Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motorsåg, "Kentucky", kinesisk, kvalitét?  (läst 19517 gånger)

Skytten

• Skåne
SV: Motorsåg, "Kentucky", kinesisk, kvalitét?
« Svar #20 skrivet: 25 sep-08 kl 20:26 »
Jag såg såget på Jula och slog till direkt, 699:- för ett 3hp såg är det billigt, och jag har redan sågat en del ved.  Såget är faktiskt värt sina pengar.   När jag sågar i besvärliga lägen, så vill jag inte riskera min Stihl, utan jag tar ett såg som är billigare än svärdet och kedjan på Stihlen, och sparar den till jobb där den krävs. Ett reservsåg ska man helst oxå ha.

Köpte en generator på Rusta för 4000:-(Kinagrej), den ska ge 4,6 KW, men jag behövde inte strömmen, utan en dieselmotor på 9 hp. Denna motor kostar minst 8-10000:- separat (av någon anledning) och en originalmotor ca 20000:-.  Jag är i full färd att sätta in den i en av mina moppebilar. Generatorn såldes för 3000:-.
Motorn hade inte inbyggd generator, men jag har satt en remskiva på drivaxeln, och skaffade en bilgenerator på skroten.  Räknar med att bli klar med meckandet i mitten på veckan som kommer.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Huggorm

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 25 sep-08 kl 21:15 »
Köpte en generator på Rusta för 4000:-(Kinagrej), den ska ge 4,6 KW, men jag behövde inte strömmen, utan en dieselmotor på 9 hp. Denna motor kostar minst 8-10000:- separat (av någon anledning) och en originalmotor ca 20000:-.  Jag är i full färd att sätta in den i en av mina moppebilar. Generatorn såldes för 3000:-.
Motorn hade inte inbyggd generator, men jag har satt en remskiva på drivaxeln, och skaffade en bilgenerator på skroten.  Räknar med att bli klar med meckandet i mitten på veckan som kommer.
Kan man hoppas på bilder på bygget, under "fordonsdrift" eller någon annan avdelning här på forumet? Skulle vara intressant att se hur den där dieseln ser ut, och hur den passar in en mopedbil

Skytten

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 25 sep-08 kl 21:19 »
Jag kommer att visa bilder, har redan tagit några, när bilen rullar lägger jag upp dem.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 25 jan-09 kl 16:46 »
Senaste nytt på kinesiska motorsågsfronten:

Bilden föreställer startanordningen. Den lösa plastringen till vänster skall inte alls vara lös. Sågen går alltså inte att använda.

Hur förargligt var inte det! Jag gillar sågen, den är lätt och stark som ett litet as. Nu återstår att se om Rusta har några reservdelar eller om det blir pengarna tillbaka.

Rosten

• Närke
« Svar #24 skrivet: 25 jan-09 kl 17:44 »
Den är faktiskt OK. Jag har använt den sedan i april till allt som Stihlen är onödigt stor för.
Den vart inte gammal. ;)
Är nog läge att köpa en mindre Stihl också.

Skytten

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 25 jan-09 kl 17:48 »
Peppar pepper, min håller än, och jag fick extra plastdetaljer med i en påse. Men ska den nu gå itu, så passar det bättre under garantitiden.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 25 jan-09 kl 18:06 »
Den vart inte gammal. ;)
Är nog läge att köpa en mindre Stihl också.

Mindre Stihl är precis planen. ;) Men den här sågen var bra det år den levde.

pappi747

• Blekinge
« Svar #27 skrivet: 25 jan-09 kl 18:44 »
Varje gång, utan undantag, som jag köpt kinesiska verktyg (kompressor, vinkelslip, cirkelsåg, vattensåg m.m) har jag bannat mig själv efteråt för jag varit dumsnål. Vinkelslipen var det riktigt nära att jag blev av med fingrarna på när drevet i växeln sprack och skivan for iväg som en frisbee..
En så farlig maskin som en motorsåg känns livsfarligt att snåla in på. Köp en liten smidig Stihl, rekommenderar deras modell 230 för allroundbruk, och ät hellre knäckebröd ett tag!

Skytten

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 25 jan-09 kl 18:56 »
Startsnöret på en Stihl har oxå plastdetaljer som kan slitas, men eftersom den ofta är köpt i fackhandel, så får man det fixat.

Servicekostnader finns på de flesta maskiner, svårigheten med varuhusen är att det är krångligt och tidsödande att få delar och service.

Jag har givetvis bytt såväl snöre som plastdelar på min Stihl 361, jag tom lämnar den för förebyggande översyn efter säsongen.
Den årliga servicekostnaden ligger nära vad ett kinasåg kostar.

Ett snabbt och enkelt reservdelssystem saknas på lågprissågar i varuhusen.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 27 jan-09 kl 17:48 »
Precis, den där plastgrejen kostar väl högst en tia, men eftersom den inte finns som reservdel blir hela sågen obrukbar. Å andra sidan kostade hela sågen mindre än tändspolen jag fick byta på Stihlen i somras.

Nu blev det en MS 260 för 4990, extrapris. Det är egentligen ganska billigt om man t.ex. jämför med vad en dålig kinesisk moped kostar.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #30 skrivet: 06 feb-09 kl 21:51 »
Varje gång, utan undantag, som jag köpt kinesiska verktyg (kompressor, vinkelslip, cirkelsåg, vattensåg m.m) har jag bannat mig själv efteråt för jag varit dumsnål. Vinkelslipen var det riktigt nära att jag blev av med fingrarna på när drevet i växeln sprack och skivan for iväg som en frisbee..

Sånt händer med vinkelslipar av kända märken som t ex Makita också. Se här vad jag hittade på Hongkongs elsäkerhetsmyndighets lista över försäljningsförbud, http://www.emsd.gov.hk/emsd/eng/pps/electricity_epr.shtml  ...
Citera
Makita

Model:
9523NB - serial numbers from 1209788K to 144040K

Model:
9526NB - serial numbers from 41446K to 59985K

Angle grinder

Makita Power Tools (HK) Ltd.

Tel: 2648 8683

(Product improvement programme)

16.3.2004

When tightening the "flange nut" of the grinding wheel, the spindle of the angle grinder might break, posing risk of laceration to the users.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 07 feb-09 kl 08:46 »
Jag har precis haft inne min lilla kines-motorsåg på reparation och han som lagade den sa att det var genomgående mycket dålig materialkvalité, allt stål var väldigt mjukt eller sprött. Vissa bultar och tappar var som om de var gjutna i bly.. :) Så det finns nog en anledning till att de är billigare, i.a.f. det märket som jag har..

Fåraherden

• -
« Svar #32 skrivet: 30 jan-11 kl 21:05 »
Rusta och kinesiskt behöver inte vara skit. Fördelen med Rusta är ett enkelt garantiförfarande. Pajjar skiten, gå dit och få en ny

Har flera vinkelslipar, cirkelsåg en borrmaksin, slipmaskin, och sladdlösa borrmaskiner av Rustas märke Bruksbo.
De är inte proffsmaskiner och har inte riktigt samma prestanda, men de kostar ju en tiondel. Har gjort flera husombyggnader, byggt en enkel ligghall och en hel del annat med dessa maskiner.
De sladdlösas batterier är så där, men vad gör det, köp 3-4 maskiner istället, det blir alla fall billigare än en Makita.

Köpte här om dagen min första kinesiska motorsåg. Den heter Gasoline och ser ut som en Husqvarna 444, fast illgul. Den är lite plastig, men det är min Jonserereds 541 som kostade 5000 också. Den sågen kräver nu reservdelar  för 3000.

Jag köpte Kinasågen för 500 privat, den var provstartad. (det syntes på den). Kedjespänningen är inte världens mest inteligenta konstruktion men fungerar. Konstaterar dock att kedjespänningen och sidokåpan på Jonseredssågen passar rakt av, med kastskydd och allt. Väcker en del funderingar om hur Svensktillvekrad egentligen Jonsereds är.

Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 30 jan-11 kl 21:14 »
Möjligt att det är samma ritning, men på min kinasåg märkte man en helvetisk skillnad i materialets kvalité.. Tror den sågen gick 2 timmar innan jag kastade skiten. Bultarna till svärdet var som om de var gjorda i bly, gängpaj så fort man drog åt lite..

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #34 skrivet: 30 jan-11 kl 21:17 »
Konstaterar dock att kedjespänningen och sidokåpan på Jonseredssågen passar rakt av, med kastskydd och allt. Väcker en del funderingar om hur Svensktillvekrad egentligen Jonsereds är.

Eller tvärt om!.

Kineserna har plagierat Jonsereden - precis som med Stihlkopiorna.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #35 skrivet: 30 jan-11 kl 22:39 »
Konstaterar dock att kedjespänningen och sidokåpan på Jonseredssågen passar rakt av, med kastskydd och allt. Väcker en del funderingar om hur Svensktillvekrad egentligen Jonsereds är.

Ta en noggrann titt på typskylten på en Jonsereds-såg. Du kommer att hitta två intressanta saker: dels en Electrolux-logga och dels en uppgift om tillverkningsland som inte alls nödvändigtvis är Sverige. Det kan lika väl stå t ex USA eller Italien. Jonsereds-prylar tillverkas i samma fabriker som alla andra redskap som säljs under Electrolux/Husqvarnakoncernens olika varumärken och ofta är det exakt samma konstruktioner.
Från http://corporate.husqvarna.com/?p=about&afw_lang=en :
Citera
The brands in Forestry and Lawn and garden are Husqvarna, Gardena, McCulloch, Jonsered, Flymo, Partner, Poulan, Poulan Pro and WeedEater. The major brands in Construction are Husqvarna and Diamant Boart.

Jag har också sett en motorsåg av märket Cotech (Clas Ohlsons eget billighetsmärke) som hade den typiska Electroluxtypskylten, och man kunde konstatera tydliga likheter med Partnersågar på samma hylla i butiken.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 31 jan-11 kl 09:56 »
Jo jag tror nog att de kan sättas ihop på samma fabriker, gissar att det är så även med de kinesiska ATV:erna där man i princip kan plocka delar från en Yamaha och sätta dit utan modifikationer. Det som dock verkar skilja är materialkvalité på exempelvis bultar, eldragning o.s.v. Jag köper själv en hel del billighetsverktyg, har man tur får man tag i ett bra exemplar som kan hålla ett tag men kvalité är det inte, vare sig det är motorsågar, ATV:er eller skruvdragare. Just när det gäller motorsågen så är det ju en sådan sak som man inte vill ska strula, speciellt inte om man är ute i skogen och jobbar, möjligtvis funkar den att ha som hobbysåg eller som reservsåg men inte till mkt annat anser jag.

Xoot

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 31 jan-11 kl 19:34 »
Jag hänger inte med riktigt vad det är för slags såg ni alla menar, läser att den också ska finnas på Jula.
Är det denna: http://www.jula.se/motorsag-13-46-cc-131190 ?

Har en sådan och har totalt fällt och kapat träd som blivit till ved, som slutat på 15kubik.
Gjordes under sommaren. Drog igång den nyligen i -10grader och sågade av en stubbe.

För mig är det ett hobbybruk. Men det är ändå att rekommendera till mycket, allt inom hobby och i regel mer. :)

En nackdel kan vara att den dricker så förbannat mycket bränsle. Kan inte så mycket om sågar men har haft en äldre huskvarna.
Julasågen dricker dubbelt upp, eventuellt lite mer..

trädman

« Svar #38 skrivet: 01 feb-11 kl 00:06 »
En så farlig maskin som en motorsåg känns livsfarligt att snåla in på. Köp en liten smidig Stihl, rekommenderar deras modell 230 för allroundbruk, och ät hellre knäckebröd ett tag!

Jag har lite av varje från Festool till "jättebilligt från Jula". En del billiga prylar är helt kass, andra riktigt ok. Är nu inne på min andra borrhammare i 500 kr (ink moms) klassen och den fungerar helt ok och är inte katastrofalt plastig. Det förra levde ett hårt liv och nådde en med hänsyn till priset aktningsvärd ålder (>5 år). Det är underbart att borra med dessa jämfört med en aldrig så dyr slagborrmaskin, om det nu fortfarande finns sådana att köpa. Någon billighetsmotorsåg har jag dock inte prövat ännu och har inga planer att göra det heller tills vidare.

Fåraherden

• -
« Svar #39 skrivet: 01 feb-11 kl 11:33 »
Eller tvärt om!.

Kineserna har plagierat Jonsereden - precis som med Stihlkopiorna.

Ja, heller så tillverkar Jonsereds med fler detaljer i Kina. Ibland väljer kineserna att plocka ihop en egen variant.

Min Jonseredssåg är jag grymt besviken på. Den kostade drygt 5000 i inköp för fyra år sedan. En halvproffsvariant, en så kallad gårdssåg. Skulle ha hög effekt, bra vrid men sakna finesser som värme etc.

Den går bra när den fungerar, men kvaliteten har varit miserabel i förhållande till hur mycket den använts och vad den kostat. Plast spricker, fjädrar går av, skruvar är för mjuka så spåren försvinner, gängor skär. Svindyra reservdelar. De usla skruvar som håller ljuddämparen exempelvis, kostar 100 kronor styck.

Jag kan inte bli mycket mer besviken på Kina sågen, med tanke på vad den kostade. Jag måste tillstå att jag hellre köper en skitsåg för 500 än en för 5000.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser