Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frystorka?  (läst 15183 gånger)

Neiklot

• Gäst
Frystorka?
« skrivet: 06 dec-07 kl 15:28 »
Halloj!

Går det att frystorka mat själv?
Och om det går: Hur gör man?

Tänkte man kanske kunde göra sitt eget fjällkäk..

git

• På våran gård är det
Re:Frystorka?
« Svar #1 skrivet: 07 dec-07 kl 09:54 »
När jag läste rubriken så tänkte jag på det som gömts och glömts längst ned i boxen och det var ju inte riktigt det du menade. Tyvärr jag vet inget om frystorkning som du menade
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 07 dec-07 kl 10:32 »
Hej!

Det jag vet om frystorkning är att grejerna fryses och sedan sätts i vacuum. Har man en vacuumpump och en frys så är det ju öppet för experiment.

Edgar

Hasse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 dec-07 kl 11:06 »
Du kan prova att göra mat i tunna skivor och små bitar, som du sedan lägger öppet i frysen. Då kommer vattnet så småningom att vandra över till kylelementen. Men jag tror att det tar lång tid, den riktiga frystorkade maten görs vid mycket lågt lufttryck för då dunstar vattnet fortare.
Jag har hört folk säga att köttet har blivit "bränt" i frysen när förpackningen har varit skadad, men det handlar alltså om en torkning.

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #4 skrivet: 07 dec-07 kl 12:52 »
Annars ger ju vanlig torkning av mat också en vikt- och platsvinst. Lite lättare förfarande  :)

Jag vet att Anna-Maj i boken "Ekologisk odling och självhushåll på kvinnligt vis" skrivit om hur de torkat just för fjällvandring. T.o.m. salladshuvud funkar att torka...
Boken finns t.o.m här på Åter... : Bok
Läs om just detta på sidorna 224-225 i pdf-filen, sidorna 232-233 i boken.
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Prosit

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 10 dec-07 kl 21:56 »
Jag såg hur man gjorde när man frystorkade medicin på KI en gång. Då hade man frusen medicin som skulle torkas så kopplade man en manik till vattenkranen och när man lät vattnet rinna för fullt så blev de vaakum. När man kom till jobbet nästa dag var grejerna torkade och vattnet hade runnit i några timmar.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Neiklot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 dec-07 kl 16:54 »
Annars ger ju vanlig torkning av mat också en vikt- och platsvinst. Lite lättare förfarande  :)

Jag vet att Anna-Maj i boken "Ekologisk odling och självhushåll på kvinnligt vis" skrivit om hur de torkat just för fjällvandring. T.o.m. salladshuvud funkar att torka...
Boken finns t.o.m här på Åter... : Bok
Läs om just detta på sidorna 224-225 i pdf-filen, sidorna 232-233 i boken.

Ja, visst går det torka saker och ting var för sig, vad jag kanske skulle skrivit var hur man frystorkar (eller torkar?) färdig mat.. som bara behöver blandas upp med varmt vatten..

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 11 dec-07 kl 18:07 »
Tyvärr Neiklot, det går inte att frystorka hemma i frysen på nåt bra sätt. Det kräves att man har kyla och vacuum samtidigt för att vattnet skall dunsta vid låg temperatur.

Att försöka torka saker i frysen är dömt att misslyckas (smaka på den där gulnande kanten på ett glasspaket som legat lite för länge ...  :P).

Annars kan man ju torkar på vanligt sätt och mala ner ingredienserna ... då går det snabbt att tillaga/blöta upp i kokande vatten men det blir ju bara soppa eller gröt av alltihop.  :(

Neiklot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 dec-07 kl 19:00 »
Och med tanke på att det säkerligen är billigare att köpa färdig frystorkar "friluftsmat" än att köpa vacuumpumpar och grejor, så lär det nog bli, som sagt, färdigt. ^^

Maran

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 dec-07 kl 15:41 »
Ja, visst går det torka saker och ting var för sig, vad jag kanske skulle skrivit var hur man frystorkar (eller torkar?) färdig mat.. som bara behöver blandas upp med varmt vatten..

Köttfärssås går utmärkt att torka. Gör en vanlig köttfärssås, bre ut i tunt lager på en plåt och torka i låg temperatur, med ugnsluckan på glänt. Behöver bara blandas med vatten vid tillagning och kompletteras med tex snabbmakaroner. Klart bättre än frystorkat.

Soppor är lätta att göra med torkade grönsaker, buljong och torkad fisk eller köttfärs.

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #10 skrivet: 22 dec-07 kl 16:11 »
Torkat kött i bitar är ju också en klassiker för fjällmänniskor. Samerna har ju alltid med sig torkat rökt renkött. Ahh, det var supergott att skära små bitar av med kniv. Kändes väldigt rejält och genuint... Renkött var gott. På den tiden jag var köttätare... Torkad quornfilé...hmmm...inte samma klang  ;D
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Neiklot

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 31 dec-07 kl 10:40 »
Köttfärssås går utmärkt att torka. Gör en vanlig köttfärssås, bre ut i tunt lager på en plåt och torka i låg temperatur, med ugnsluckan på glänt. Behöver bara blandas med vatten vid tillagning och kompletteras med tex snabbmakaroner. Klart bättre än frystorkat.

Soppor är lätta att göra med torkade grönsaker, buljong och torkad fisk eller köttfärs.

Ska prova!!

Låter väldigt intressant. :)

Torkat kött: Ja visst, det följer alltid med. Och det köper jag från en mindre chark i närheten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

680 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser