Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hök...höna....hund  (läst 2817 gånger)

Tingeling

• -
Hök...höna....hund
« skrivet: 20 dec-07 kl 18:14 »
Vet inte om det är rätt tråd...men det är väl här ni vet mest om hökens beteende tror jag.

Idag var duvhöken på besök här....kollade in våra hönor som satt o tryckte i hönsgården (som har ett stormaskigt +småmaskigt tak). Det var första gången jag sett duvhöken här....sparvhöken har varit här många gånger men är mest intresserad av småfåglarna, inte av mina stora blommehöns.

Men nu till frågan.... har ni någon erfarenhet av hur duvhöken brukar reagera på om det går en hund i trädgården? Flyger den iväg tro, som när vi människor går där? Undrar bara om det gör nån nytta med vår hund i trädgården.  Det är en stor hund vi har...om det spelar nån roll....väldigt stor t.om.

Hälsn. Gun
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

Nypålandetsfru

• Gäst
Re:Hök...höna....hund
« Svar #1 skrivet: 20 dec-07 kl 19:16 »
När vi hade vår stora hund (nu har vi en ny valp) så hade vi varken
räv eller duvhök...kanske var en tillfällighet men inte slog
duvhöken under den tiden i alla fall.
Tror baske mig det hjälper! :)

rina

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 dec-07 kl 19:55 »
Jag har 2 Jack Russell och dom vaktar hönsen dom ser direkt eller hör om det är nåt galet...det får inte ens vara vilda småfåglar här. Dom kan springa rätt in i hönsflocken om dom ser nåt som inte ska vara där. Men hönsen rör dom inte...men nu tror jag mina är rätt speciella för det är ju trots allt en "terrrier" vet ej hur andra är.
Men har alltid berömt dom om dom jagat bort "obehöriga" lika så möss tar dom men dom äter inte dom "gudskelov" :)

Tingeling

• -
« Svar #3 skrivet: 20 dec-07 kl 20:06 »
Tack  :D det låter ju bra att era hundar vaktar hönsen. Vår hund (St:Bernhard/Newfoundland) bryr sej inte om småfåglarna, de brukar hoppa omkring hans huvud när han ligger ner...men skatorna jagar han bort. Så det kan ju vara så att han jagar bort även en duvhök *hoppas hoppas*.
För jag gissar att när den nu sett våra hönor så kommer den väl tillbaka  :(
I morgon får jag väl inget gjort...kommer bara att kolla ut på hönorna.
Får väl fira jul ute hos pullorna.... ::)

Skojarbråten

« Svar #4 skrivet: 20 dec-07 kl 22:23 »
En duvhök som tagit två ankor fastnade i ett taknät här för ett tag sedan och tog självmant livet av sig i en damm. Jag tog den döda höken till uppstopparen. Han tyckte att:

- Det var ju tur att den tog livet av sig, har den väl hittat maten slutar den inte förrän maten är slut.... och det kan ta år.

Känns lite skönt att dina hönor är instängda, måste jag säga. :)

Nu är VÅR hök borta, ankorna ute igen, men väntar bara på att nästa skapelse ska inta reviret. Vi får se vad det blir för slag på den.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Nypålandet

« Svar #5 skrivet: 20 dec-07 kl 23:56 »
På tal om duvhök så verkar det knappast vara en särskilt hotad art? Jag tycker det dunsar i hönsnätet dagligen & det står duvhök som spön i backen kring hönshuset.

ela84

« Svar #6 skrivet: 21 dec-07 kl 08:13 »
Ja här har de stor nytta men min hunt vill järna ligga på verandan å mysa på sin madrass.
Bråkar någon me Dogges (hundens) ankor  Bråkar dom me Dogge, men hönsen vaktar han inte lika intensivt.
Men jag upplever att rovfåglarma bara flyger förbi när han inte ligger å myser på madrassen
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Taggis

• vänner
« Svar #7 skrivet: 21 dec-07 kl 09:20 »
Jag vet inte om vår Lukas gör såå stor nytta han ligger mest & sover på gräsmattan el. verandan .Vet faktiskt inte hur han reagerat på om nån större fågel gått på hönorna  :-\,fast vi har ju inte heller haft nån attack så kanske det hjälper ändå ?
Vi har gått om duvhök här men dom håller sej på åkrarna änså länge ,sen verkar dom inte spec. rädda för folk heller  :P man kan gå förbi dom o inte förrän man är 1½ m från flyger dom .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 21 dec-07 kl 10:58 »
På tal om duvhök så verkar det knappast vara en särskilt hotad art? Jag tycker det dunsar i hönsnätet dagligen & det står duvhök som spön i backen kring hönshuset.
Man räknar med att det finns ca 4000 par. Men på hösten så ökar dom regält då man räknar med att dom föder 2.5 ungar i snitt.
Det är sedan dom ungarna som ställer till problem. När dom flyttar hemmifrån så kan dom inte jaga. Så dom svälter. Samtidigt så växer dom så att det går åt massor av mat. Då är hönsen lättjagade byten. Dom finns på samma ställe hela tiden så man behöver inte leta efter mat. Så massor av ungar dör när dom söker efter mat och dom som överlever blir sedan duktiga på att jaga vilda djur så då blir dom inga större problem för hönsägare. Det är därför som problemet är störst på hösten och nästan obefintligt på våren.

imze

• Brors
« Svar #9 skrivet: 21 dec-07 kl 13:31 »
Den bryr sig inte om vår hund i alla fall... Våra bästa värphöns rök i somras. >:(

Tingeling

• -
« Svar #10 skrivet: 21 dec-07 kl 22:49 »
Det är tydligen lite olika det där med hur höken reagerar på hundar. Jag har inte sett något hök idag i alla fall.....pust. Chaplin (hunden) går där och luffsar... hoppas det gör lite nytta i alla fall.
Tack Rosten för infon om duvhöken, intressant!

BK

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 22 dec-07 kl 11:07 »
Jag har varit med om att både hök och räv tagit höns när hunden varit ute på gården.
Hunden låg och gnagade ben och vaktade benet mer än hönsen. :-((
Räven var ca 3 meter från hunden.
Jag såg händelsen i fönstret men hann inte ingripa.
Nu tror jag i och för sig att den räven var en ovanligt modig räv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 3 användare (3 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser