Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrera hankatt eller ej?  (läst 10149 gånger)

Naturen

  • Inlägg: 70
SV: Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #60 skrivet: 01 feb-08 kl 16:40 »
Hej!
Har en underbar Kåberg hemma, född i maj! Han har börjat sköta sitt jobb utomhus som musfångare. Men är en ganska "lat" katt, ligger helst och slöar, och jämfört med förra katten vi hade, en pigg kattflicka, är skillnaden på aktivitet enorm. Kåberg har t.ex aldrig stannat hemifrån om natten. Utan kommer snällt varje kväll när jag ropar. Men han är även en lekfull och mysig katt, som tål att släpas runt av ena lillmatten, och som myser i mitt knä om kvällen.
Han har bekymmer med att inruta sitt revir, särskilt en annan stor katt (vi kallar den fulkatten, för den är så elak) muckar gräl med Kåberg, som inte kan ta för sig än. Vi har blivit tipsade att ha hink med vatten redo, att hälla över fulkatten när den kommer, och är laddade. Nu står vi inför bekymmret att välja kastrering eller ej!
Jag vill ha hjälp med denna fråga, men helst inte åsikter om "det finns för många katter så alla katter ska kastreras" utan mer vad händer med vår katt när vi ändrar på hormonerna i kroppen.

Kommer han över huvudtaget jaga möss, eller lägga sig ännu mer i soffan?
Kommer han klara att ha sitt revir under kontroll?

Kommer han försvinna hemifrån om vi inte kastrerar?
Blir han okärvälig mot familjen?


Jag är väldigt glad i min katt, och har svårt att se vad som är rätt och fel. HjäLper nu mig?

Hej. tycker att man ska ta sitt ansvar som kattägare i första hand, går den ut så ska inte grannen få kattungarna  :)
Sen har jag alltid kastrerat mina hanar eftersom jag bara vill ha den könet  ;) slipper slagsmål och taskig luckt inne, min katt har inte ändrat formen men han får häller inget godis och en massa mat som står framme.
En katt som har mat hela tiden behöver ej häller jaga sin mat..att tänka på.
Lycka till..Lis i Orsa
Är en trevlig tjej med katter, hund och hästar, bor i natursköna Orsa Norra Dalarna

Pianja

  • Gäst
SV: Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #61 skrivet: 02 feb-08 kl 17:34 »
Mina pojkar är nu kasterade sedan en vecka tillbaka. Jag har fortfarande en ambulerande soffkudde och en som inte är inne särslilt mycket alls. Det som ändrats är än så länge bara urinlukten, till det bättre. Hankatt luktar f-n.
Jag rekommenderar kastrering. Även om jag tyckte lite synd om grabbarna när de skulle ut första gången efter ingreppet. Tänk, där kommer de, tuffa som bandybollar. "Tjena brudar. Lite rajtantajtan eller?" Och kattöserna bara skrattar åt deras nötbefriade bakdelar. Men det är ju jag som förmänskligar dem. Hoppas jag.  :-X

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #62 skrivet: 04 feb-08 kl 17:19 »
Jag rekommenderar kastrering. Även om jag tyckte lite synd om grabbarna när de skulle ut första gången efter ingreppet. Tänk, där kommer de, tuffa som bandybollar. "Tjena brudar. Lite rajtantajtan eller?" Och kattöserna bara skrattar åt deras nötbefriade bakdelar. Men det är ju jag som förmänskligar dem. Hoppas jag.  :-X

Du har inte hört vad vissa hundägare som förmänskligar sina kastrerade hundar på andra sidan atlanten gör? Det finns visst en marknad för att operera in silikontestiklar på kastrerade hundar för att de inte ska behöva skämmas för att vara utan nötter :o ::) :-X
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
SV: Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #63 skrivet: 06 feb-08 kl 21:05 »
Jag kan lova dej att vi tar hand om varenda kattunge som våra okastrerade katter sätter till världen, och NEJ de går inte ifrån gården.
Så jag tänker oxå i fortsättningen bestämma själv om jag vill kastrera elller inte.
Tar ni hand om barnbarnen, och barnbarnsbarnen osv också?

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
SV: Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #64 skrivet: 06 feb-08 kl 21:08 »
Eftersom de inte går från gården.

Nu vet jag ju inte om det är hon/eller hankatter du har. Men det kan ju faktiskt vara ngn annan okastrerad hon eller hakatt som kommer hem till dina katter och på så vis gör att det blir tillökning.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #65 skrivet: 07 feb-08 kl 17:29 »
Tar ni hand om barnbarnen, och barnbarnsbarnen osv också?


Japp !! :D
« Senast ändrad: 07 feb-08 kl 21:49 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
SV: Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #66 skrivet: 08 feb-08 kl 13:01 »
Såg nu att du fått flera likande svar som de jag skrev. Läste inte igenom hela tråden.
Bra att det finns de kattägare som även tar ansvar för efterföljande kattgenerationer. Det är alltför många som bara lämnar bort kattungarna och inte ens vet vad personen som fått katten heter.   :)

Margit

  • Gäst
SV: Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #67 skrivet: 08 feb-08 kl 23:46 »
Kastrera!! definitivt  :).

Katter är utomordentligt duktiga på att "få till det".

Pianja

  • Gäst
SV: Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #68 skrivet: 10 feb-08 kl 13:13 »
Du har inte hört vad vissa hundägare som förmänskligar sina kastrerade hundar på andra sidan atlanten gör? Det finns visst en marknad för att operera in silikontestiklar på kastrerade hundar för att de inte ska behöva skämmas för att vara utan nötter :o ::) :-X

 ;D
Mina grabbar verkar klara sig undan mobbing så här långt. De är så kaxiga att de fixar det utan silikon.  8)

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #69 skrivet: 10 feb-08 kl 14:18 »
;D
Mina grabbar verkar klara sig undan mobbing så här långt. De är så kaxiga att de fixar det utan silikon.  8)

Kunde väl tro det ;) Mina föräldrars simson är gårdens kung, även utan små bollar där bak!

Det enda jag reagerade på var att det känndes i hjärttrakten att lämna hono till  djursjukhuset.. Jag ville nog vara med och liksom se att han hade det någorlunda, se att allt gick bra till och så.. Man är väl lite fånig..
« Senast ändrad: 10 feb-08 kl 14:21 av drömmare »
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Margit

  • Gäst
SV: Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #70 skrivet: 11 feb-08 kl 20:07 »
Du har inte hört vad vissa hundägare som förmänskligar sina kastrerade hundar på andra sidan atlanten gör? Det finns visst en marknad för att operera in silikontestiklar på kastrerade hundar för att de inte ska behöva skämmas för att vara utan nötter :o ::) :-X

 ;D
"Mannen som kan tala med hundar" - Ceasar hade uppe det i ett program för ett tag sedan. Det var ett par som hade en Siberian Husky som var hopplös - han kissade i sängen och dominerade tjejen i huset fullständigt. Ceasar föreslog kasterering, men husse tyckte synd om hunden och sa att kanske skulle de låta honom para sig en gång...

Ceasar sa:
- Tänk dig själv att ha driften till sex, kanske få göra det EN gång och aldrig mer, snacka om tortyr!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 2 användare
Stengrim, Vildmarksmannen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser