Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blodprov  (läst 1465 gånger)

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
Blodprov
« skrivet: 12 dec-07 kl 17:44 »
Hur hanterar ni fåren vid blodprovstagning för MV?

Jag har föst ihop dem i trångt utrymme med grindar, och håller sedan fåret genom att stå grensle, backa in rumpan (fårets :)) i ett hörn och ta spjärn mot ena väggen. Jag håller en hand under fårets haka och en hand högst upp på ena frambenet. Funkar fint, klarar att hålla dem stilla så.

Tog prover för M2 idag, och gjorde som ovan. Veterinären hade dock en dålig dag eller nåt, för de första åtta tackorna hade han stooora problem att få blod från. Han hittade inte kärlen, och fick kassera rör och nålar på löpande band. Nålarna gick som propellrar i halsen, och han grävde som en tok. Vilket ju givetvis tärde på tackornas tålamod, och trots att de sista sex tackorna gick avsevärt bättre när han fått upp snitsen så var jag totalt slut - benen skakade av mjölksyra de två sista........... :-\

Så, nu är det ju ett år kvar till M3, men hur gör ni andra? Finns det nåt lätt sätt att göra det här på?

frågar ledbruten kvinna i sin bästa ålder..........
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

vallhunden

• Västergötland
Re:Blodprov
« Svar #1 skrivet: 12 dec-07 kl 18:44 »
Stackare! Och stackars tackor, som varit utsatt för en veterinär som inte kan ta blodprov på får!
Jag har tillämpat precis samma metod som du och det gick fint. Men jag har ockås hållt dom sittande på rumpan för extremt valhänta veterinärer ;-)
Det hjälper förstås massor om fåren är nyklippta....
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #2 skrivet: 12 dec-07 kl 19:11 »
Tack, då var jag inte fel ute ändå.... Fast sittande kanske är ett alternativ då, om det skulle bli besvärligt någon mer gång.
Tackorna klipptes för sju dagar sedan, och är vita finull så det borde ju ha varit någorlunda enkelt ur den aspekten. Fast jag är ju ingen veterinär förstås.......
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

amarantus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 dec-07 kl 19:19 »
Att klippa dem på sidan av halsen är ett tips....men det vet du kanske redan :)

Det är inga problem när våra lämnar blod! jag har gjort det själv också och man får känna sig fram....

Däremot är det precis som med oss människor att har man stuckit fel ett par ggr så är det lika bra att ge upp och vänta en stund.....detsamma gäller det djur :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 12 dec-07 kl 22:23 »
När veterinären var här och skulle ta blodprov så gjorde jag ungefär som du skrev och stod grensle över den första tackan. Men, det fick jag inte för vet, risk att jag fick kanylen i benet ifall tackan skuttade till precis när han skulle sticka. Så jag fångade tackorna höll sedan fast den över ryggen med ena handen och den andra under hakan och så böjde jag huvudet helt åt sidan samtidigt. Funkade jättebra och tackorna stod stilla.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

hustran

« Svar #5 skrivet: 13 dec-07 kl 02:10 »
Vi har också dragits med blodprovstagningar i flera år. Det verkar dessvärre som kanylerna lossade för lätt från kärlet och vet. svor en del över leverantören. När hon sedan använde sitt eget kit, fungerade allt mycket lätt. Vi klippte tackan i samma moment, så halsen blev så naken som möjligt. Tackor som tjuvhålls för hårt blir nervösa, så vi håller bara under hakan o ev i samma sidas öra....om du förstår hur jag menar. Bra ljus är nödvändigt. Tackornas psykstadium och ditt eget betyder också en del.  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser