!) Då är slaktkostnaden lägre, kanske hälften, men du får inte sälja kött som du har styckat hemma. Säljer du hela kroppar bör kilopriset vara 10-15 kr lägre än finstyckat.
« Senast ändrad: 31 dec-07 kl 14:22 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Putte E

« Svar #5 skrivet: 31 dec-07 kl 11:57 »
okej men hur många får man slakta hemma som hemslakt?
vi har ett 20tal lamm som är snart slaktfärdiga så är lite mkt att slakta
hemma vet inga direkt som köper lammkött..
och nästa år blir det fler vi har ca 45 tackor nu som snart ska börja lamma men vill inte starta företag vill gärna slippa allt sånt krångel vi vill mer ha detta som en hobby

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #6 skrivet: 31 dec-07 kl 14:05 »

I längden blir det väl rätt mycket kött å skinn för att vara för eget bruk när man har 45 tackor? Jag tror du får mer krångel utan företag faktiskt. Som företagare har man ju inte bara nackdelar, man har också fördelar. Det är ofta bra att ha en f-skattsedel. I alla möjliga sammanhang. Och företagar är du väl på sätt å vis redan i och med att du (verkar) äga en jordbruksfastighet. En enskild näringsverksamhet måste inte vara registrerad för att vara en näringsverksamhet.

Jag kan mycket lite om får men företagare har jag varit i många år. Jag (vi, både maken och jag) lämnar bort bokföringen till en liten redovisningsbyrå, det har betalat sig många gånger om att få proffshjälp med papprena.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

agge

« Svar #7 skrivet: 31 dec-07 kl 14:22 »
Vet inte om du måste vara medlem hos scan.
Om du funderar på Scan så ring o tala med en av deras lammrådgivare fråga i växeln.
För om inte dina lamm inte håller deras vikt o formkurva
kan man stå där med ett kilopris på 6:- , o då känner man sig lurad.
Och man ska lämna minst 6 st per gång annars tilkommer transportkostnad.

Har du ett SE-nummer till din fastighet borde väl det räcka för att få slakta djuren.

Martin S

« Svar #8 skrivet: 31 dec-07 kl 14:35 »
hemma vet inga direkt som köper lammkött..
och nästa år blir det fler vi har ca 45 tackor nu som snart ska börja lamma men vill inte starta företag vill gärna slippa allt sånt krångel vi vill mer ha detta som en hobby

Nu vet jag inte var i landet du bor, men på många håll är lammkött efterfrågad. Du får marknadsföra dig, helt enkelt.

Din besättning är ju tillräckligt stor till att det lönar sig att lägga lite jobb på att hitta kunder. Kanske till och med annoncera. Annars får du ju sälja direkt till slakteri till de priser du kan uppnå där.

Med 45 tackor skulle jag klart välja att göra ett företag av det.

Vilken ras eller korsning har du? Ekonomien i själva köttproduktionen beror ju ganska mycket på ras. Och mycket på din förmåga att pricka rätt slakttidspunkt.
Har du ingen köttras kanske dina lamm istället har fina skinn. Då kan det vara bra ekonomi i att få skinnen beredda och sälja dom hemifrån. Inga jag har pratat med har problem med att komma av med vara sig kött eller bra fällar, så jag tror nog du skall hitta kunder.

« Senast ändrad: 31 dec-07 kl 14:40 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Putte E

« Svar #9 skrivet: 31 dec-07 kl 16:00 »
vi har se-nummer vi hyr en ladugård som vi har dom i och köper in foder av han vi hur av så vi har inget företag på så vis..
vi har finull/texell och en del gotlandsfår

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #10 skrivet: 01 jan-08 kl 09:22 »
Verkar väldigt underligt att inte driva det som företag med det antalet djur. Ni hade ju fått tillbaka momsen, och förlust på upp till 100 000 om året de första fem åren kan kvittas mot inkomst av tjänst, och alltså ge pengar tillbaka.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #11 skrivet: 01 jan-08 kl 12:04 »
Hej
Vi har 25 tackor vi lämnar till scan.
Vi driver en näringsversamhet med moms.
Vad jag har lärt mig är att till scan kan man lämna utan medlemskap,man väljer moms eller inte.
Massvis med olika klassningar .Kilopriser ner till 0,75 öre om de är tunna,under 12kg o kr.
Man kan ju göra en momsansökan det kostar ju inget,när vi gjorde det kom det ut en momsskattedam och tittade vi hade bara mark inga byggnader (jag skulle bygga efter beslut).Hon var negativ,men jag lade på lite på investeringsvilja(höjde beloppet) och ökade på lite ca den planerade försäljningskalkylen då gick det igenom efter ett möte och 2 veckor.
Kan man ge ett trovärdigt intryck av att det skall ge ett överskott om några år och man kan visa att man tänker satsa pengar på det så borde  det gå(45 tackor är ju många).Den inofficiella (omsättningen) intäkten mellan hobby och näring ligger vid 300000 kr.Men det går säkert med mindre också om man bara kan visa upp ett litet överskott efter några år .För som skattekontrollanten sa "Du kan inte ha ett underskott hela tiden då drar vi in tillståndet".
Så lite sura är de när man drar av stora summor som man får minska sin vanliga inkomst med och har bara en pytteliten försäljning.
Men jag tänker såhär .Det som är draget är draget tar det slut så får man lösa ut de stora saker som man har avskrivningstid på (5000plus moms)

Iditt fall med 45 tackor är det säkert inga problem.Även om din vinst antagligen är ganska blygsam om du hyr lada,köper in allt foder och skall lämna till scan.
Jag har nästan samma,fast jag har ladan själv och vinsten här är nästan noll,vinsten för mig ligger i näringverksamhetsgrejen med momsen det är gynnsamt under de fösta 5 åren.
Vad jag tycker är bra för mig är Eu stöden de ger bra ,tyvärr har jag bara 2,5 hektar.

Mvh  Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 01 jan-08 kl 12:50 »
Vad jag har lärt mig är att till scan kan man lämna utan medlemskap,man väljer moms eller inte.
"Swedish Meats köper in slakt- och livdjur av medlemmarna och förmedlar dessa till Scan AB."
Står det på deras (SMs) hemsida den från 14 dec 2007 .
Sen återstår det att tolka det rätt då  ???

Vi har 25 tackor Vad jag tycker är bra för mig är Eu stöden de ger bra ,tyvärr har jag bara 2,5 hektar.
Mvh  Lars
Hur mycket arrenderar du till på de hektaren ?

/mvh Grimla
« Senast ändrad: 01 jan-08 kl 13:48 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #13 skrivet: 01 jan-08 kl 13:30 »
Hur mycket arrenderar du till på de hektaren ?

/mvh Grimla
Jag "lånar" 4 hektar gammal betesmark av de 4 tar jag en höskörd runt midsommar på 1,5 hektar.Sedan försöker jag ha bagglammen på efterbetet där .Tar hem dem under september ger pellets hemma fram till slakt i november.Sedan lånar vi ca 4 hektar naturbetesmark.
Marken hemma som är gammal betesmark slår jag med betesputs 2-3 gånger under betesperioden.
Jag tycker det är svårt att få upp vikten på lammen utan pellets.Man skulle haft bättre marker och tagit fler skördar på hela ytan för efterbete och bete som är parasitfritt är ju bra att ha.Men det är ju svårt kanske att få det så när man har begränsade resurser.
Arrendera mark tycker jag verkar svårt men får gärna låna mark men eu stöden är de inte pigga på att släppa även om man betalar "bra"(1000kr) per hektar. Folk är inte pigga på att släppa kontrollen över sin mark antager jag.
Mvh  Lars

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 01 jan-08 kl 16:56 »
Men det kvittar ju om man får stödet eller arrendet, det brukar väl ligga rätt så lika?

O det är inte kontrollen över marken man inte vill släppa  ;D Det är ju stödrätten, inte ärman så dum så man ger den till nån som arrenderar, nähe!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #15 skrivet: 01 jan-08 kl 17:35 »
Men det kvittar ju om man får stödet eller arrendet, det brukar väl ligga rätt så lika?

O det är inte kontrollen över marken man inte vill släppa  ;D Det är ju stödrätten, inte ärman så dum så man ger den till nån som arrenderar, nähe!
Säkert sant,Det är ju naturligtvis stödrätten som är det intressanta det är ju den som ger pengarna.Det finns säkert de som har mycket mark och lägger ner som arrenderar ut hela paketet.Men till såna som oss som behöver en liten kladd är det nog inte så lätt att få med sig stödrätterna som ger pengar.
Men det finns de som hellre tar pengar direkt av bonden och bonden söker höga bidrag men inte klarar kontrollen och får betala tillbaks.Gäller nog mest det här höga stödet på 2400ca per hektar ,där är kontrollerna höga iallafall här.Han jag köper foder av fick betala tillbaks 30000 pga lite för mycket sly.Han la ner det arrendet.
Han skulle haft får och en röjsåg.

Lars

Putte E

« Svar #16 skrivet: 01 jan-08 kl 18:39 »
okej får nog ta och kolla upp de där lite är kanske bättre å skaffa typ f-skatt sedel..för jag har vart å tittat på 15 tackor till idag som jag ev ska köpa..vi betalar inget för ladan iår vi sköter om ett tital stutar i ladan nångång ibland också när vi fodra våra får så ger vi dom också men nästa år är de inga andra djur kvar där så då får vi se hur de blir...

Fåraherden

• -
« Svar #17 skrivet: 02 jan-08 kl 10:09 »
Vi skickar lammen på slakt till ett privat slakteri utanför Örebro. De kan betala ut pengar både till momspliktiga och vanliga privatpersoner. De betalar bra och är hjälpsamma.Tror det gäller många små och halvstora privata slakterier.
Frågade en gång skattemyndigheten om hur mycket man fick slakta för husbehov. Svaret blev rätt svävande. Njae, en tio lamm kan du väl slakta, ungefär....
Vi slaktar sådär fem lamm för hemmabruk per år. Röker, har prövat att torka (smakade inte något vidare). Har succesivt lärt mig stycka. Har också prövat att frysa in hela, små lamm för hel-grillning  ;D
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #18 skrivet: 02 jan-08 kl 15:43 »
Lycka till, men se upp!
Det ÄR en del att sätta sig in i om man ska ha företag.  Hörde Ni till exempel på radion i december om taxiföraren som tvingades köpa massor av "rengöringsmedel", eftersom han som företagare inte omfattades av Konsumentköplagen?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Putte E

« Svar #19 skrivet: 02 jan-08 kl 18:23 »
Vi skickar lammen på slakt till ett privat slakteri utanför Örebro. De kan betala ut pengar både till momspliktiga och vanliga privatpersoner. De betalar bra och är hjälpsamma.Tror det gäller många små och halvstora privata slakterier.
Frågade en gång skattemyndigheten om hur mycket man fick slakta för husbehov. Svaret blev rätt svävande. Njae, en tio lamm kan du väl slakta, ungefär....
Vi slaktar sådär fem lamm för hemmabruk per år. Röker, har prövat att torka (smakade inte något vidare). Har succesivt lärt mig stycka. Har också prövat att frysa in hela, små lamm för hel-grillning  ;D
okej det låter ju bra..men har du nått företag eller kör du det privat?

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser