Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eritreansk kycklinggryta  (läst 2647 gånger)

Moumolia

• Gäst
Eritreansk kycklinggryta
« skrivet: 16 dec-07 kl 16:59 »
1 kyckling
7 stora lökar
Berbere, en nordafrikansk krydda med sju olika kryddor
Vatten
1 burk krossad eller passerad tomat
2-3 vitlökar
1 grön chili
Salt
12 hårdkokta ägg

Gör så här: Dra av kycklingskinnet och låt det hänga kvar i översta ryggbiten. Stycka resten av kycklingen i tio delar. Inkråmet med strupen räknas som nummer tolv. Mixa löken och låt den puttra länge på svag värme, tills den blir lite brun. Häll sedan i berberekrydda och lite vatten och rör ordentligt. Tillsätt tomat och kyckling. Koka tills kycklingen är klar. Ha sist i hackad vitlök, salt och det finhackade skalet av en grön chilipeppar. Låt grytan koka i ytterligare 5-10 minuter. Lägg tolv hårdkokta ägg på grytan. Servera tillsammans med injera, en syrlig pannkaka.

Moumolia

• Gäst
Injera
« Svar #1 skrivet: 16 dec-07 kl 17:00 »
Injera

1 dl vetemjöl
3 dl majsmjöl
5-6 dl fyra sädesslag
5-6 dl kornmjöl av skalat korn.

Injera är en syrlig pannkaka som man äter till varje måltid. I stället för att använda bestick, river man av en bit injera och doppar den i maten.
Blanda mjölet i en ugnsform och ställ i ugnen en halvtimme på 100 grader. Rör om då och då. Sikta sedan mjölet med en sil. Blanda i vatten och 1/4 paket jäst till en fast deg. Jäs 1-3 dagar (ju längre, desto surare blir pannkakorna). Koka sedan vatten och häll det i degen tills den blir rinnig. Stek "pannkakor" i en tjockbottnad stekpanna (som helst inte används
« Senast ändrad: 16 dec-07 kl 17:00 av Moumolia »

Angelica

• Inter faeces et urinam nascimur
Re:Eritreansk kycklinggryta
« Svar #2 skrivet: 19 dec-07 kl 17:08 »
Det här ska jag verkligen prova!!! 8)
Älskar djur... människor också!

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 5 användare (1 dolda)
karsan, beekeepern, matematiker, krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser