Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrera hankatt eller ej?  (läst 10147 gånger)

Mamma-Anna

  • Inlägg: 599
    • http://norgardsanna.spaces.live.com/
Kastrera hankatt eller ej?
« skrivet: 12 dec-07 kl 12:06 »
Hej!
Har en underbar Kåberg hemma, född i maj! Han har börjat sköta sitt jobb utomhus som musfångare. Men är en ganska "lat" katt, ligger helst och slöar, och jämfört med förra katten vi hade, en pigg kattflicka, är skillnaden på aktivitet enorm. Kåberg har t.ex aldrig stannat hemifrån om natten. Utan kommer snällt varje kväll när jag ropar. Men han är även en lekfull och mysig katt, som tål att släpas runt av ena lillmatten, och som myser i mitt knä om kvällen.
Han har bekymmer med att inruta sitt revir, särskilt en annan stor katt (vi kallar den fulkatten, för den är så elak) muckar gräl med Kåberg, som inte kan ta för sig än. Vi har blivit tipsade att ha hink med vatten redo, att hälla över fulkatten när den kommer, och är laddade. Nu står vi inför bekymmret att välja kastrering eller ej!
Jag vill ha hjälp med denna fråga, men helst inte åsikter om "det finns för många katter så alla katter ska kastreras" utan mer vad händer med vår katt när vi ändrar på hormonerna i kroppen.

Kommer han över huvudtaget jaga möss, eller lägga sig ännu mer i soffan?
Kommer han klara att ha sitt revir under kontroll?

Kommer han försvinna hemifrån om vi inte kastrerar?
Blir han okärvälig mot familjen?


Jag är väldigt glad i min katt, och har svårt att se vad som är rätt och fel. HjäLper nu mig?

Brännbols ompla.

  • Inlägg: 191
    • Uppland
    • Ullis Blogg
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #1 skrivet: 12 dec-07 kl 14:01 »
Jag har bara märkt skillnad på en av 8 katter när dom kastrerades! Visst är han ute men han rör mindre på sig... Vet inte om han fångade så mkt råttor innan han kom hit men slåss gör han inte längre...

Jag skulle ha kastrerat honom... Då är han kvar på gården och göra inga längre promenader för att leta efter honor...

Hoppas ni kommer fram till ett beslut som passar er och katten!
Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #2 skrivet: 12 dec-07 kl 15:06 »
Jag hade också kastrerat honom. Mina föräldrar har mist många fina hankatter under deras första "friar-vår". De kan vara borta i dagar coh ibland i veckor i sträck och några har då inte kommit hem mer. Vem vet vad som hänt; lodjur, påkörda, arga månniskor som inte velat ha främmande katter hos sig osv. De som kastrerats har inte försvunnit men jagat möss som vanligt.
Det jag ser som största fördelen är att de inte luktar lika illa som okastrerade. De kan ju lukta hemskt när de varit ute och markerat om de är okastrerade.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #3 skrivet: 12 dec-07 kl 18:31 »
Nackdelar med att INTE kastrera:

1# Medellivslängden på en okastrerad hankatt sägs vara 3år!!
Din katt riskerar också att i större grad komma hem med allvarliga skador då han har varit i slagsmål.
2# En hankatt revirmärker, ute och förmodligen också inne där han ju också har sitt revir. Och det luktar. Även när han revirmärker ute så luktar det.

Om din katt är Kastrerad kommer han:

1#  förmodligen att fortsätta jaga lika mycket, det gör iallafall min Putte, han sitter och passar sork och småfåglar hela sommaren.
2# Ha ett mindre revir att vakta så han slipper bygga revir på grannkattens gård.
3# inte gå på friarstråt och vara borta i flera veckor (men han kanske är borta på jakt i några dagar  ;))
4# att vara precis lika kelsjuk som om han inte var kastrerad.
5# antagligen lägga på sig nåt extra kilo, men inget som han lider av om du inte skämmer bort honom för mycket ;D
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Lotus74

  • Inlägg: 63
    • Värmland
    • Struven
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #4 skrivet: 27 dec-07 kl 11:53 »
Jag har alltid kastrerat mina katter oavsett kön och de är utmärkta musfångare hela högen. Dessutom tar de sorkar och mullvadar också.
Rekommenderar att du kastrerar katten med en gång. Varför har en okastrerad hankatt som bara springer omkring och gör honkatter dräktiga? Plus att de får ofta fula sår på kroppen efter alla slagsmål.
Har skånsk blommehönor genbank . En skogis och en katt som tror att hon är en hund + en jättego hund.

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #5 skrivet: 27 dec-07 kl 12:48 »
Jag har alltid kastrerat mina katter oavsett kön och de är utmärkta musfångare hela högen. Dessutom tar de sorkar och mullvadar också.
Rekommenderar att du kastrerar katten med en gång. Varför har en okastrerad hankatt som bara springer omkring och gör honkatter dräktiga? Plus att de får ofta fula sår på kroppen efter alla slagsmål.

Håller med dig i stort, men slutar slåss helt är det inte alla katter som gör ändå. Våran Findus är ganska riven trots att han är kastrerad. Han har ju två katter på vardera sidan om sitt revir, så han är lite sliten bitvis. Men å andra sidan är han så stor att han vinner de flesta fighterna, så så jätteskadad är han sällan. :-\

Sally

  • Inlägg: 641
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #6 skrivet: 28 dec-07 kl 10:21 »
Min katt Måns (originellt namn..jag vet ::)) är kastrerad. Han jagar möss, fåglar och sork, är kärvänlig och mysig, slåss till "husbehov" men drar inte iväg i veckor som tidigare. Han kallas Jättemannen av veterinären för att han är så stor...men han är inte tjock. Han tycks inte ha lagt på sig sedan han kastrerades och det var ett tag sen. Måns har inga problem att försvara sitt revir mot andra katter som han inte gillar...dock gillar han ganska många av grannskapets katter  ;). Bråkar inte de så gör han det inte heller. Men muckar de gräl så får de på pälsen.

Sally
Går det...så går det!

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #7 skrivet: 28 dec-07 kl 18:09 »
Min fru gick just förbi, läste rubriken flinade och sade: Vill de ha katte inne så... Ska man ha okastrerade hankatter ska man bo jävligt långt från övrig bebyggelse. Vi och många med oss kommer aldrig acceptera grannars okastrerade katter som märker revir i lagård och höloft. (Kan ha ett visst samband med kort livslängd, vad vet jag?)
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #8 skrivet: 30 dec-07 kl 10:35 »
Vi och många med oss kommer aldrig acceptera grannars okastrerade katter som märker revir i lagård och höloft. (Kan ha ett visst samband med kort livslängd, vad vet jag?)
Förmodligen...
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #9 skrivet: 31 dec-07 kl 21:11 »
Mina föräldrars lille simson kastrerades ungefär i samband med att han gissningsvis borde ha blivit könsmogen. Håller mössen borta, både i stallet och hos grannarna! Han har relativt stort revir, och är lagom kaxig! På sommaren är han ute mesta tiden, men syns oftast till utan att det går allt för många dagar. Vintertid ligger han helst och jäser på sin bräda i fönstret ovanför elementet. Är således smal på sommaren, och aningen rundare på vintern, men inte fet! På det hela taget en mycket trevlig katt! Plus att han inte gör grannarnas honkatter på smällen! Inget vidare bra för grannsämjan att hålla okastrerade hankatter..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #10 skrivet: 31 dec-07 kl 21:46 »
För mig som varit med om att ta hand om och rehabiliterat och slutligen hittat nya hem till ett 30-tal katter från en man som inte kastrerat sina ursprungliga två katter, så är svaret själklart KASTRERA DIN KATT.
Men det var ju just ett sånt svar du inte ville ha, sorry  ;)
Men åter till din fråga, så har jag inte märkt några negativa förändringar när katterna(både honor och hanar) blivit kastrerade.
De som var duktiga jägare innan, har fortsatt med det. Och de som var lata innan är det i fortsättningen med. Däremot så råkar de inte i slagsmål lika lätt. Som jag ser det så finns det inga nackdelar med kastrering.


bigfish

  • Gäst
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #11 skrivet: 01 jan-08 kl 14:11 »
ja,du bör kastrera.
det är oansvarigt att låta sina fertila katter springa och para sig till höger och vänster.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #12 skrivet: 02 jan-08 kl 00:34 »

Kommer han försvinna hemifrån om vi inte kastrerar?
Blir han okärvälig mot familjen?


Vi har bara okastrerad hankatter, och jag kan bara svara för våra, och nej de rymmer inte hemifrån, och nej de är inte okärvänliga mot familjen, de sover alltid i våra sängar och älskar att bli gosade med hela dagarna.
« Senast ändrad: 02 jan-08 kl 00:34 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Gunilla0

  • Gäst
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #13 skrivet: 05 jan-08 kl 00:39 »
Det där med jägarintresse verkar vara så individuellt. Jag har tre kastrerade hankatter. En stor och kaxig som försvarar reviret. Han blev kastrerad vid 5-årsålder så han har hunnit bygga upp machofasoner. En som är ganska liten, snabb, nyfiken,pigg och busig. Och så en som är extremt snäll, kelig, känslig och en riktig mattegris. Den sistnämnda slåss aldrig med andra katter. Gissa vem som är den absolut bästa jägaren av de tre? Jo, helt otippat den snälla mattegrisen. Han kommer in med många fler byten än de andra två tillsammans.

Jag skulle kastrera mina katter eftersom risken är så mycket större att de kommer bort och råkar illa ut annars. Men kastrerade katter kan få lite svårt att försvara sitt revir mot de okastrerade. Kastrerade katter är alltid lägre i rang än de "coola okastrerade".

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #14 skrivet: 09 jan-08 kl 12:32 »
Men kastrerade katter kan få lite svårt att försvara sitt revir mot de okastrerade. Kastrerade katter är alltid lägre i rang än de "coola okastrerade".

Tror det har lite att göra med deras personlighet också, inte enbart kastrering. Föräldrarnas katt har alltid haft en kaxig attityd, och reviret är tämligen stort, även efter kastrering! Och nog har han klarat av att försvara det också när nån inkräktat.. Fast i ärlighetens namn lyckades ju ingen se om inkräktaren var kastrerad eller ej. Men kastrater kanske inte är lika benägna att ge sig in på andras revir när grannens honkatt brunstar..

Sen finns ju diskussionen om man ska kastrera innan eller efter de blir könsmogna. För oss känndes det bäst att låta honom bli könsmogen innan vi kastrerade!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

electric_boogie

  • Inlägg: 91
    • -
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #15 skrivet: 10 jan-08 kl 02:26 »
det är extremt oansvarigt att inte kastrera sina katter, vare sig det är honor eller hanar! det finns redan EXTREMT många hemlösa katter i sverige idag. bara runt 20.000 i stockholmsområdet tror jag det är. vet inte siffrorna exakt, men om det är 100.000 i hela landet eller 10.000 eller vad det än nu må vara så är det XXX antal tusen för många! KASTRERA KATTEN! det borde fanimej vara lag på det. :/ åtminstone för alla utekatter.
~ Be the change you want to see in the world ~

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #16 skrivet: 10 jan-08 kl 09:40 »
det är extremt oansvarigt att inte kastrera sina katter, vare sig det är honor eller hanar! det finns redan EXTREMT många hemlösa katter i sverige idag. bara runt 20.000 i stockholmsområdet tror jag det är. vet inte siffrorna exakt, men om det är 100.000 i hela landet eller 10.000 eller vad det än nu må vara så är det XXX antal tusen för många! KASTRERA KATTEN! det borde fanimej vara lag på det. :/ åtminstone för alla utekatter.

Jag kan lova dej att vi tar hand om varenda kattunge som våra okastrerade katter sätter till världen, och NEJ de går inte ifrån gården.
Så jag tänker oxå i fortsättningen bestämma själv om jag vill kastrera elller inte.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

electric_boogie

  • Inlägg: 91
    • -
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #17 skrivet: 10 jan-08 kl 18:11 »
Jag kan lova dej att vi tar hand om varenda kattunge som våra okastrerade katter sätter till världen, och NEJ de går inte ifrån gården.
Så jag tänker oxå i fortsättningen bestämma själv om jag vill kastrera elller inte.


SNÄLLA, läs det här för guds skull!

http://www.katter.nu/kattstatus/kastrera.html

http://www.ringvet.se/kastrering_katt.htm

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/2507

främst första länken men läs alla och snälla du, försök tänka i ett lite vidare perspektiv. att behålla katterna okastrerade gör inget gott till världen alls. tvärt om. :(
« Senast ändrad: 10 jan-08 kl 18:14 av electric_boogie »
~ Be the change you want to see in the world ~

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #18 skrivet: 10 jan-08 kl 19:11 »
Vi har bara okastrerad hankatter, och jag kan bara svara för våra, och nej de rymmer inte hemifrån, och nej de är inte okärvänliga mot familjen, de sover alltid i våra sängar och älskar att bli gosade med hela dagarna.

Jag kan lova dej att vi tar hand om varenda kattunge som våra okastrerade katter sätter till världen, och NEJ de går inte ifrån gården.
Så jag tänker oxå i fortsättningen bestämma själv om jag vill kastrera elller inte.

Hur vet du vilka kattungar som dina okastrerade katter satt till världen?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #19 skrivet: 10 jan-08 kl 22:19 »
Hur vet du vilka kattungar som dina okastrerade katter satt till världen?


Eftersom de inte går från gården.

Om den dan kommer då någon börjar ranta runt, ja då ryker förmågan.
« Senast ändrad: 10 jan-08 kl 22:27 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 2 användare
Sundance, Gotham

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser