Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mor Brittas strömmingsflundra!!  (läst 1835 gånger)

Angelica

• Inter faeces et urinam nascimur
Mor Brittas strömmingsflundra!!
« skrivet: 19 dec-07 kl 17:07 »
Hej,

nu vill jag dela med mig av de få fiskrätter jag verkligen tyckte om i min barndom, nämligen min mammas stekta strömmingsflundra! Det är ett mycket enkelt recept som skall serveras med potatismos och valfria tillbehör (jag rekommenderar rårörda lingon).

Mängden fisk ni gör den på är valfri men antalet "flundror" består av två jämnstora filéer! Det viktiga i denna rätt är att du använder rikligt med färsk dill och citronpeppar!! Lagom portion till varje person är ca 3 st "flundror" alltså 6 st filéer!

Påbörja potatismoset innan ni steker fisken!

För 4 vuxna personer behövs:

- 24 st jämnstora strömmingsfiéer.
- rikligt med dill
- rikligt med citronpeppar
- 2 ihoprörda ägg på en flat tallrik
- vetemjöl som är saltat och pepprat efter smak (obs: VITPEPPAR!, svartpeppar är överskattat!!)

Klipp bort ryggfena, skjärtfena och bukfenor (gör inget att det blir ett litet hål där ryggfenan sitter).
Skölj fíléerna i kallt vatten, torka av med papper eller kökshandduk.

Iordningställ äggen och vetemjölet. Gör varje flundra för sig eller enligt nedan:

Doppa 12 st filéer först i ägg och sedan i vetemjöl, lägg skinnsidan nedåt, strö över rikligt med citronpeppar och lägg på rikligt med dill. Doppa återstående fiéer i ägg och vetemjöl och lägg skinnsidan uppåt på de tidigare 12 fiéerna. Tryck till!

Stek "flundrorna" i smör på medelhög värme (de blir fort klara!)

Servera med potatismos och rårörda lingon. Vågar ni så prova att ringla lite sirap på potatismoset så kommer ni att få en "smaksensation" (Pappa är från skåne och han lärde mig att äta potatismos med sirap när jag var VÄLDIGT liten!)

Jag hoppas ni uppskattar denna enkla rätt lika mycket som jag!!

Meddela mig gärna om ni har provat!

Angelica
Älskar djur... människor också!

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 1 användare
conny

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser