Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Etotal ohyramedel  (läst 22187 gånger)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #20 skrivet: 02 jun-07 kl 18:53 »
Munskydd och handskar. Vi snackar riktigt giftiga saker (men effektiva).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

TERRIN7A

  • Gäst
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #21 skrivet: 02 jun-07 kl 19:00 »
Jag har strött lite i deras sand bad det har aldrig varit något problem om det är så giftig förstår jag inte att dom får sälja det utan dispans  ???

LEK

  • Inlägg: 187
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #22 skrivet: 02 jun-07 kl 21:47 »
Hej!
Jag använde Etotal på min tupp förra veckan. Stod ute där det fläktade lite. Dammet blåste bort, funkade jättebra. När jag kollade i rumpen på tuppen då han var sjuk kryllade det av små kryp där. Inget under vingarna eller vid halsen där jag tittat vid flera tillfällen, bara i rumpen.  Åkte i ilfart till Granngården och köpte Etotal. Pudrade rumpen rejält och under vingarna på honom, ett par timmar senare när jag kollade igen var alla kryp borta! Snacka om effektivt!!!!!
« Senast ändrad: 06 apr-13 kl 11:28 av Sirpa »

rina

  • Gäst
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #23 skrivet: 03 jun-07 kl 20:14 »
 En kompis hade etotal i sandbadet hos hönsen DOM DOG Sand äter ju gärna hönsen så det är nog ingen bra ide...det är nog väldigt giftigt och man måste ha mask och handskar...synd man MÅSTE ha sånt på djuren våra men vad gör man ?? Det är ju djurplågeri på hög nivå tycker jag låta hönsen gå med löss på sig...

PycklingMamma

  • Inlägg: 193
  • Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #24 skrivet: 04 jun-07 kl 00:10 »
Etoatlen funkar kalas!! 4 gånger om året gör jag en grovrengörning i mina hönshus. Pudrar då ALLA mina höns å tuppar med Etotal. Men gör detta ute med GOD ventilation då det sticker å kliar i snoken om man andas in det, tro mej, jag har prövat :-[
Skulle inte rekomendera att ha det i sandbadet!! Skulle helst undvika det helt men är det enda som hjälper tycker jag. Har nån annat ett bättre å giftfritt alternativ....hör av er!!
//PM
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

TERRIN7A

  • Gäst
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #25 skrivet: 07 jun-07 kl 07:45 »
Om man pudra på dom etotal får dom väl i sej massor när dom putsar sej i så fall eller ???

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #26 skrivet: 07 jun-07 kl 09:18 »
Jag har använt Etotal t.o.m. på två veckors kycklingar (STORT lusangrepp, hade inget val) och det funkade jättebra, ingen av dem blev dålig.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #27 skrivet: 07 jun-07 kl 10:37 »
Hur lång är karensen  ???


jag sökte på google men eftersom det inte är tillåtet [för användning på höns/annan livsmedelsproduktion] så finns det ingen vidare information från varken myndigheter eller tillverkare... dock hittade jag den här tråden här på alternativ.nu
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=16;action=display;threadid=7697
och där rekomenderas en vecka...

LiLo

  • Inlägg: 94
  • "Bränd kvinna skyr inte elden" citat A-L Brundin
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #28 skrivet: 07 jun-07 kl 13:58 »
Att använda Etotal på höns (som jag vet är allmänt förekommande) är faktiskt inte tillåtet! Det står till och med på själva förpackningen att all annan användning än till  mink (eller är det nåt annat pälsfarmsdjur, minns ej) är otillåten och den ska heller  inte användas djuret!
« Senast ändrad: 06 apr-13 kl 11:22 av Sirpa »
Vi väntar första barnet i vinter! Bor på "Rävkullen" med Cane Corso's, Kinesiska "puffar", Chornish Rex katter och Brahmor.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #29 skrivet: 07 jun-07 kl 15:09 »
Att använda Etotal på höns (som jag vet är allmänt förekommande) är faktiskt inte tillåtet! Det står till och med på själva förpackningen att all annan användning än till  mink (eller är det nåt annat pälsfarmsdjur, minns ej) är otillåten och den ska heller  inte användas djuret!
Etotal var fram till för några år sedan godkänt oxå just för höns ! alltså kan iaf inte jag se nån fara med att använda det då. Innehållet är inte ändrat, har jämfört gammal och ny burk.
« Senast ändrad: 06 apr-13 kl 11:23 av Sirpa »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #30 skrivet: 07 jun-07 kl 15:15 »
Etotal var fram till för några år sedan godkänt oxå just för höns !

Och för ett antal år sedan var DDT ett godkänt bekämningspreparat... så det kan väl inte vara så farligt det heller?  (om man nu skulle få tag på det alltså)

Jag är ganska säker på att det finns en anledning till att de beslutat att Etotal är förbjudet att använda på djur i livsmedelsproduktion....

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #31 skrivet: 07 jun-07 kl 16:24 »
Det är ju precis samma sak som med Etotal, inte testat och godkänt för höns i dagsläget, alltså ska inte det heller användas på höns.
« Senast ändrad: 06 apr-13 kl 11:24 av Sirpa »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #32 skrivet: 07 jun-07 kl 16:51 »
Men ???, vill verkligen någon ÄTA :-X äggen efter hönor som behandlats(eller på annat vis kommit i kontakt) med Etotal eller Frontline :P?

Dessutom, om man väljer att ströa det i hönshuset så finns det ju där sen hela tiden, och hönorna får det i sig, hela tiden................



Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #33 skrivet: 07 jun-07 kl 18:00 »
Det är ju precis samma sak som med Etotal,

inte för att jag är en av dem som rekomenderat det andra... men det är inte samma sak Etotal har används och förbjudits, jag vet ej var det finns protokoll/anledningar för det beslutet, men jag måste ändå anta att det fanns en anledning att förbjuda användning på djur inom livsmedelsproduktionen... (precis som med DDT och en massa andra saker)
« Senast ändrad: 06 apr-13 kl 11:25 av Sirpa »

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #34 skrivet: 07 jun-07 kl 18:35 »
Ska du citera så citera åtminstone hela meningen.........

"Det är ju precis samma sak som med Etotal, inte testat och godkänt för höns i dagsläget, alltså ska inte det heller användas på höns. "

skrev jag.......
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #35 skrivet: 09 jun-07 kl 20:58 »
Ringde för några år sedan tillverkaren av Etotal och fick följande svar;  För att Etotal ska bli godkänt för höns som producerar livsmedel till människor krävs dyra tester och forskning (hårdare regler tror jag att det var). Eftersom åtgången på Etotal är låg i förhållande till kostnaderna att få det godkänt ansåg inte tillverkarna detta aktuellt.  

Så är det med många medel/läkemedel sen vi gick med i EU. Ni som har hästar har kanske fått erfara att bl a Fenylbutazon ger livslång karens. Inte heller här anser tillverkaren det värt den dyra kostnaden som ett gokännande kräver. Medlena är de samma men, EU-reglerna nya.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

polly

  • Inlägg: 134
    • -
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #36 skrivet: 22 sep-07 kl 11:12 »
Vilken intervall bör man hålla vid avlusning med Etotal?
Andra gången efter 14 dagar?
Räcker det med två gånger?
Ska passa på att tisa om mitt recept mot benkvalster:
Hovsmörja till häst (veg.olja, vaselin och tjära) samt ett stänk Etotal.
Funkade här, iallafall ;D
backstugesittare i nordostskåne, har höns, katt, tax, häst & sambo..samt möss i väggarna.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #37 skrivet: 25 sep-07 kl 09:45 »
Jag har kört med Etotal på mina höns. Har jag köpt in nya så kollar jag alltid dem i baken för att se om det rör sej där. Kollar även i nacken. Rör det sej så har jag pudrat dem i baken med etotal och ev lite i nacken. Mina egna höns brukar jag titta igenom lite noggrannare när jag flyttar ut dem till våren och in dem till vintern. Vare sej jag ser nå't som rör sej eller inte så brukar jag pudra lite med Etotal när jag lix lyfter dem var och en. Jag gör det alltid utomhus just för mina lungors skull. När jag har storrengjort i sommar eller vinterhönshuset brukar jag också pudra Etotal längs listerna och vid skitbingen + andra ställen ohyra skulle kunna gömma sej på. Sedan vädrar jag rejält.
När jag var gravid fick nå'n annan göra det eftersom jag kan tänka mej att medlet inte alls är bra egentligen. Jag har ändå valt att använda det för jag tycker det är nästan omöjligt att inte få löss mm nå'n gång ibland om man har höns som går fritt.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Prosit

  • Inlägg: 1085
    • Södermanland
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #38 skrivet: 28 sep-07 kl 13:35 »
Jag ringde SVA en gång när jag just fått mina hönor (fyra var då kycklingar) och de fick ohyra ganska omgående. Svaret jag fick då var att det inte fanns något medel och att det var mycket riskabelt att behandla kycklingarna med medlet som finns för illrar (det är väl Etotal?). Jag borde vänta med att behandla tills kycklingarna var större men då var de inte säkert att de överlevde. Han rekommenderade inte heller att vi någonsin åt äggen av dessa hönor heller.

Min moster som jag fick hönsen av fnyste och kom med en burk Etotal och det fungerade utmärkt.  :) De blev ialla fall fria från ohyran.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Mysse

  • Inlägg: 138
SV: Etotal ohyramedel
« Svar #39 skrivet: 01 okt-07 kl 19:59 »
Hej,

Jag har just behandlat mina och grannens nyköpta lusiga hönor med Etotal som vi fick rekomenderat av en veterinär. Eftersom det är ett medel som egentligen inte är gjort för höns så står det inte så mycket om hur man gör, hur många gånger och karenstid för äggen.

Veterinären tipsade oss om att pudra i nacken, antagligen för att de inte ska få i sig medlet när de kliar sig med näbben.

Är det någon på detta forum som kan ge tips om vad man ska räkna med för karenstid när man behandlat höns. Vi äter inte ägg dagligen men vi har barn.

(Anledningen att jag frågar er och inte veterinären är att jag tycker att det verkar finnas en hel del kunskap bland detta forums folk.)

                     Hälsningar / Emma
Välkommen hem till oss på en kopp te!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

253 gäster, 2 användare
javill, HilarioTyr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser