Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Staket?  (läst 1564 gånger)

Gille

• -
Staket?
« skrivet: 28 dec-07 kl 18:05 »
Är det fårstaket + eltråd som gäller eller?
Kaninuppfödare och pelargontant.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Staket?
« Svar #1 skrivet: 28 dec-07 kl 18:39 »
Har bara järneltråd till mina getter 5 st upp till 120 cm.

Det finns en tråd om detta här. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 29 dec-07 kl 00:54 »
Regel nummer ett:

Ett gott bete är bästa stängslet.

Om de alltså har vad de behöver innanför stängslet, går de för en markering bara.  Men om de saknar något, så är de erkänt svårstängda!

:o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gille

• -
« Svar #3 skrivet: 29 dec-07 kl 10:03 »
Jag har hört hagen är viktig men har också hört om de som ändå inte lyckats hålla dem i hagen utan el. Vår hage är sluttande och perfekt för getter men man vet ju aldrig om de ändå ska tycka att gräset är grönar epå andra sidan  :-\

Trollmor

• -
« Svar #4 skrivet: 29 dec-07 kl 13:25 »
Ett problem är att dessa soicala och "kemiskt ömtåliga" djur vill ha mera än gott gräs.  Bland annat:

Omväxling
Vitaminer och mineraler
Motion och gymnastik
Intellektuell stimulans
Sällskap
Rent av sällskap av någon viss individ, kanske Dej!
Sex och fortplantning
 :P

dvärggeten

« Svar #5 skrivet: 29 dec-07 kl 21:37 »
Hej!
Vill bara ge ett tips som fungerar utomordentligt och det är ett stängsel på 1.20m med maskor i,visserligen ganska dyrt men det är värt varenda krona.Har även en eltråd på insidan ca. 15 cm från marken.Lycka till.

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 30 dec-07 kl 01:09 »
Har sagt det förut, men säger det igen:  Varning för de billiga flexinäten med mjuka lodräta trådar.  Jag förlorade flera gullungar intrasslade i det livsfarliga eländet.

Gille

• -
« Svar #7 skrivet: 30 dec-07 kl 23:27 »
Tack för tipsen!
Vi önskar oss getter för att det är roliga djur och att större djur har vi ej plats/tid med. Jag tränar agility med min minsta hund och kan tänka mig att det kan vara roligt träna även getter i agility eller bara olika trix. Hagen är fantastiskt fin. Sluttande med lite klippor samt gamla ekar och lite sly här o var. Har också idéer om att dessa getter kanske kan hjälpa till med arbetet att hålla naturreservatet öppet på olika ställen, men det får jag tala med de ansvariga om.

Det kommer nog dröja ett bra tag innan detta blir verklighet. Först kommer vi se över hur hagen kan hägnas in och sedan ansöka om att få bygga gethus där.

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 02 jan-08 kl 15:17 »
Ja, getter är ganska bra på agiligy.  Jag har tränat in hopp över hinder, gå fot, ligg, stå rätt upp.  Med mera.  Men det där med ligg var inte så populärt, min älskling bräkte PROTEST när hon efter en kvarts tjatande gav efter, la sig, och äntilgen fick godiset!  Utan godis gick det inte!  En hund lär Du något, och sedan gör hunden så. men en get lär Du något, därefter vidtar förhandlingar!  Är inte godiset bra nog, uteblir konststycket!  Hon som kunde "ligg" ville ha godiset ändå.  "Jamen, om jag går ner på knä och sen reser mig upp?"  "Nähä, men om jag står kvar på knä då?? :D "  "Nänä, då går jag väl nån annan stans, jasså, bara trista boxväggar, Matte är det minst ointressanta här.  Du, ge mig det där GODISET!"  "Va?  Går det inte med minrde?  Nå, då lägger jag mig, och reser mig genast upp, nu vill jag ha min belöning!"  "VA???  Handen fortfarande stängd, om jag nosar riktigt intensivt på den, och petar med näsan, DÄÄÄR ska du öppna handen!"  "Hm, det finns visst ingen anna utväg, tvi så förargligt, BÄ-Ä-ÄÄÄ!"!!"

Gille

• -
« Svar #9 skrivet: 02 jan-08 kl 15:26 »
 ;D Det där den där charmen som lockar mig o husse (husse är en inbiten terrierälskare så envishet känner han till).

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 02 jan-08 kl 15:30 »
;D

Endast katter och grisar kan vara envisare än getter.  Stundom troll...

;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 4 användare (1 dolda)
Bokohammare, köksträdgård, chpe21

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser