Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Marmelad godis  (läst 6563 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Marmelad godis
« skrivet: 06 dec-07 kl 15:52 »
Har provat lite..
Gjorde en marmelad på hemkokt svartvinbärs saft och pektin. Hällde det i en skinkpanna.
Den är huuuur god som helst.
men skulle vilja snygga till den lite.. men det går inte... Sockrar jag bitarna så smälter sockret direkt o det blir bara gladd... och har doppat i choklad.. det är jättegott! men chokladen ramlar av....

Går det bara med marmelad gjort på gelatin?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sommartorparn

Re:Marmelad godis
« Svar #1 skrivet: 06 dec-07 kl 16:24 »
Kokade godismarmelad på hallon i somras. Den blev också väldigt rinnig när jag sockrade den. Det blev också väldigt mycket, så jag fryste in en del. Efter upptiningen var den lika kladdig, varken mer eller mindre. Om du hittar något användbart recept på gelatin, så säg till. Jag tror att godisproducenterna har ett speciellt knep, för även gelatin vattnar sig nämligen i vanliga fall efter ett tag.

Tillägg: Med enbart socker blir det lite väl sött, tycker jag. Så en annan variant skulle vara bra att ha. Förresten har jag hört talas om att man kan göra marmelad på agar-agar, men jag har ingen erfarenhet av det.
« Senast ändrad: 06 dec-07 kl 16:27 av Sommartorparn »

Frances

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 06 dec-07 kl 16:31 »
Jo, det står i min finska kokbok om agar-agar men har inte provat..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #3 skrivet: 06 dec-07 kl 17:43 »
Nar jag var i äldre tonåren gjorde jag godismarmelad med saft och certo och det blev jättebra. Sockrade efteråt och jag vet att jag även gav bort i julklapp, det blev inte rinnigt...

Det här receptet använde jag:
2 dl konc apelsinjuice eller outspädd svartvinbärssaft
1,5 dl vatten
saften av 1 citron
5 dl strösocker
1 flaska flytande certo
strösocker till garnering

De tre första ingredienserna ska koka upp under omrörning och sedan stormkoka 1 minut (stor kastrull!). Dra från plattan och häll i certo. Rör väl! Häll upp i form 20x30 cm.
Låt marmeladen stå framme utan att täckas för att stelna och torka. Låt stå i 2 dygn.
Skär små bitar, vänd dessa och tåt torka ytterligare några timmar.
Rulla marmeladbitarna, varefter de ska ätas, i strösocker.

Men som sagt, de höll sig fina även med strösocker på. Det är väl torkningsprocessen som är viktig antar jag...?
« Senast ändrad: 06 dec-07 kl 17:44 av Rafiki »
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Frances

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 06 dec-07 kl 18:08 »
Oo så fantastiskt! Detta ska jag prova! tack så mycket!

rebec

« Svar #5 skrivet: 09 dec-07 kl 09:21 »

Men som sagt, de höll sig fina även med strösocker på. Det är väl torkningsprocessen som är viktig antar jag...?

Jag gjorde marmeladgodis förra året efter ett liknande recept, de blev varken rinniga eller kladdiga - jag tror absolut att det är den där torkningen som är knepet! Jag gjorde på fruktjuice + pektin, men har även sett recept (och smakat på) marmeladgodis gjort på fruktpuré + glykos.. Hursom - torkningen...! Lycka till!
- hjärtat är inte en konjunktur -

Frances

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 09 dec-07 kl 17:18 »
Jomen hur torkar ni då??

Jag hade dom på en plåt först i rymsvärme (kallt rum  ::)) och märkte ingen skillnad..då hade jag dom 1 dygn i kylskåp också...

Eulalia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 dec-07 kl 17:22 »
Jomen hur torkar ni då??

Jag hade dom på en plåt först i rymsvärme (kallt rum  ::)) och märkte ingen skillnad..då hade jag dom 1 dygn i kylskåp också...

jag har inte gjort nåt marmeladgodis ännu, men tanken slog mig att ett sätt att torka dem kan vara att lägga dem i florsocker ett tag. Då sugs mesta vätskan ur.

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #8 skrivet: 11 dec-07 kl 12:27 »
Jomen hur torkar ni då??

I vanlig lägenhetsvärme, hade jag, två dygn... sedan skar jag dem och vände, sedan torka igen. Kommer inte ihåg hur jag täckte för att inte få så mycket damm och fruktflugor fastklistrade på den ;D men en handduk borde funka, ingen plast eller annat som håller kvar fukt.
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

sivan48

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 11 dec-07 kl 13:24 »
Marmelad gör man på gelatin eller agar agar.

Själv gör jag det på agaragar-finns att köpa i hälsokosten(life-butikerna)

Man behöver inte använda socker,man kan ta fruktjuice av valfritt slag,eller kanske vanlig saft,om man vill ha mer sötma.
(Om man är diabetiker,kan man ta lite fructos+/eller steviapulver)

Blanda ut några msk agaragar i lite vatten och koka några minuter med lite juice,vispa runt då o då.
Låt den stelna och sätt den sen kallt.
(Om man blandar ner lite färska fruktbitar när det det är färdigkokt,dvs nar det börjat tjockna,får man vitaminerna ändå.)

Började göra detta redan på 70-talet.
Kan varieras i det oändliga-bara fantasin (och tillgången på frukt)sätter gränserna...

Frukt-aladåb är en höjdare...Man kan ju ha regnbågens alla färger eller ett färgtema.
Samma sak kan man oxå göra med grönsaker...
-ska försöka återkomma med några vegrecept,nästa år...

Prova en multivitamindryck att göra marmelad på ...
Jättegott!
Ska lägga min fruktmarmelad i chocklad,som julklapp,tror jag...

God jul önskar Sivan48

Ps:om nån skulle vilja prova att göra marmelad på ett juicekoncentrat,vill jag gärna veta hur det går...Ds
« Senast ändrad: 11 dec-07 kl 13:31 av sivan48 »

sivan48

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 11 dec-07 kl 13:48 »
Läste först nu igenom de tidigare inläggen.
Tror nog att en kombination av de olika metoderna,skulle kunna vara en oslagbar,alternativt recept
MARMELAD
Juicekoncentrat
pectin
agar-agar+gnutta vatten
(stevia)
och om man vill:
mer socker,eller fructos i mitt fall..

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 2 användare
ärt, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser