Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nio små apsöta bebisar!  (läst 2010 gånger)

Gräbban

• -
Nio små apsöta bebisar!
« skrivet: 17 dec-07 kl 18:57 »
Idag var gotlandssmåttingarna ute ur lådan första gången. Hu, vad söta dom är.... Sigrid satsade på nio stycken den här gången oxå!
Tyvärr blev hälften helsvarta.. men ett par scheckar iaf. (hälften av 9 förresten...? :P)
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

bonntösen

• Halland
Fråga
« Svar #1 skrivet: 19 dec-07 kl 08:15 »
Vilken temperatur är det där du har dina ungar? Min franska vädurs hona skall troligtvis få ungar om ca en vecka men jag har henne i den tomma ladugården(endast tre kaniner, inga andra djur) där det kanske är högst 5 grader. Funderar på om det är för kallt? Jag har även hört att jag inte kan plocka in henne för att hon har så mycket päls så det blir för varmt för henne inomhus. Någon som har åsikter?
Ägare till två katter, åtta kaniner, sju hönor och en tupp.
Flickbebis född 16/1 2011.

Dandelia

• Gäst
Re:Nio små apsöta bebisar!
« Svar #2 skrivet: 19 dec-07 kl 08:53 »
Du behöver inte flytta in henne. Ge extra mycket halm så hon kan boa ordentligt. Bäbisarna kommer ligga inbäddade i både halm och mammas päls och tätt intill varandra. Inga problem att hålla värmen!  :)

/Dandelia

Gräbban

• -
« Svar #3 skrivet: 19 dec-07 kl 16:29 »
I vårt stall är det nästan kallare än ute pga att vi har metertjocka stenväggar och halva stallet liksom ligger under jordytan. Men dom klarar det fint.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #4 skrivet: 19 dec-07 kl 18:47 »
men om det bara är en så lyckas den inte hålla värmen va ?
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 19 dec-07 kl 19:47 »
men om det bara är en så lyckas den inte hålla värmen va ?

Jo, förvånande nog!!!
Landsflykting i storstan...

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #6 skrivet: 19 dec-07 kl 21:02 »
men hur gör amn då om det bara blir en ugne som överlever ? hur ska man få den att hålla värmen ?
ALLA är välkomna !

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 19 dec-07 kl 21:09 »
Det fixar sig automatiskt om ungen är frisk förövrigt. Har mamman byggt ordentligt bo och diar sin unge så klarar de sig.

Jag håller med om att det borde vara kallt för en ensam, men det har varit varma välväxta bebisar i en-ungeskullarna som jag haft. Händer iofs inte särskilt ofta men jag kommer ihåg tre minikullar iaf  ;)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #8 skrivet: 20 dec-07 kl 05:06 »
i min senaste kull vars de bara 1 som överlevde av 5.... men den dog efter 4 dagar, så jag antog att den frös ihjäl, eftersom den var själv.
ALLA är välkomna !

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 20 dec-07 kl 12:59 »
i min senaste kull vars de bara 1 som överlevde av 5.... men den dog efter 4 dagar, så jag antog att den frös ihjäl, eftersom den var själv.

Om det är den kaninungen du har skrivit om i "lamnäringstråden" så tror jag nog att mamman felat...? Hennes första kull?
Om mamman är dålig på att dia så blir ju ungen aldrig varm trots välpälsat bo. Hoppas det går bättre nästa gång!

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #10 skrivet: 20 dec-07 kl 19:05 »
Om det är den kaninungen du har skrivit om i "lamnäringstråden" så tror jag nog att mamman felat...? Hennes första kull?
Om mamman är dålig på att dia så blir ju ungen aldrig varm trots välpälsat bo. Hoppas det går bättre nästa gång!
det dvar den som var så konsitgt, det var inte henens första kull. hon hade en kull senast i somras och en förra hösten. och det gick jättebra då..... men jag ska göra ett nytt förösk igen om nån månad.
ALLA är välkomna !

bonntösen

• Halland
Idag har dom kommit.
« Svar #11 skrivet: 29 dec-07 kl 20:34 »
Nu har det kommit något som ligger och rör sig under halmen. Har inte gjort något mer än lagt in mera halm. Tänkte ta en kik imorgon. Första gången för mig, det är sååå spännande.
Ägare till två katter, åtta kaniner, sju hönor och en tupp.
Flickbebis född 16/1 2011.

Iram

• Kråkbackens kaniner
« Svar #12 skrivet: 03 jan-08 kl 22:14 »
I min sista kull förra året födde honan 9 ungar, men endast en överlevde eftersom de andra blev dåligt nerbäddade från början. Men den enda lilla ungen lever ännu, och hon är nu snart 6 veckor gammal. Hon och hennes mamma har hela tiden bott utomhus och tempen har vid något tillfälle varit ända nere i -22, men med mycket halm och mat klarar de det! Kaninungar kan vara ena riktiga små tuffingar!
 :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 2 användare (1 dolda)
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser