Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Etotal ohyramedel  (läst 23308 gånger)

Marita42

• Uppland
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #40 skrivet: 14 maj-08 kl 19:40 »
Hejsan
NI skriver att ni pudrar över hönorna och håller för ansiktet,men var får man tag i puvret?
Lantmännen i vår komun har aldrig hört talas om det.
Exakt vad heter pulvret?
Kvinna med utflugna barn 2 av 3 ialla fall, gift bor på landet

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #41 skrivet: 14 maj-08 kl 20:05 »
Etotal har jag för mig det heter.

Etanol är vanlig alkohol. I pulver skulle det vara något slags torrsprit, Instant grogg! En sked frystorkat kaffe och en sked torrsprit i en kopp varmt vatten, färdig kaffegök!  ;) ;D

Edgar

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #42 skrivet: 14 maj-08 kl 20:06 »
Tror att det är ETOTAL du menar.....det finns på Granngården/ Lantmännen. En ca 30 cm hög cylinderformad burk.Den är till för ohyra på Jaktiller egentligen men man använder det även på höns.
Det är ett pulver som man pudrar under vingarna och i baken på hönsen ( man får sära lite på fjädrarna) och eftersom pulver dammar så håller folk för näsan o munnen för att slippa inandas det.
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

Strajder

• Aspegården
« Svar #43 skrivet: 14 maj-08 kl 20:16 »
Etanol är det folk häller i sig till helgen (vanlig alkohol alltså)...

Jag är ingen medicinalexpert eller veterinär men detta kan man hitta:

De medel man talar om är Etotal. För att krångla till det så finns (fanns) två produkter som heter nästan samma sak. De har liknande användning.

Den som får säljas heter Etotal Ekto för jaktiller(baserad på cypermetrin som är ett ämne som liknar det som finns i insektsmedlet Radar). Se här för data:

http://www.pharmaxim.com/pharmaxim_se/produktinfo/receptfria_produkter/etotal_ekto/etotal_ekto.htm

Det som man tror att man köper är det numera förbjudna medlet Etotal (baserat på den kemiska substansen Malation. I listan här ser man att det försvann i mitten/slutet av 1990-talet:

http://apps.kemi.se/bkmregoff/InfoAmnen.cfm?AmnID=425&visa=ja&sokval=CAS

Malation finns bland annat i receptbelagda mediciner mot löss på människor. Se här för mer information:

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19951108000042&DocTypeID=3&UserTypeID=0

Står det Etotal i böcker eller artiklar så menar alla författare det numera förbjudna Etotal...
« Senast ändrad: 14 maj-08 kl 20:19 av Strajder »

amarantus

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 14 maj-08 kl 20:27 »
Etanol är det folk häller i sig till helgen (vanlig alkohol alltså)...

Jag är ingen medicinalexpert eller veterinär men detta kan man hitta:

De medel man talar om är Etotal. För att krångla till det så finns (fanns) två produkter som heter nästan samma sak. De har liknande användning.

Den som får säljas heter Etotal Ekto för jaktiller(baserad på cypermetrin som är ett ämne som liknar det som finns i insektsmedlet Radar). Se här för data:

http://www.pharmaxim.com/pharmaxim_se/produktinfo/receptfria_produkter/etotal_ekto/etotal_ekto.htm

Det som man tror att man köper är det numera förbjudna medlet Etotal (baserat på den kemiska substansen Malation. I listan här ser man att det försvann i mitten/slutet av 1990-talet:

http://apps.kemi.se/bkmregoff/InfoAmnen.cfm?AmnID=425&visa=ja&sokval=CAS

Malation finns bland annat i receptbelagda mediciner mot löss på människor. Se här för mer information:

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19951108000042&DocTypeID=3&UserTypeID=0

Står det Etotal i böcker eller artiklar så menar alla författare det numera förbjudna Etotal...

Ja Etotal är super mot löss på höns och har använt det i flera år utan ett endaste obehag el biverkan. Det enda jag kan rekomendera så att hönsen slipper lida :)

Marita42

• Uppland
« Svar #45 skrivet: 14 maj-08 kl 20:36 »
Hejsan
Ja så är det att vara ordblind (tyckte pricis att de stod Etanol :D :D) Tur att du svarade annars hadde jag gått ut i morgon och sprutat Etanol i hela höns huset i rent oförstånd.
Ska till Lantmännen i morgon och fråga efter ETOTAL EKTO

Marita
Kvinna med utflugna barn 2 av 3 ialla fall, gift bor på landet

Strajder

• Aspegården
« Svar #46 skrivet: 15 maj-08 kl 07:19 »
Eftersom det inte finns några karenstider och Etotal Ekto inte är tillåten för djur som är för livsmedelproduktion (kött/ägg) utan bara avsett för iller så är jag litet skeptisk. Av det man kan läsa i litteraturen så finns det för närvarande inget medel tillåtet för allmänt bruk i hönsbesättningar. Löss har mycket lätt att utveckla resistens mot medlen.

Det finns säkert en och annan som har ett förråd av det numera förbjudna medlet Etotal (mot löss).

Etotal Ekto är inte samma sak som Etotal!!!

Är det fågelloppor eller hönslöss du ska bekämpa? Finns en intressant tanke från några svenska forskare att man kan använda wellpappfällor för att fånga löss. Det är ju litet arbetskrävande och fungerar inte i stora produktionsanläggningar men borde fungera i hobbybesättningar.

Känns litet konstigt att diskutera användning av förbjudna bekämpningsmedel i ett forum för alternativrörelsen som jag personligen förknippar med en ekologisk grundsyn :o.
« Senast ändrad: 15 maj-08 kl 07:22 av Strajder »

Prosit

• Södermanland
« Svar #47 skrivet: 18 maj-08 kl 19:29 »
Men vad gör då du om dina hönor får löss, Strajder?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

amarantus

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 18 maj-08 kl 20:13 »

Ja det undrar jag med...

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #49 skrivet: 18 maj-08 kl 21:32 »
ETOTAL finns hos Granngården
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Strajder

• Aspegården
« Svar #50 skrivet: 18 maj-08 kl 22:00 »
Lössen tillbringar mycket liten tid på hönsen. Wellpappfällor kan vara ett effektivt sätt att reducera mängden löss (framgår bland annat av svensk forskning). Kombinerar man det med rengöring/kalkning så får man troligen lika god effekt som med kemiska medel. Fågelloppor är svårare...

Prosit

• Södermanland
« Svar #51 skrivet: 19 maj-08 kl 20:20 »
Fällorna är väl bra för kvalster men lössen bor väl på hönsen???
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Strajder

• Aspegården
« Svar #52 skrivet: 19 maj-08 kl 20:33 »
Fällorna är väl bra för kvalster men lössen bor väl på hönsen???
Jag yrade litet och gjorde ingen åtskillnad på löss och kvalster. För kvalster fungerar wellpappfällorna, däremot inte för löss. Som man konstaterar på SJV så är inte löss, loppor och fjäderätare något större problem i kommersiella system eftersom man tömmer anläggningen och desinficerar den mellan omgångarna.

Prosit

• Södermanland
« Svar #53 skrivet: 19 maj-08 kl 21:12 »
Jag är uppriktigt intresserad. Jag vill inte använda gifter på mina djur men så vidrigt som det var när mina fick löss nu kan jag inte tänka mig att låta djuren leva med. Kanske skulle jag tagit Etotal men jag är glad att jag inte tog yxan även om det kostade mina blivande kycklingar livet :-\
« Senast ändrad: 06 apr-13 kl 11:36 av Sirpa »

amarantus

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 19 maj-08 kl 21:15 »
Jag yrade litet och gjorde ingen åtskillnad på löss och kvalster. För kvalster fungerar wellpappfällorna, däremot inte för löss. Som man konstaterar på SJV så är inte löss, loppor och fjäderätare något större problem i kommersiella system eftersom man tömmer anläggningen och desinficerar den mellan omgångarna.

Du menar alltså att du inte behandlar dina höns om det skulle kila stockholms maraton mellan fjädrarna utom då att sätta fällor ::)
Inte kilar alla kvalster från djuret under natten rätt i fällan inte. Några stannar nog kvar och gör livet jäkligt för hönsen vilket inte är god djurhållning :-\

amarantus

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 19 maj-08 kl 21:18 »
Jag är uppriktigt intresserad. Jag vill inte använda gifter på mina djur men så vidrigt som det var när mina fick löss nu kan jag inte tänka mig att låta djuren leva med. För mig var det Etotal, Frontline eller yxan. Jag funderade på alla alternativ och fastnade för Frontline. Kanske skulle jag tagit Etotal men jag är glad att jag inte tog yxan även om det kostade mina blivande kycklingar livet :-\

Jag använder inte heller några som helst mediciner i onödan på mina djur bara när det är nödvändigt. Annars får man ju avliva dem vilket är synd men ibland enda vettiga för att förhindra lidande.
Tänk om jag fick skabb och doktorn sa att jag skulle gillra fällor och STÅ UT ;D :P :P :P

Grismormor

• -
« Svar #56 skrivet: 19 maj-08 kl 21:58 »
God afton!!

Kom precis in efter att ha satt hönsen i etotal karantän i grannens gamla hönshus. Har femton kycklingar som vill flytta ut snart, men eftersom hönsflocken drabbats av löss så ser jag ingen annan utväg än att behandla kemiskt. Provade ett ekologiskt preparat "exner petguard" från en affär i stan, funkade inte alls....

Det verkar dock som att fler har erfarenheter från etotal. Hur lång karenstid på äggen brukar ni ha? Vet inte om jag missuppfattat, men någon skrev att det var det gamla "ekto etotal" som funkade mot löss. Skulle inte det nya göra det då? Oj, i så fall.....

Har hört att man kan förebygga mot löss med diverse örter i redena, vilka??

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #57 skrivet: 20 maj-08 kl 08:40 »
Det är ingen skam att få löss på sina höns men att inte göra något åt det är både skamligt och djurplågeri. Måste man ta till kemiska medel för att få bukt med ohyran så måste man göra det så länge det inte finns något annat alternativ. Vore ju intressant om man kunde odla fram någon insekt som åt upp lössen, en slags biologisk bekämning som man ju använder sig av i tex växthus.

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
« Svar #58 skrivet: 23 maj-08 kl 08:17 »
Finns det någon här som rengör med etotal i förebyggande syfte eller rengör ni bara med såpa och kalkar lite???

Hur gör ni???

Har följt denna tråd med stort intresse för en dag kanske jag står där och funderar på vilket medel jag ska använda.

Jag har Etotal hemma men aldrig behövt använda den.

Mvh Maria.
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

Prosit

• Södermanland
« Svar #59 skrivet: 23 maj-08 kl 23:24 »
Är det verkligen djurplågeri att låta hönsen ha löss? Har inte de flesta vilda fåglar löss och i så fall borde de väl alla avlivas? Jag tycker mest det är äckligt och naturligtvis synd om dem men de vänjer sig väl?

Dela detta:

* Inloggade just nu

954 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser