Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  spinna  (läst 33109 gånger)

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
SV: spinna
« Svar #140 skrivet: 19 feb-08 kl 23:12 »
Också, är det en bra idé att ånga garnet efterår som nystan, om det är entrådigt, för att fixera det?

Om du skall använda garnet entrådigt som inslag i en väv bör du ånga det eftersom det annars vill återta sin snodd om tyget blir fuktigt. Det räcker inte att tvätta och sträcka det.
Ånga garnet gör du enklast i en saftmaja. Spola eller rulla upp det på plastspolar med hål i och placera det i översta delen på saftmajan. Fyll vatten i nedre behållaren och ånga garnet minst 20 min. Låt garnet kallna på spolarna och härva det när det är torrt.
Resultatet blir bestående och du kan tvättai i temperaturer under ångningstemperaturen. Eftersom ull endast tvättas i max 40 grader så förblir din vävnad som den var när du tog den ur väven.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

annan

« Svar #141 skrivet: 20 feb-08 kl 09:44 »
Nu har jag äntligen fått tag i en spinnrock!
Jag har dock stött på ett problem.
jag minns inte hur man justerar hur snabbt tråden dras på spolen resp. spinns  Hur gör man?

grattis till nya rocken!

om gruffs förklaring inte hjälper så kan det bero på att snöret är för kort, pröva i så fall att sätta dit ett något längre. låt oss veta hur det går. lycka till!

/annan
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Jordefamn

• Skåne
« Svar #142 skrivet: 20 feb-08 kl 13:28 »
Tack allihop!
Jag försökte förut att justera spindeln med handtaget under, men jag spände åt istället, typiskt nog. Dock går det oftast inte att vrida på handtaget, utan jag får slå nätt med en hammare för att den ska flytta sig.
Jag ska lätta lite på trycket istället.
En saftmaja har jag, så det passar ju utmärkt att ånga garnet i den.

annan

« Svar #143 skrivet: 20 feb-08 kl 20:28 »
man kan ju tro att det lite trist att spinna grått garn...men jag gillar lakrits!

(ps klicka så blir det stooort)
« Senast ändrad: 20 feb-08 kl 20:33 av annan »

Klararara

« Svar #144 skrivet: 20 feb-08 kl 21:24 »
Oj, vad fint!!!

Det ser ju ut som köpegarn... ;)

Shadow

• Gäst
« Svar #145 skrivet: 20 feb-08 kl 22:36 »
Läckert!!!  :D

anette i bugared

• -
« Svar #146 skrivet: 21 feb-08 kl 07:08 »
man kan ju tro att det lite trist att spinna grått garn...men jag gillar lakrits!
Så vackert!!!

Och så jämnt och fint. (Inga likheter med mitt "effektgarn" precis ;D ;D.)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

annan

« Svar #147 skrivet: 21 feb-08 kl 10:21 »
tack! :D

gotlandsullen är underbar att spinna!

norris

• Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
« Svar #148 skrivet: 21 feb-08 kl 19:17 »
Frågor om spinning:

Remmen (eller vad det nu heter) som driver hjulen på spinnrocken gick av och då försökte jag med olika andra snören, men det gick inte så bra. Vad är bäst att använda och finns det o köpa färdigt, var och vad heter det?

Varför blir mitt garn så "snurrigt, inte alls så mjukt och rakt som vissas?? ??? ???

Måste man alltid göra 2-trådigt om man ska sticka av det, blir det ändå hållbart, alltså som 1-trådigt?

Jag vill gärna göra tunnt, starkt stickgarn, men oftast blir det tjockt, "snurrigt", hårt o ojämnt.

Ska jag ge upp det här eller finns det hopp?  ??? ::)

Snälla hjälp mig, ni som kan spinna!! Det är så roligt, ju!  :)

/norris

Våmhuskullan

• -
« Svar #149 skrivet: 21 feb-08 kl 19:26 »
jag brukar göra härvor efter jag spunnit och spola av dessa.  låta torka med en tyngd och sen nysta upp. då rätar garnet ut sig lite.och jag upplever att ett entrådigt blir lite "hållbarare" så.
lite ojämnt tycker jag handspunnet ska vara, då blir stickningen snyggare.
Jag spinner hårdare om jag ska sticka sockor och lösare t annat.

ang remmen så har jag två trådar av varp bara...se till att "rullen" e så lös som möjligt och knyt starkt garn, typ varpgarn, hårt hårt med starka knutar. inte lika bra som remmen men fungerar.

anette i bugared

• -
« Svar #150 skrivet: 21 feb-08 kl 22:18 »
Jag fick med ett lingarn till drivsnöre. Funkar perfekt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #151 skrivet: 22 feb-08 kl 00:51 »
Jag gillar också lakrits och garnet är fin fint. Avis.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #152 skrivet: 24 feb-08 kl 23:40 »
Frågor om spinning:

Måste man alltid göra 2-trådigt om man ska sticka av det, blir det ändå hållbart, alltså som 1-trådigt?

Jag vill gärna göra tunnt, starkt stickgarn, men oftast blir det tjockt, "snurrigt", hårt o ojämnt.

Ska jag ge upp det här eller finns det hopp?  ??? ::)

Snälla hjälp mig, ni som kan spinna!! Det är så roligt, ju!  :)

/norris

Nej man behöver inte tvinna stickgarnet men det blir naturligtvis mer hållbart om det är tvåtrådigt.

Om garnet du spinner blir tjockt kan det bero på den ull du använder, din spinnrock eller att du inte hinner dra ut ullen tillräckligt innan garnet dras på.  Entrådigt garn blir "snurrigt". Vill du ha det mindre snurrigt, prova med att trampa din spinnrock långsammare och låta spolen dra på garnet innan det blir överspunnet.
Det ojämna garnet  betyder att du skall inte ge upp utan träna, träna och åter träna. Helt plötsligt har du hittat rätt ull, rätt inställning av spinnrocken  och rätt spinnteknik.

Lycka till.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Grelbers-stock

« Svar #153 skrivet: 25 feb-08 kl 07:05 »
Det här med tjockt - tunt garn - många finner att det är lättare att göra en tunn tråd om man ser till att 'ursprunget' d v s kardfloret är redan uttunnat innan. I en bok jag läser just nu rekommenderas att för att få ett garn av en viss tjocklek så skall det man spinner utav vara ca 10 ggr tjockare annars hinner man inte med och resultatet blir ojämnt.

Det är naturligtvis en tumregel - men det kan ge en fingervisning om det nu är så att Du använder för mycket ull åt gången och inte hinner / kan dra ut den så tunt som Du vill. Annars - öva gärna med en slända - man kan testa många olika tekniker på ett enkelt sätt på en slända och sedan prova på spinnrocken.

Ytterligare faktorer somkan påverka är ju hur tovig / välkardad ullen är och om den är väldigt fet eller inte. Ibland är det enbart övning som behövs (tråkigt som det kan låta)

norris

• Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
« Svar #154 skrivet: 25 feb-08 kl 12:00 »
Tack snälla för alla svar och råd!  :-*

Jag ska ta nya tag och träna. Det kan ju vara så att jag inte har kardat nog bra och tunt.

/norris  :)                       

anette i bugared

• -
« Svar #155 skrivet: 26 feb-08 kl 19:41 »
Jag försöker sitta vid spinnrocken nån timma varje dag och faktum är att det blir allt bättre, garnet som jag spinner. Fast fortfarande effektgarn förstås.
Frågan som väcks nu är; Vad gör man av ett par kilo hemspunnet effektgarn ;D ;D ;D

annan

« Svar #156 skrivet: 26 feb-08 kl 19:54 »
Frågan som väcks nu är; Vad gör man av ett par kilo hemspunnet effektgarn ;D ;D ;D

säljer dyrt eller stickar själv nåt effektfullt ;D

Våmhuskullan

• -
« Svar #157 skrivet: 26 feb-08 kl 20:21 »
Citera
Frågan som väcks nu är; Vad gör man av ett par kilo hemspunnet effektgarn   

en härlig huvtröja? min jag stickade väger 1 kg och är "slarvigt" spunnet för strukturens skull...varm som en jacka.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #158 skrivet: 26 feb-08 kl 21:23 »
Jag stickar en tröja av mitt nybörjargarn från Milles ull. Stickar löst på tjocka stickor, tänkte filta/krympa den lite och hoppas att det jämnar ut en del ojämnheter  ;)

anette i bugared

• -
« Svar #159 skrivet: 26 feb-08 kl 22:14 »
Mmmmm, huvtröja låter bra. Har en grundmodell på tröjor som jag gillar att sticka.
Annars har jag flummat in på stickade/filtade väskor. En ryggsäck kanske.

Har i alla fall vitt, grått och brunt garn, mest grått. Och imorgon skall jag spinna av angorakaninullen jag fått hem.

Jag gillar att spinna :-* ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 2 användare
peterm, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser