Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  spinna  (läst 32552 gånger)

482

SV: spinna
« Svar #120 skrivet: 13 feb-08 kl 15:28 »
Prova med kammar eller borstar för hundar, de kostar inte så mycket och funkar också  :)

Om du inte kardar alls gissar jag att det är lättare att spinna otvättad ull. Det finns nog lika många uppfatningar om hur man skall tvätta som det finns spinnerskor men ljummet eller varmt vatten + något tvättmedel är nog det vanligaste. Själv föredrar jag kallvatten och så låta ullen ligga länge i vattnet  (men inte så länge att det bildas kalktvål förstås!).

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #121 skrivet: 13 feb-08 kl 20:12 »
Skulle oxå vlja karda, men har inga!
De är så in i helsefyrs dyra! Kanske nån har något tips om hur man kan få tag på kardor till ett ok pris? Eller nån som har ett par begagnade som jag kan få köpa? ;)

Kolla på loppisar och liknande, jag har köpt både kardor och slända på loppis för 10:- styck (och par...) !  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #122 skrivet: 14 feb-08 kl 11:02 »
Jag har provstickat lite av garnet jag spinner av Milles ull. Det blir ett entrådigt, ganska tjockt och löst spunnet garn. Och det FUNKAR  ;D ;D

Nu ska jag sticka en tröja!! Fast jag har ju lite kvar att spinna först, förstås...

Bildbevis kommer så småningom, kamerastrul! :P

koko

• Gäst
« Svar #123 skrivet: 14 feb-08 kl 11:22 »
Kolla på loppisar och liknande, jag har köpt både kardor och slända på loppis för 10:- styck (och par...) !  :D
Näe, vad säger du?? Borde ge mej ut på loppis, men när fasiken ska jag få tid...?

Hundkardor, så det kan funka???

Ni som har erfarenhet från andra sorters ull: hur skiljer sig texelull från annan sorts ull? Jag fann det llite svårt att dela upp texelullen i fin ull osv, hur gör ni?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #124 skrivet: 14 feb-08 kl 11:37 »
Jag har ingen erfarenhet i att spinna/jobba med ullen, men tycker att det är stor skillnad på texelullen jämfört med t.ex. ull från gotlandsfår. Texelullen är fetare, trassligare och mycket "vaddigare". Gotlandsullen är mer i långa lockar..

Den bruna ullen som du köpte är ju från finullskorsningar, hur tycker du att den skiljer sig från texelullen?

annan har spunnit lite olika sorters ull och hon har skrivit en resumé om texelullen. Tror att den finns i annonsen.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

anette i bugared

• -
« Svar #125 skrivet: 14 feb-08 kl 22:47 »
Nu börjar jag få ihop en hel del garnhärvor, men vad gör jag sedan?
Kommer inte ihåg hur jag gjorde när jag spann på slända, om jag tvättade härvorna först och stickade sedan eller tvärtom?

Hur gör ni?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

482

« Svar #126 skrivet: 14 feb-08 kl 23:53 »
Stora framsteg förstår jag! :)
Jag "tvättar" alltid härvorna dvs lägger de i ljummet vatten en stund. Garnet krymper lite och ändrar sig (till det bättre!) så man får  färre överraskningar när det stickade blir fuktigt sedan.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #127 skrivet: 15 feb-08 kl 01:00 »
[quote  Själv föredrar jag kallvatten och så låta ullen ligga länge i vattnet  (men inte så länge att det bildas kalktvål förstås!).
[/quote]

Vad är kalktvål? Hur blir det då?
Har ull att tova /spinna men har inga riktiga kardor ( köpte häst borstar, kanske inte helt lämpliga men billiga, har inte provat ännu) och ingen slända...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

482

« Svar #128 skrivet: 15 feb-08 kl 09:43 »
Man ser kalktvålen som ett vitt/grått ämne som fälls ut i vattnet. Den kemiska reaktionen kan säkert någon annan förklara bättre än jag men det behövs lanolin dvs fett och ullen liksom löses upp, den blir förstörd. Ättika stannar reaktionen så man kan tillsätta det men helst skall man undvika att få kalktvål överhuvudtaget förstås.

Det finns billiga sländor man kan göra själv tex ett hjul från en leksaksbil med en pinne i mitten.  Eller en cd+ en pinne, en stor pärla + en pinne. Principen är en rund tyngd + en pinne och så blir det lite lättare med en krok i toppen för att fästa tråden i. Det finns de som spinner på en vanlig kvist. Jag vet inte riktigt hur din hästborste ser ut men om det inte funkar, kan du ju testa att kamma ullen med en vanlig kam. Det tar lite längre tid men ullen blir minst lika bra som med kardor.

anette i bugared

• -
« Svar #129 skrivet: 15 feb-08 kl 09:58 »
Stora framsteg förstår jag! :)
Jag "tvättar" alltid härvorna dvs lägger de i ljummet vatten en stund. Garnet krymper lite och ändrar sig (till det bättre!) så man får  färre överraskningar när det stickade blir fuktigt sedan.

Bara vatten? Inget medel?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

482

« Svar #130 skrivet: 15 feb-08 kl 10:07 »
Oftast lägger jag härvorna i bara vatten men har jag bråttom så tillsätter jag en droppe diskmedel, det går lite snabbare då. Annars inget.
Gissar att jag är rätt så ensam om att göra så men jag försöker undvika att använda tvättmedel i onödan. Tycker faktiskt att ullen blir bättre också - säkert en smaksak :)

anette i bugared

• -
« Svar #131 skrivet: 15 feb-08 kl 10:15 »
Oftast lägger jag härvorna i bara vatten men har jag bråttom så tillsätter jag en droppe diskmedel, det går lite snabbare då. Annars inget.
Gissar att jag är rätt så ensam om att göra så men jag försöker undvika att använda tvättmedel i onödan. Tycker faktiskt att ullen blir bättre också - säkert en smaksak :)
Då gör jag så. Har 7 härvor nu, 5 vita och 2 grå + ett litet nystan grått. Skall bli spännande o se vad en härva väger (på ett ungefär) efter tvätt. Ullen är ju rätt fet.
Förresten, var inte den grå ullen tvättad, Mille?

annan

« Svar #132 skrivet: 15 feb-08 kl 10:31 »
jag har testat like olika varianter på när man tvättar ullen. allt beror ju på varför man vill tvätta den.

tex:
-för att ullen skall bli trevligare att arbeta med om den är mkt skitig
-för att man inte vill lukta får
-för att slutresultatet skall bli på ett visst sätt

kortfattat kan man nog säga att ju senare man tvättar ullen desto fluffigare kommer slutresultatet att bli. platsen som fettet och vattenlösliga smutset tog ersättas med luft och man får ett luftigare slutresultat.

nej jag tror inte att du är så ensam om det, jag gör också så, fast ibland med ullshampo i stället. fast oftast utan nåt, bara ljummret vatten.
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #133 skrivet: 15 feb-08 kl 10:46 »

Förresten, var inte den grå ullen tvättad, Mille?

Jo, det var den nog. Jag tvättade den ull som jag gjorde kransar av och det blev lite över som jag hade med på marknaden.

Jag lade ullen i ljummet vatten och hade nog lite diskmedel i. Lät det ligga en stund och kramade sedan försiktigt igenom ullen. Torkade på tidningspapper och blåste med hårblås.. :P
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

koko

• Gäst
« Svar #134 skrivet: 17 feb-08 kl 23:37 »
annan, jag glömde säga att din blandhärva såg jättefin ut!

Idag har jag köpt två hundkardor för 49 kr stycket vilket var överkomligt för mig. Och faktiskt funkade de mycket bra att karda med! Hurra! De är ju små så man kan inte gör särskilt stora kardflor, men de kardar utmärkt ändå. Spann sen på sländan och det gick oxå bra!

Mille: Jag har inte hunnit prova din finullskorsning ännu, men den känns mjuk så det ser jag fram emot!

Är det inte dags att klippa får igen snart :D?

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #135 skrivet: 18 feb-08 kl 00:05 »
Kalktvål är en fällning som bildas när ullfettet reagerar med den svett som finns i ullen (förtvålas) och vattnet är hårt(alkaliskt). Ullfettet löses bara upp vid en temperatur mellan 40  och 45 grader C och förtvålningen i sig verkar som ett ulltvättmedel och löser upp den smuts som finns knuten till ullfettet.
Vid hårt vatten kan "tvålen" reagera med kalken i vattnet och fällas ut som en gråaktig hinna på ullen eller garnet som blir strävt och näst intill oanvändbart.

Detta kan förhindras om man inte låter garnet ligga mer än 20 minuter i det varma vattnet. Skölj garnet i flera vatten med samma temperatur tills vattnet  är klart. Ättika kan tillsättas i sista sköljvattnet men behövs bara om man använt t ex diskmedel eller schampo vid tvätten. Ättikan neutraliserar eventuella rester av det basiska tvättmedlet.
Det bästa är att använda regnvatten eller vatten från egen brunn som åtminstone här i Västsverige inte brukar vara hårt.
Om ullen får ligga i vattnet tills det kallnar, stelnar ullfettet på nytt och lägger sig åter på ullen. Det kan bara med svårighet tvättas bort och resultatet blir som med kalktvålen, en dålig kvalitet.
Kallt vatten kan användas för att fräscha upp ull som t.ex legat ett tag men tar inte bort den smuts som är bundet till ullfettet.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #136 skrivet: 18 feb-08 kl 05:59 »
Är det inte dags att klippa får igen snart :D?

Jo, om en månad ungefär är det klippdags igen! Fast de är rätt korthåriga nu så ullen böir inte så lång. Vet inte om det funkar att spinna med?

koko

• Gäst
« Svar #137 skrivet: 18 feb-08 kl 12:46 »
Lammemma, det är just såna svar jag gillar! Tack! Läser med stort intresse.

Mille: jag har ny provat att karda och spinna lite med den bruna ullen. Eftersom den inte var tvättad vad den mycket fet, men det kan ju vara att det underlättade spinningen, vilken gick lätt och blev relativt jämn, till och med för mig som är nybörjare. Men den är inte särskilt blank? Kanske om man tvättar den?
I alla fall är texelullen mycket glansigare när den är spunnen. Nu känner jag oxå skillnad på texel och finullkorsning. Texel är mycket krulligare, vaddigare och lite...skojjig! Garnet får en viss "fluff".

Ni som är vana: färgar ni ullen efter kardning och sen spinner eller färgar ni det färdigspunna garnet? Vad finns för för och nackdelar? Snart kommer ju våren och växterna...

Jordefamn

• Skåne
« Svar #138 skrivet: 19 feb-08 kl 22:32 »
Nu har jag äntligen fått tag i en spinnrock!
Den är rätt gammal, men i fint skick, förutom att den skulle behöva en rejäl smörjning i vissa delar.
Texelullen jag köpte av mille går fint att spinna, jag har bara prövat med de kortare fibrerna, som jag S-spinner till väft till ett framtida tyg, tänkte jag. De flesta längre fibrerna sparar jag till att spinna varp av.

Jag har dock stött på ett problem.
Det var ett gott tag sen jag spann på spinnrock senast och jag minns inte hur man justerar hur snabbt tråden dras på spolen resp. spinns och nu dras tråden på för snabbt, så den går av ständigt, eftersom jag nu spinner mestadels ganska korta fibrer. Jag tänkte att det kunde vara de två spåren i hjulet bredvid spolen, det som drar runt spinningsmekanismen, men byte där hjälpte inte mycket. Hur gör man?

Också, är det en bra idé att ånga garnet efterår som nystan, om det är entrådigt, för att fixera det?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #139 skrivet: 19 feb-08 kl 22:39 »
I kortändan under spindeln, finns ett handtag. Fortsättningen på den som går in i brädan där, är gängad och drar allt som spindeln sitter i fram och tillbaka beroende åt viket håll du vrider handtaget åt. Lossar du, så slirar tråden runt trissorna och garnet dras inte in lika hårt.

Jag tvättar bara garnet i ljummet vatten efter spinningen och hänger det i två käppar, en uppe och en nertill för att härvorna inte ska sno sig åt något håll.

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser