Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motorsåg, "Kentucky", kinesisk, kvalitét?  (läst 19519 gånger)

Archos

Motorsåg, "Kentucky", kinesisk, kvalitét?
« skrivet: 11 dec-07 kl 12:31 »
Har sett ett par nätsäljare som säljer fabriksnya kinesiska motorsågar vid namn "Kentucky Forestman 4500/5200". Så här ser de ut: http://www.ba-import.dinstudio.se/gallery2_8.html Min erfarenhet av kinesisk kvalitét sedan tidigare är inte den allra bästa. De fyrhjulingar jag kört har känts dåliga.

Vad tror ni om dessa sågar? Vet ni något om dem? Bättre att satsa samma pengar på något välkänt begagnat?
« Senast ändrad: 11 dec-07 kl 12:38 av Archos »

Tompas11

• Västmanland
Re:Motorsåg, "Kentucky", kinesisk, kvalitét?
« Svar #1 skrivet: 11 dec-07 kl 22:12 »
Vad är detta för skum säljare/firma som säljer med eller utan garanti? ???
Enligt konsumentköplagen så har man alltid två års garanti.
Avråder starkt från att köpa. Titta hellre efter någon begagnad av känt märke.
If it doesn't work, chrome it!

Archos

« Svar #2 skrivet: 11 dec-07 kl 23:31 »
Ja, det slog mig efter ett tag också!  :D

Det är också ganska typiskt med en kinesisk produkt som rider på något slag rykte om amerikansk gedigenhet. En kinesisk såg som heter "Kentucky forestman"  ::)

Dessutom så sa sambon att det är hårda regler på motorsågar vad gäller säkerhetsföreskrifter och CE-märkning.

Jag skrev ett mail och frågade mer om sågen då berättade han att den var kinesisk och att han testade varje såg så att den garanterat funkar.. varför skulle en fabriksny såg inte funka liksom?

Nä, det som såg för bra ut för att vara sant var nog det också - som vanligt!

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 11 dec-07 kl 23:46 »
 ;D
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Pirum

• -
« Svar #4 skrivet: 12 dec-07 kl 00:24 »
Går det inte att sälja utan garanti om man säljer till exempelvis ett företag?

För övrigt är det förmodligen bättre och snyggare att att köpa en begagnad Jonsered :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 dec-07 kl 06:37 »
Jonsereds minsta såg CS 2138 på 42 cc och 2,3 hk kostar 1995,- har jag sett.

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 12 dec-07 kl 17:21 »
Jonsereds minsta såg CS 2138 på 42 cc och 2,3 hk kostar 1995,- har jag sett.

Inkl. garanti och möjlighet att få tag på reservdelar i framtiden.  :)

Motorsågstest från Råd&Rön

Neiklot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 dec-07 kl 14:00 »
Ser ut lite som leksakssågar.. = Klen plast

Gute

SV: Motorsåg, "Kentucky", kinesisk, kvalitét?
« Svar #8 skrivet: 23 feb-08 kl 23:35 »
Jag tror att du kan få tag på ett husqvarna eller stihl i bra begagnat skick för ungefär lika mycket som ett nytt kinesiskt skitsåg!
Jag skulle aldrig köpa ett Kentucky såg oavsett hur billigt det är.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 aug-08 kl 12:43 »
Gammal tråd, men jag såg nyss att Rusta har rea på motorsågar för 695 kr. Jag har en sådan, det är såvitt jag kan förstå exakt samma såg som "Kentucky" och för 695 kronor är det ett mycket bättre köp än en liten Partner e dyl. Det är inte en "proffssåg".

Filip Skräplund

« Svar #10 skrivet: 16 aug-08 kl 13:00 »
Kentucky-såg från Rusta, kan nog inte bli mycket sämre odds för att bli en nöjd kund.
Det mest komplicerade jag skulle köpa därfrån är typ vaxdukar.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 aug-08 kl 17:33 »
Jag har en kines-såg som min far fick som "present" av en affärsbekant, testade den första gången i veckan och jag är väl hyffsat nöjd än så länge. Den gick bra och godkännt stark för sin storlek.. Det jag dock kommer att byta på den är bladet som känndes lite svajjigt och klent.. Kedjan hoppade av ett par gånger när jag körde och jag tror det berodde på svärdets klena material.

Men jag tror faktiskt inte att jag skulle våga köpa en kines-såg för 1500:-, möjligtvis om de sålde dem för under 1000-lappen. Nej kan du inte få en gratis (eller iaf för under 1000:-) så tror jag nog som de andra att en begagnad av ett känt märke är att föredra..

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 aug-08 kl 17:49 »
Kentucky-såg från Rusta, kan nog inte bli mycket sämre odds för att bli en nöjd kund.
Det mest komplicerade jag skulle köpa därfrån är typ vaxdukar.

Du är fördomsfull och påven har lustig hatt. ;)

Den är faktiskt OK. Jag har använt den sedan i april till allt som Stihlen är onödigt stor för.

Filip Skräplund

« Svar #13 skrivet: 16 aug-08 kl 18:26 »
Jag har faktiskt köpt två prylar på Rusta och lämnade tillbaks båda efter närmare undersökning hemma.
Dom verkar ha minimal kvalitetskontroll.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 16 aug-08 kl 19:21 »
De har ingen kvalitetskontroll, det har de kunderna till. Jag har också lämnat tillbaka odugliga prylar på Rusta, det ingår i spelet.

De rear vedklyvar också, 995 kr. Det kanske inte går att klyva ved med dem, men om man behöver en elmotor, en hydraulpump, en kolv och två små hjul kan man sälja resten som skrot för 2 kr/kg.

Tapio

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 17 aug-08 kl 10:11 »
Halaj!

Jag köpte ett tält för 200 spänn, på Rusta.
Det sprack i en söm vid provuppmonterandet i trädgården.

//T

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 17 aug-08 kl 11:57 »
De rear vedklyvar också, 995 kr. Det kanske inte går att klyva ved med dem, men om man behöver en elmotor, en hydraulpump, en kolv och två små hjul kan man sälja resten som skrot för 2 kr/kg.
En intressant tanke. ;D
Tänk dig reklamkanpanjen. ;D

"Köp en vedklyv. Så får du många intressanta saker att bygga något annat av."
« Senast ändrad: 17 aug-08 kl 12:00 av Rosten »

Sia

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 17 aug-08 kl 18:20 »
Har ni hört det gamla uttrycket: "man får vad man betalar för"  ::)

Kostar det inget att köpa så har det inte kostat nåt att tillverka heller.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 24 aug-08 kl 12:36 »
Man får inte mycket för under tusingen, men jag har alltid haft ett billigt såg tillsammans med min Stihl.

Jag tar inte gärna Sthilen med mig upp i trädet, sitter på en gren och sågar av den andra.
Då är den plastiga kinesen både lätt och så klen att den inte kastar eller uppför sig illa.

Jag kan tom fälla träd där jag misstänker spik med den, den kostar ju inte mer än ett svärd och en kedja till Stihlen.

Jag skulle inte klara mig utan mitt bättre såg, men som extrasåg duger kinesen väl.

En som sågar lite ved och fäller lite sly kan ju inte lägga hur mycket pengar som helst på sågen, då får man ta en beg såg en liten såg av märke eller en udda såg om den är tillräckligt billig, och 700 pix för en såg är ungefär som ett svärd och en kedja.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 24 sep-08 kl 14:59 »
Guess what, samma såg har dykt upp på Jula nu. De kallar den Meec och lite plastdetaljer skiljer, men metallchassit och alla delar som har någon funktionalitet är identiska. Kostar just nu 695 kr, enligt reklambladet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser