Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lönsamhet i jakt?  (läst 2956 gånger)

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
Lönsamhet i jakt?
« skrivet: 08 dec-07 kl 07:16 »
hej
jag har en fråga angående jakt.
tjänar ni någonting på er jakt ekonomiskt eller går ni minus eller kanske jämt upp?
jag förstår att jaga är en livsstil för många och att samvaron med jaktlaget betyder mycket.
Närheten till naturen, spänningen..

att jaga kostar ju pengar som allt annat.
jag har alltid drömt om att jaga själv..men tyvärr så är min del av släkten relaterade till fiske/havsindustrin.
att överhuvudtaget nämna jakt över middagsbordet var lika med myteri hemma hos oss :'(
medans den andra förgreningen av familjeträdet är jaktmänniskor till 100%.

jag skulle vilja börja jaga för matens skull och funderar på jägarexamen...
även om detta inte skulle ses med blida ögon av vissa...
men jag älskar viltkött och bryter där med min familjs traditioner. :-\
lönar det sig att jaga för matens skull?
« Senast ändrad: 08 dec-07 kl 07:17 av åsnemor »

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Re:Lönsamhet i jakt?
« Svar #1 skrivet: 08 dec-07 kl 11:58 »
Jagar jag själv så blir det minus rent ekonomiskt, och satt jag hemma så blev det istället tillskott i både fysbox och plånbok i egenskap av markägare.
Vad älg/viltöttet "egentligen" kostar sett till förlorad arbetsinkomst/vapen/ammunition/fordonsbränsle, osv, bryr jag mig egentligen inte så mycket om, lika lite som att grannen hellre väljer att spendera 30 000:- på 14 dagars semester i "Gran Canaria".
"Ett intresse måste ibland få kosta pengar",,,, som man brukar säga.

Dessutom får jag finfint kött som bonus, och slipper trängas  runt ompackade köttfärspaket på ICA,,,,,  ;)

Margit

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 dec-07 kl 17:47 »
Det lönar sig att jaga för matens skull men inte för ekonomins skull...

Statligt jaktkort, fällavgifter, bensin, inköp av gevär och ammunition, jägarexamenskursen, hunden...det är mycket utgifter.

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 08 dec-07 kl 22:44 »
Det beror på hur man jagar och vart. Om jag är hemma och grejar och det dyker upp något jaktbart vilt som man kan skjuta från tomten/sovrumsfönstret. Då går det plus. Åker jag till jaktmarken då går det minus. :( I år så har jag nästan bara jagat i närheten av gården. Så då har det gått plus. ;) Men då blir det inget älgkött.  :( Men om jag åker till jaktmarken så blir det heller ingen älg. Vi bor mitt i en familjegrupp med vargar. När jag hade som störst jaktmark så hade jag 550 hekter. Nu har jag 24 hektar kvar. Det är onödigt att betala för mera mark då det inte finns något att jaga där. Så nu är det mest jakt på ringduvor, skator, kajor, kråkor, räv och grävling som gäller.
« Senast ändrad: 09 dec-07 kl 00:14 av Rosten »

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 11 dec-07 kl 01:26 »
tack så mycket för alla svar :D

leifhh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 dec-07 kl 10:07 »
tjänar ni någonting på er jakt ekonomiskt eller går ni minus eller kanske jämt upp?

/..../

lönar det sig att jaga för matens skull?

Ekonomiskt är det världens brakförlust, oavsett om man bara räknar nedlagda pengar eller om man lägger in nedlagd tid. 2007-08 är mitt första jaktår och då blir det extra dyrt med inköp av utrustning, kursavgifter mm, så kostnaden kommer efterhand att plana ut något. Men det finns ju andra värden. Vetskapen om att köttet från de nedlagda djuren levt fritt. Känslan av att kunna utnyttja ytterligare en förnyelsebar resurs i våra landskap.

För mig ligger den stora glädjen i att laga (och äta) god mat till mig och min familj av minst sagt lokalproducerade och i högsta grad ekologiska råvaror. Det är därför jag jagar. Det är bland annat därför vi har får och höns.

Lönsamheten får med andra ord mätas i tillfredsställelse snarare än i kronor och ören.
« Senast ändrad: 13 dec-07 kl 10:10 av leifhh »

Dela detta:

* Inloggade just nu

1663 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser