Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Etotal ohyramedel  (läst 22152 gånger)

bea

  • Inlägg: 790
Etotal ohyramedel
« skrivet: 18 jan-05 kl 08:56 »
oj sicken diskution det blev av min lilla fråga fick många tipps efter följande försök bräken i redena teatrea olja badning av hönorna mm jag har också haft hönns imånga år men det som tycks bli glömmt är att hönnsen faktiskt kan få löss utomhus av vilda fåglar eftersom mina hönns fullkomligt älskar att vara under fågelbordet och äta solrosfrö är detta ett oundvikligt händelseförlopp(och det ärINTE ett alternativ att hålla dem inne)
måste bara säga också att det där med transporter av ekologiskt tycker inte jag heller om 

« Senast ändrad: 06 apr-13 kl 11:47 av Sirpa »

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #1 skrivet: 21 feb-05 kl 22:44 »
Om man använder Etotalpuder behandlas både höns och hönshus tre gånger
Vart hittar du Etotalpuder  ??? och blev det inte förbjudet för all annan användning än på minkar...
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #2 skrivet: 22 feb-05 kl 07:19 »
Finns hos Högberga AB. Det står inget om förbud, bara "Godkänt för jaktiller".

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #3 skrivet: 22 feb-05 kl 07:50 »
Det säljs hos de allra flesta fabrikanter för djurtillbehör t.ex. Högberga, Nordpost och på Granngården.

Nej, det står inget om förbud. Däremot står det att det är avsett för jaktiller vilket är till för att skydda tillverkaren - skulle något hända en höna eller annat djur något som behandlats kan man inte stämma dem.
Jag använder linfröolja och luzernpellets till hönsen, avsett för häst. Bivaxsalva, också avsett för häst m.m. så att det är tillverkat för ett visst djurslag medför inte automatiskt att man bara kan och bör använda det till det djurslaget utan bara att tillverkaren har ryggen fri vad det gäller alla andra djurslag. Det vore förmodligen en omöjlig uppgift för tillverkarna att skaffa sig kunskaper om så många skilda djurslag att de skulle kunna gå i god för alla som skulle kunna använda deras preparat om de inte preciserade sig.
« Senast ändrad: 22 feb-05 kl 07:59 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Anna.D

  • Inlägg: 278
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #4 skrivet: 22 feb-05 kl 08:04 »
Etotalpudret kom igen i höstas efter att varit förbjudet cirka ett år(kan varit längre)/Anna.D

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #5 skrivet: 22 feb-05 kl 09:37 »
 Innan förbudet var Etotal bara godkänt för användning på mink. Jag har blivit rekomenderad av veterinär att använda det på ponny och i mitt fall fungerade det bra, lössen dog, ponnyn överlevde :)
                          Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #6 skrivet: 23 feb-05 kl 10:44 »
Etotal är inte godkänt för användning på de djurslag som används i livsmedelsproduktionen, t.ex höns, ko häst och får get.

/Jordbruksverket avd. Djurhälsa 20050223
« Senast ändrad: 23 feb-05 kl 10:49 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #7 skrivet: 23 feb-05 kl 10:47 »
Etotal är inte godkänt för användning på de djurslag som används i livsmedelsproduktionen, t.ex höns, ko, get, häst och får.

/Jordbruksverket avd. Djurhälsa 20050223 .



Så ser Etotal ut:

http://www.pharmaxim.com/pharmaxim_se/produktinfo/receptfria_produkter/etotal_ekto/etotal_ekto.htm
« Senast ändrad: 23 feb-05 kl 19:07 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Krusmynta

  • Inlägg: 120
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #8 skrivet: 23 feb-05 kl 13:08 »
Ursch, det lät som ett riktigt giftigt medel, när man läser alla dessa föreskrifter :-X
Jag kunde dock inte riktigt utröna av länken, vad det stod om ägg etc. är det totalt förbjudet eller karenstid på det?

Mvh!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #9 skrivet: 23 feb-05 kl 13:34 »
 Det finns nog inga karenstider eftersom det inte är godkänt till några andra djur än jaktiller (varken producerande eller icke producerande).
 Enligt Jordbruksverket är det väl bara yxan som gäller om hönsen får ohyra?? >:(
                       Mvh
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #10 skrivet: 23 feb-05 kl 19:05 »
Det är inte tillåtet attbehandla höns med det.

Men skulle någon hällt det på sina höns så är det nog lååååång karenstid på äggen,
på "likvärdiga" ohälsosamma preparat är det ett år !

Du har rätt Krusmynta  ;)  
(se inlägg här nedanför) den här karenstiden var på KRAV höns vill jag minnas.. dom lever ju längre..
« Senast ändrad: 23 feb-05 kl 21:00 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Krusmynta

  • Inlägg: 120
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #11 skrivet: 23 feb-05 kl 20:18 »
Oj det var länge, det är väl knappt fabrikshöns blir så gamla? fast dom kanske inte får loppor? Det var ett effektivt medel i alla fall, men så var det ju duktigt giftigt oxå, så det är ju inget man vill hälla i, varken sig själv-indirekt gm äggen, eller sina höns.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #12 skrivet: 24 feb-05 kl 10:37 »
Lustigt att just Etotal väcker sådana känslor och rädslor medan andra medel som används och som är lika giftiga accepteras och används utan farhågor: Tex. Tenutex, Neguvon och Tiguvon.
Dock finns det inga helt giftfria medel som dödar ohyredjuren - vore de det skulle de inte ta död på några ohyredjur eller bakterier. Inte ens de effektiva och mer djur- och miljövänliga medlen Frontline och den helt naturliga tea treeoljan är 100% giftfria.
Jag tycker att man aldrig ska ta till mer våld än nöden kräver - man ska inte skjuta mygg med kanon - och tycker därför inte heller att det är försvarbart att behandla "utifall att" och i förebyggande syfte MEN om djuren fått ohyra lider de och då är det av största vikt att få bort den på snabbast och mest effektiva sätt för att befria dem från detta.
Mot viss ohyra finns tyvärr inga tillräckligt effektiva icke giftiga medel och jag anser det vara djurplågeri att envist hålla kvar vid gamla huskurer som påståtts döda ohyran (kalk/krita, ormbunkar, svavel, aska m.m.) medan ohyran blossar upp gång på gång och hönsen riskerar att stryka med på kuppen eftersom många av dessa gamla kurer är giftigare än de moderna medel man förfasar sig över och inte vill använda. Det är för djuren skull av största vikt att bli av med detta gissel för ohyran kliar och gör ont vilket i sig dessutom medför att hönsen blir försvagade och lättare drabbas av sjukdomar.
Bättre med en kort kur med ett giftigt men effektivt medel än ett långt lidande! Ett effektivt medel eller en effektiv metod tar bort ohyran helt och fullt och då den är borta så är den borta och då kommer den inte heller tillbaka - så länge man inte tar in nya djur eller inredningstillbehör som har med sig ny ohyresmitta förståss!
Visar sig djuren vara angripna igen några månader eller ett halvt år eller nåt sånt efter avslutad behandlig fick man inte bort det helt första gången utan ägg överlevde och efter ett tid har de kläckts, växt till och förökat sig så man märker dem igen. Så enkelt är det - ohyredjur uppkommer inte från ingenstans!

Nu tycker nog många att jag pratar i "nattmössan" men på de snart 18 år jag har haft mina höns har jag bara haft ohyra på dem 2 gånger och jag kollar dem regelbundet så jag vet att de har inte haft bemärkt  medan en bekannt har accepterat att hennes höns "får" löss varje höst och då måste hon gå igenom alla och pudra dem. Hon har haft höns i ganska många år och anser sig veta hur man bäst går till väga, hur noggrann man måste vara o.s.v. så hon vill inte ha vare sig hjälp eller goda råd OCH hon påstår tvärsäkert att de är fria efter behandlingarna (jag har smygkollat dem och sett att de inte är det) men hon kollar dem inte regelbundet så då det ett år gått är de så fulla med löss igen att hon märker det! Observera att denna kvinna är väldigt mån om och snäll mot sina djur och har ett rent och fint hönshus som hon städar ofta och då hon städar använder hon både ormbunkar och aska...

Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

bea

  • Inlägg: 790
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #13 skrivet: 28 feb-05 kl 22:28 »
Hej igen! Medlet jag använde på mina hönor heter Exspot! Måste ju starkt rekommendera detta, då alla löss försvann på ett nafs! Hönorna tog ingen skada utan snarare blev glada höns nästan dagen efter. Nu måste man gå till vetrenär för att skaffa detta men det e det värt! Kommer inte mer att använda etotal eftersom det inte e särskilt nyttigt tror jag. Skulle vara kul om någon annan kunde pröva och se om resultatet blir lika bra som hos mig. Exspot är ett medel mot löss,loppor och fästingar mm. för hund,katt och får å liknande. så här står det i fass=
Exspot® vet.
Schering-Plough AB

Spot-on, lösning 744 mg/ml
(gulbrun, lätt viskös lösning)
 
 
 
Acaricid/insekticid mot fästingar, loppor, löss och mjällkvalster hos hund
 
 
Aktiv substans
Permetrin
 
 

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #14 skrivet: 01 mar-05 kl 07:57 »
Permetrin (det verksamma beståndsmedlet i Expot) är närbesläktat med och ännu mer giftigt än  Cypermetrin (det verksamma beståndsmedlet i Etotal). Det är därför Expot är receptbelagt men inte Etotal.
Du skrev att dina djur hönorna inte tog någon skada av Expot - det gör de inte av Etotal heller. Jag har t.o.m. i " tidernas begynnelse" (= för 17½ år sedan då jag köpte mina första 10 hedemorakycklingar som var helt nedlusade) pudrat 2 veckor gamla kyckingar och inte heller de tog någon skada av den behandlingen utan blev lusfria friska jättefina hönor varav de två äldsta levde i 11 resp. 12 år.
Det kan låta som om jag förordar användning av detta bekämpningsmedel men jag försvarar fortfarande absolut inte någon giftanvändning alls annat än vid absoluta nödfall = ohyreangrepp. Jag försöker bara belysa frågan från lite mer neutralt håll än "Hua vad hemskt med detta medel" medan samtidigt andra minst lika och ibland ännu mer giftiga och för hönsen ansträngande metoder används utan att man ens blinkar.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Petra

  • Inlägg: 6
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #15 skrivet: 24 feb-06 kl 16:30 »
När kan man börja äta ägg efter att man behandlat hönor med Etotal?
« Senast ändrad: 24 feb-06 kl 16:31 av Petra »

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #16 skrivet: 24 feb-06 kl 19:37 »
En vecka rekommenderar fabrikanten
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #17 skrivet: 28 feb-06 kl 09:29 »
Jag vet att det här inte riktigt hör hit, men kan någon säga hur man gör för att få in citat från tidigare inlägg som man vill hänvisa till  ???

Jag har försökt men det fungerar inte.  :(

Så här tror jag. Jo, det var bara att trycka på citera uppe till höger så får man upp citatet först i den ruta som man sen skriver i. Enkelt om man gjort det en gång och det har jag gjort nu.

Kicki: Har dom sagt 1 vecka om Etotal? Till mig säger dom bara att det inte är utprovat på värphöns/ägg. Själv har jag bara använt Etotal ett par gånger (har verkat effektivt på "sommarloppor") och då undviktit att koka äggen med skalen på nån vecka efteråt, men det var bara min egen idé.
« Senast ändrad: 28 feb-06 kl 09:40 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #18 skrivet: 28 feb-06 kl 09:59 »
Ja de sade så. Först kom det obligatoriska i en lång harang att det är inte avsett för höns o.s.v. men då jag sade att jag använder det på egen risk och att jag inte tänker stämma dem om någon höna skulle dö av medlet svarade de att med tanke på halveringstider o. dyl. borde det räcka med en veckas karens för då är medlet ur kroppen.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #19 skrivet: 02 jun-07 kl 16:04 »
Någon här som har erfarenhet av etotal, hur farligt är det för luftvägarna? bör man andvända munskydd?

Ojsan, skulle ha lagt tråden under övriga djur eftersom det ju bara får andvändas på jaktiller  ::) ::)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

372 gäster, 1 användare
Bibbi

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser