Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrera hankatt eller ej?  (läst 10148 gånger)

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #20 skrivet: 10 jan-08 kl 22:28 »
SNÄLLA, läs det här för guds skull!

http://www.katter.nu/kattstatus/kastrera.html

http://www.ringvet.se/kastrering_katt.htm

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/2507

främst första länken men läs alla och snälla du, försök tänka i ett lite vidare perspektiv. att behålla katterna okastrerade gör inget gott till världen alls. tvärt om. :(


Läst !
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #21 skrivet: 11 jan-08 kl 00:02 »
Eftersom de inte går från gården.

Om den dan kommer då någon börjar ranta runt, ja då ryker förmågan.

Är dom nerdrogade eller? ;)
En okastrerad katt får normalt kåtslag på vårkanten (och även andra tider) och blir då mycket mer okontrollerbar än vanligt.
 
« Senast ändrad: 11 jan-08 kl 00:25 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #22 skrivet: 11 jan-08 kl 09:22 »
Är dom nerdrogade eller? ;)
En okastrerad katt får normalt kåtslag på vårkanten (och även andra tider) och blir då mycket mer okontrollerbar än vanligt.
 

Ja, det vet jag, jaghar haft katter i nååååågra år, sådär femton, och de lämnar iaf inte gården. Inte vet jag en de trivs väl hemma  ;)
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

bigfish

  • Gäst
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #23 skrivet: 11 jan-08 kl 22:23 »
det är extremt oansvarigt att inte kastrera sina katter, vare sig det är honor eller hanar! det finns redan EXTREMT många hemlösa katter i sverige idag. bara runt 20.000 i stockholmsområdet tror jag det är. vet inte siffrorna exakt, men om det är 100.000 i hela landet eller 10.000 eller vad det än nu må vara så är det XXX antal tusen för många! KASTRERA KATTEN! det borde fanimej vara lag på det. :/ åtminstone för alla utekatter.


finns ca 100 000 hemlösa katter i sverige.
Jag tror tyvärr att det finns alldeles för många som inte begriper varför de ska kastrera.
Tror inte de förstår risken för en hona som antingen går på p-piller eller i allmänhet löper tomt.
Väldigt tråkigt.
Många kastrerar säkert inte för att "kattungar är så himla söta" och det är väldigt tråkigt när det bidrar,enligt mig till onödig kattungeproduktion.
Tror inte heller på att de har någon koll på hur många kullar en hona bör ha,hur ofta och jag tror definitivt inte de idmärker och vaccinerar deras katter eller besiktiar om de säljs.
Jag tror knappast de blodgrupperar och kollar efter ärftliga sjukdommar innan de avlar.

som sagt,onödig kattungeproduktion med 0-kunskap :(

electric_boogie

  • Inlägg: 91
    • -
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #24 skrivet: 11 jan-08 kl 22:47 »
finns ca 100 000 hemlösa katter i sverige.
Jag tror tyvärr att det finns alldeles för många som inte begriper varför de ska kastrera.
Tror inte de förstår risken för en hona som antingen går på p-piller eller i allmänhet löper tomt.
Väldigt tråkigt.
Många kastrerar säkert inte för att "kattungar är så himla söta" och det är väldigt tråkigt när det bidrar,enligt mig till onödig kattungeproduktion.
Tror inte heller på att de har någon koll på hur många kullar en hona bör ha,hur ofta och jag tror definitivt inte de idmärker och vaccinerar deras katter eller besiktiar om de säljs.
Jag tror knappast de blodgrupperar och kollar efter ärftliga sjukdommar innan de avlar.

som sagt,onödig kattungeproduktion med 0-kunskap :(

jaa! men liksom, när de dessutom får all fakta, man pekar HEJ TITTA PÅ DE DÄR FULLBELAGDA KATTHEMMEN, hej titta på alla hemlösa katter, hej titta på alla katter som blir avlivade i onödan varje år, osv, osv, osv, och ändå så säger de "näähädu jag tänker minsann fortsätta låta mina katter vara okastrerade! hahaha" ungefär som någon näsvis liten unge.

det är fan bara ren nonchalans då!

dom har alla fakta, alla etiska och moraliska skäl till varför man bör kastrera och ändå så skiter dom i det. då är man enligt mig en idiotisk djurägare och bör inte få ha djur över huvud taget! fruktansvärt oansvarigt! alla katter som ej ingår i avel bör kastreras, och där med basta!
~ Be the change you want to see in the world ~

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #25 skrivet: 11 jan-08 kl 22:56 »
då är man enligt mig en idiotisk djurägare och bör inte få ha djur över huvud taget!

Vaddå påhopp  >:( Ta reda på fakta innan du vräker ur dej såna ord.....................va f*n vet du om min djurhållning.
« Senast ändrad: 11 jan-08 kl 22:57 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

electric_boogie

  • Inlägg: 91
    • -
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #26 skrivet: 11 jan-08 kl 22:59 »
Vaddå påhopp  >:( Ta reda på fakta innan du vräker ur dej såna ord.....................va f*n vet du om min djurhållning.

jag vet att du har dina katter okastrerade gåendes utomhus, det är mer än nog för min del! ok om man kanske har dem inomhus då de inte har en chans att föröka sig, men att låta okastrerade katter (och då särskilt hankatter som kan knulla runt hur mycket de vill!) gå utomhus är för mig fruktansvärt oansvarigt och borde vara belagt med bötfällning! så ja, enligt mig är du en väldigt oansvarig kattägare. hur väl du än tar hand om dina katter i övriga avseenden.
~ Be the change you want to see in the world ~

bigfish

  • Gäst
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #27 skrivet: 11 jan-08 kl 22:59 »
jaa! men liksom, när de dessutom får all fakta, man pekar HEJ TITTA PÅ DE DÄR FULLBELAGDA KATTHEMMEN, hej titta på alla hemlösa katter, hej titta på alla katter som blir avlivade i onödan varje år, osv, osv, osv, och ändå så säger de "näähädu jag tänker minsann fortsätta låta mina katter vara okastrerade! hahaha" ungefär som någon näsvis liten unge.

det är fan bara ren nonchalans då!

dom har alla fakta, alla etiska och moraliska skäl till varför man bör kastrera och ändå så skiter dom i det. då är man enligt mig en idiotisk djurägare och bör inte få ha djur över huvud taget! fruktansvärt oansvarigt! alla katter som ej ingår i avel bör kastreras, och där med basta!

jag förstår vad du menar,men för att få folk att lyssna bör du nog tona ner dig lite ;)
Det kan vara jättesvårt att nå fram till folk men genom påhopp är det nog inte rätt väg att gå.

Annars håller jag med dig i det du säger men jag tror inte folk är dumma,jag tror bara att de saknar kunskap,precis som jag och de flesta har gjort en gång i tiden

electric_boogie

  • Inlägg: 91
    • -
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #28 skrivet: 11 jan-08 kl 23:02 »
jag förstår vad du menar,men för att få folk att lyssna bör du nog tona ner dig lite ;)
Det kan vara jättesvårt att nå fram till folk men genom påhopp är det nog inte rätt väg att gå.

Annars håller jag med dig i det du säger men jag tror inte folk är dumma,jag tror bara att de saknar kunskap,precis som jag och de flesta har gjort en gång i tiden

well, nu upplyser vi ju dem och ändå lyssnar de inte. då är man enligt mig bara korkad. ja ursäkta men jag blir så väldigt upprörd när jag hör dessa icke-argument för att låta katterna fortsätta vara okastrerade. det är enbart dumt och inget annat. sen om du eller någon annan kanske kan få in i deras huvuden det på ett lite mer finkänsligt sätt, varsågod att försöka! jag är den som ropar hurra först av alla, det lovar jag.
~ Be the change you want to see in the world ~

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #29 skrivet: 11 jan-08 kl 23:17 »
well, nu upplyser vi ju dem och ändå lyssnar de inte. då är man enligt mig bara korkad. ja ursäkta men jag blir så väldigt upprörd när jag hör dessa icke-argument för att låta katterna fortsätta vara okastrerade. det är enbart dumt och inget annat. sen om du eller någon annan kanske kan få in i deras huvuden det på ett lite mer finkänsligt sätt, varsågod att försöka! jag är den som ropar hurra först av alla, det lovar jag.

Ojoj, ännu en som tycker att det bara finns två sätt, sitt eget och FEL sätt.....................
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #30 skrivet: 11 jan-08 kl 23:18 »
jag vet att du har dina katter okastrerade gåendes utomhus, det är mer än nog för min del! ok om man kanske har dem inomhus då de inte har en chans att föröka sig, men att låta okastrerade katter (och då särskilt hankatter som kan knulla runt hur mycket de vill!) gå utomhus är för mig fruktansvärt oansvarigt och borde vara belagt med bötfällning! så ja, enligt mig är du en väldigt oansvarig kattägare. hur väl du än tar hand om dina katter i övriga avseenden.

Jaja, tyck det om du vill för du har som sagt ingen aning om mitt ansvarstagande och min djurhållning.

"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

electric_boogie

  • Inlägg: 91
    • -
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #31 skrivet: 11 jan-08 kl 23:20 »
Jaja, tyck det om du vill för du har som sagt ingen aning om mitt ansvarstagande och min djurhållning.



nu var det å andra sidan kastrering vi talade om här och inte om annat. men för mig säger det ganska mycket om en person, som låter sina katter vara okastrerade av... ja, vadå? varför vägrar du kastrering egentligen?
~ Be the change you want to see in the world ~

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #32 skrivet: 11 jan-08 kl 23:23 »
nu var det å andra sidan kastrering vi talade om här och inte om annat. men för mig säger det ganska mycket om en person, som låter sina katter vara okastrerade av... ja, vadå? varför vägrar du kastrering egentligen?

Hmmm, skulle vilja veta vad exakt det säger om en person.

Vem har sagt att jag vägrar kastration, det enda jag sagt är att jag just nu har ett par okastrerade katter som jag tar fullt ansvar för !!!
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

electric_boogie

  • Inlägg: 91
    • -
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #33 skrivet: 11 jan-08 kl 23:38 »
Hmmm, skulle vilja veta vad exakt det säger om en person.

Vem har sagt att jag vägrar kastration, det enda jag sagt är att jag just nu har ett par okastrerade katter som jag tar fullt ansvar för !!!

för mig så säger det att man inte vill ta ansvar i något större perspektiv än kanske närmsta familjen. typ "jaja vad min katt gör bakom knuten är inget som angår mig"... nu säger du att du vet att dina katter inte går ifrån gården, men vad är det som garanterar att det inte finns någon vildkatt inom ett gångavstånd ifrån där du bor då? eller att det kommer komma någon katt promenerandes vilken dag som helst, osv, osv.

somsagt, det finns 100.000 hemlösa katter i sverige. smaka på siffran och tänk sen... är det värt att ens EN enda kull oönskade kattungar till skall få komma till världen.

att kastrera hankatter är dessutom varken särskilt komplicerat eller dyrt. brukar gå på runt 400-500 kr och de är fit for fight igen nästa dag.
~ Be the change you want to see in the world ~

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #34 skrivet: 11 jan-08 kl 23:49 »
Du får så gärna ha din åsikt och jag vill ha min, acceptera att vi inte tycker lika i denna fråga.

"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

bigfish

  • Gäst
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #35 skrivet: 11 jan-08 kl 23:49 »
för mig så säger det att man inte vill ta ansvar i något större perspektiv än kanske närmsta familjen. typ "jaja vad min katt gör bakom knuten är inget som angår mig"... nu säger du att du vet att dina katter inte går ifrån gården, men vad är det som garanterar att det inte finns någon vildkatt inom ett gångavstånd ifrån där du bor då? eller att det kommer komma någon katt promenerandes vilken dag som helst, osv, osv.

somsagt, det finns 100.000 hemlösa katter i sverige. smaka på siffran och tänk sen... är det värt att ens EN enda kull oönskade kattungar till skall få komma till världen.

att kastrera hankatter är dessutom varken särskilt komplicerat eller dyrt. brukar gå på runt 400-500 kr och de är fit for fight igen nästa dag.

jag citerar inte dig för att svara dig utan bara använda det lite ;D

Om man nu måste föda upp för "sk eget bruk" så bör man göra några av följande saker enligt mig):

*välja ut en hane,inte låta honan  para vem som helst för att kunna :
*blodgruppera-för att man inte ska mista en kull pga av rent slarv
*helst testa för eventuella ärftliga sjukdommar om inte iaf testa för fiv/felv.
*inte anväda katter med navelbråck,svansknick,katter med fler tår eller andra defekter i avel.
*se till att vaccinera,försäkra och id-märka sina katter och avkommor.
 därefter och förståss avmaska regelbundet.

Jag kopierar förljande tex från annat forum av ren lathet just nu:

Dessa tips och råd gäller alla katter, raskatt som huskatt. Men eftersom raskattsägarna har det lite förspänt eftersom de ofta kan få hjälp och stöd av uppfödarkollegor och rasringar, är detta skrivet främst till Er som vill ha en kull efter sin huskatt.

Att avla på huskatter är ett ämne som är lite känsligt här eftersom det finns en mängd hemlösa katter som söker hem. Många här anser att det är bättre att kastrera huskatterna istället för att sätta ännu fler huskattsungar till världen. Och att du hellre öppnar ditt hem för en av alla de hemlösa katter som finns i landet. Men om du trots allt ändå vill ta en kull på din huskatt, så ställer vi gärna upp och hjälper dig med information!

Innan parning
Innan du parar din katt så bör du ta reda på så mycket du bara kan om vad du har att vänta dig. Många problem kan uppstå längs vägen så det är bara att börja plugga. Till att börja med brukar vi rekommendera att boken ”Kattuppfödning” av Ylva Stockelberg samt ”Kattens sjukdomar” av Anne-Marie Nilsson. Båda böckerna brukar finnas i bokhandeln och på bibliotek.

Tänk på att om du till exempel har en långhårig huskatt så betyder inte det att ungarna kommer att bli långhåriga. Läs gärna på lite om hur färger och pälslängd nedärvs så att du utifrån det kan välja den bästa hanen till din hona.

Både mamma- och pappakatt bör testas mot FIV (Felint Immunsupressivt Virus, närbesläktat med människans HIV), FeLV (Felint leukemivirus) samt blodgrupperas. FIV- och FeLV-proverna görs för att försäkra dig om att inte sprida dessa sjukdomar som är dödliga. Blodgrupperingen är viktig för att utreda om mamman har blodgrupp B och hanen blodgrupp A. Om så är fallet så är det risk att ungarna dör av blodbrist kort efter födseln. Detta kan förhindras antingen genom att du helt enkelt låter bli att genomföra parningen, eller att du (efter noggrant övervägande) ändå parar katterna, men inte låter ungarna dia det första dygnet utan istället flaskmatar dem under den perioden. Som du säkert förstår är en sådan parning både riskfylld och besvärlig, och därför inget vi rekommenderar en nybörjare att göra.

Det finns det en rad rasrelaterade sjukdomar som HCM (Hypertrof Cardiomyopati), njursjukdomar som PKD (Polycystisk njurssjukdom, cystnjure), ögonsjukdomar som PRA (Progressiv Retinal Atrofi) och andra sjukdomar som testas med ultraljud, DNA eller andra tester. Hos en huskatt är det väldigt svårt att veta vad man skall testa mot, eftersom du inte med säkerhet kan säga så mycket om kattens bakgrund. Det räcker inte att veta vilka kattens föräldrar är. För att få en tydlig bild av släkten bör du känna till minst 4-5 generationer bakåt på både honans och hanens sida.

Dräktighet och förlossning
Under dräktigheten är det viktigt att den blivande modern får bra mat med hög fett- och proteinhalt. Ofta rekommenderas kattungemat av någon sort, till exempel Royal Canins ”Kitten”. Denna mat bör mamman även få efter förlossningen och så länge ungarna diar. Ungarna bör också få äta kattungematen under sitt första levnadsår.

Vid förlossningen händer det ibland att det tillstöter komplikationer och du kan behöva åka akut till en veterinär för ett kejsarsnitt. Enligt lagen om alltings jäklighet så sker detta ofta på natten och/eller helgen då veterinärvård är som dyrast. En pengabuffert på ungefär 10.000 kr är bra att ha för att kunna ge din lilla kattfamilj den vård som behövs när det krisar. Tyvärr så garanterar inte detta att du får några levande kattungar… En försäkring som täcker en del av denna kostnad är att rekommendera!

Från parningens 62:a dag bör alltid någon vara hemma ifall katten behöver hjälp under förlossningen. Enligt djurskyddlagen är vi skyldiga att finnas till hands om något går på tok vid förlossningen. Även efter förlossningen bör någon finnas till hands dygnet runt för att hjälpa och stötta mamma katt med matning och se till att alla i den lilla familjen mår bra. Har du otur behöver kattungarna stödsmatas vilket tar mycket tid i anspråk - dygnet runt. Ungarna bör vägas en gång om dagen (vid ungefär samma tidpunkt) så att du ser att de går upp i vikt som de ska.

Kattungarnas första 12 veckor
Första avmaskningen bör ske när ungarna är 19-20 dagar gamla. Detta för att maskägg (som ungarna får genom mammans mjölk) har en livscykel på ca 21 dagar. Avmaskning gäller främst utekatter. Innekatters avmaskning börjar man nu komma med andra rekommendationer på, men det är inte helt klart ännu.

När ungarna är cirka 8 veckor gamla behöver de sin första vaccination. Den andra sprutan brukar ges knappt en vecka innan leverans. Då passar du även på att veterinärbesiktiga ungarna samt id-märka dem.

Leverans skall inte ske innan ungarna blivit 12 veckor gamla. Kattungar som levereras innan de fyller 12 veckor har inte hunnit lära sig ”kattspråk” och annat (som att bli ordentligt rumsren tex.) av mamman. Jämför med ett människobarn: Det är få som anser att 13-åringar är mogna att flytta hemifrån. Om de ändå skulle tvingas flytta då så skulle de antagligen överleva, men frågan är om de hade mått så bra av det.

Om du har fött upp din huskattskull enligt våra rekommendationer så har du haft stora utgifter för uppfödningen. Sälj därför kattungarna till ett pris som (minst) täcker de kostnader du haft. På sätt får du inte bara igen dina pengar, du ökar dessutom chansen för att ungarna kommer till bra hem. För att generalisera lite så kan man ju tänka sig att den som är villig att betala någon tusenlapp för katten är mera förberedd än någon som spontant hämtar en gratiskatt för att ge barnen i present.

Detta var trots all text väldigt kortfattat om saker du bör veta innan du tar en kull kattungar. Den vitt spridda inställningen att ”katter klarar sig själva” är tyvärr lika gammal som den är fel. Dagens katter har blivit så domesticerade att de tyvärr inte klarar sig själva på samma sätt som de tidigare vildkatterna gjorde. Att katten måste ha en kull innan den kastreras är även det en myt.

Om du efter att ha läst det här känner att uppfödning är för jobbigt, kostsamt och riskfyllt och att du egentligen mest ville uppleva att ha små söta kattungar hos dig, så rekommenderar vi dig att ta kontakt med ett katthem. Det finns massor av dräktiga honor som behöver få föda sina ungar i lugn och ro, erbjud dig att bli stödhem till en sådan katt! Det är också ett ypperligt tillfälle för dig att "prova på" innan du låter din egen katt få ungar.



electric_boogie

  • Inlägg: 91
    • -
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #36 skrivet: 12 jan-08 kl 00:09 »
Du får så gärna ha din åsikt och jag vill ha min, acceptera att vi inte tycker lika i denna fråga.



du har fortfarande inte kommit med något svar på argument varför du har dina katter okastrerade. du påstår dig vara en seriös kattägare som tar ansvar, visa då det genom att kastrera dina katter. det kommer både du och alla andra omkring dig (människor som djur) att tjäna på. och jag är ganska säker på att de allra flesta seriösa kattägare håller med mig i den här frågan.

jag skulle gärna betala för dina katters kastration för att visa min välvilja men nu har jag en egen katthona att kastrera inom kort och har väldigt dåligt med pengar. annars skulle jag gladeligen hjälpa till om det är där skon klämmer.
~ Be the change you want to see in the world ~

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #37 skrivet: 12 jan-08 kl 00:23 »
du har fortfarande inte kommit med något svar på argument varför du har dina katter okastrerade. du påstår dig vara en seriös kattägare som tar ansvar, visa då det genom att kastrera dina katter. det kommer både du och alla andra omkring dig (människor som djur) att tjäna på. och jag är ganska säker på att de allra flesta seriösa kattägare håller med mig i den här frågan.

jag skulle gärna betala för dina katters kastration för att visa min välvilja men nu har jag en egen katthona att kastrera inom kort och har väldigt dåligt med pengar. annars skulle jag gladeligen hjälpa till om det är där skon klämmer.

Så här svarade jag ett par inlägg upp ifall du missat det:

"Vem har sagt att jag vägrar kastration, det enda jag sagt är att jag just nu har ett par okastrerade katter som jag tar fullt ansvar för !!! "

Och eftersom det är mina djur så bestämmer JAG om och när kastration sker.

Och du behöver inte tänka på att erbjuda dej att betala, det kan jag göra själv !! Hade det hängt på att jag haft så dåligt med pengar att jag inte haft råd så hade jag aldrig skaffat djur över huvud taget.
« Senast ändrad: 12 jan-08 kl 00:24 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #38 skrivet: 12 jan-08 kl 00:32 »
 Jag kan inte riktigt förstå varför någon på ett Forum ska behöva stå till svars och förklara varför den inte kastrerar sina katter??? Dessutom påhoppas på ett ganska otrevligt sätt angående sin djurhållning.
 Nu  har jag bara två kastrerade honkatter (sedan 14 år) så ev. påhopp undanbedes!
 Men förr hade vi länge ett "äkta par" av en okastrerad hane och hona och precis som Annas okastrerade hankatter så stannade vår hane hemma, han sov inne i våra sängar (men det var innan den tiden man börjat med kattlådor ;) så han pinkade ute, alltså ingen lukt. Gården var deras revir och hem. Så visst kan det fungera med okastrerade katter.
 Genom åren har det fötts ett stort antal kullar med ungar här utan både FIV och andra problem, alla kattungar har vi skaffat hem till på bästa sätt. Katthemmet här i närheten "adopterar" inte bort till småbarnsfamiljer eller de som vill ha katten utomhus. Inte ens någon av de stackars vildkatter som levt hela sitt liv i frihet innan de fällfångas och sätts i bur på hemmet får flytta till något annat än ett liv som innekatt... Så en viss funktion fyller antagligen de ladugårdskattungskullar som föds ändå.
                     Mvh
                Charlotte
                                   
 
« Senast ändrad: 12 jan-08 kl 00:38 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Kastrera hankatt eller ej?
« Svar #39 skrivet: 12 jan-08 kl 00:40 »
Jag kan inte riktigt förstå varför någon på ett Forum ska behöva stå till svars och förklara varför den inte kastrerar sina katter??? Dessutom påhoppas på ett ganska otrevligt sätt angående sin djurhållning.
 Nu  har jag bara två kastrerade honkatter (sedan 14 år) så ev. påhopp undanbedes!
 Men förr hade vi länge ett "äkta par" av en okastrerad hane och hona och precis som Annas okastrerade hankatter så stannade vår hane hemma, han sov inne i våra sängar (men det var innan den tiden man börjat med kattlådor ;) så han pinkade ute, alltså ingen lukt. Gården var deras revir och hem. Så visst kan det fungera med okastrerade katter.
 Genom åren har det fötts ett stort antal kullar med ungar här utan både FIV och andra problem, alla kattungar har vi skaffat hem till på bästa sätt. Katthemmet här i närheten "adopterar" inte bort till småbarnsfamiljer eller de som vill ha katten utomhus. Inte ens någon av de stackars vildkatter som levt hela sitt liv i frihet innan de fällfångas och sätts i bur på hemmet får flytta till något annat än ett liv som innekatt... Så en viss funktion fyller antagligen de ladugårdskattungskullar som föds ändå.
                     Mvh
                Charlotte
                                   
 

TACK  :-*  Precis som du beskriver har vi ju våra katter oxå och vi älskar dem djupt.
« Senast ändrad: 12 jan-08 kl 00:45 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 3 användare
fri, Sundance, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser