Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finnes snart - slakteri och förädlingslokal för uthyrning  (läst 7873 gånger)

Henning

Re:Finnes snart - slakteri och förädlingslokal för uthyrning
« Svar #20 skrivet: 09 dec-07 kl 13:39 »
Namnet på föreningen är Sveriges småskaliga kontrollslakteriers förening. Det finns ingen ingen hemsida och adressen har jag inte hittat. Två av de mest engagerade personerna i föreningen är
Bertil Karlsson
http://www.nordfar.se/butiken.html
och Stig Ericsson
http://www.welcome.to/gladgris

trädman

« Svar #21 skrivet: 10 dec-07 kl 00:56 »
Jag är nyfiken på den konkreta lösningen. Hur bygger man ett godkänt slakteri och förädlingslokal till låg kostnad och ungefär hur stor investering handlar det om (mindre än flera miljoner om jag förstått tidigare inlägg) ?

leifhh

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 10 dec-07 kl 13:02 »
Jag är nyfiken på den konkreta lösningen. Hur bygger man ett godkänt slakteri och förädlingslokal till låg kostnad och ungefär hur stor investering handlar det om (mindre än flera miljoner om jag förstått tidigare inlägg) ?

Det är jag också lite nyfiken på.

Lollo vore det inte en bra idé att presentera din budget här för att testa om den håller och om du missat något väsentligt, betydligt billigare än att vända sig till en revisor eller konsult.....

louise

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 10 dec-07 kl 13:09 »
Jo.. skulle jag kanske kunna göra, men tvekar på nåt sätt för att det är en affärsplan. Jag kommer ändå inte koppla in nån revisor eller konsult som kostar pengar, tråcklar mig fram i gratisrådgivningsnätverken som finns för slakterier som är alldeles utmärkta.

Men.. billigt är jag inte så bra på att bygga, däremot litet. Folk har en vriden bild av att slakterier är stora komplicerade byggnader. Det behövs ett rum där du får plats att slakta/stycka och en kyl med utrymme för så många slaktkroppar man behöver och inte så mycket mer. Lite förråd, städgrejer osv. Ska inte aktiviteten där vara så hög, kan rummen ha flera funktioner och då kan man hålla det litet. Ett riktmärke på pris jag har fått är 7 till 10.000 kr/kvm om man anlitar byggfirma.

Sen kan det ofta behövas ny brunn, och avloppet ska ha högre kapacitet än ett vanligt hushåll, så där kan kostnaden dra iväg kanske.

Eldrimner håller på att ta fram en ritning på ett minimalt billigt slakteri. Inte riktigt färdigt än, men väldigt snart kan de presentera minibudgetbygge.
« Senast ändrad: 10 dec-07 kl 13:10 av Lollo »

Charlotte

• -
« Svar #24 skrivet: 10 dec-07 kl 13:20 »
 Jag har varit på studiebesök på en Norsk Fårgård där man löst slakteribygget med att istället för att ha olika rum för olika "aktiviteter" så rengjorde man ordentligt mellan slakt, styckning och tillagning. Avlivningen skedde utanför dörren (med avlopp för blodet) så de enda rum man hade var kylrum och ett rum för resten av aktiviteterna. Nu är jag ingen "byggnadsexpertekonom" men det norska bygget såg inte ut som någon mångmiljonaffär.... Men rent, fräscht och genomtänkt verkade det ändå.
 Vi som var där suktade över att norska "Livsmedelsverket" godkände detta, men kanske är det så att de utlovade lättnaderna för småskalig slakt håller på att träda i kraft? Vore toppen i så fall!
 Lycka till med planerna Lollo! Det ska bli intressant att läsa om hur det går. Drömmen vore om det byggdes många såna slakterier i Sverige.
                                     Mvh
                                  Charlotte
« Senast ändrad: 10 dec-07 kl 13:25 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

louise

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 10 dec-07 kl 15:51 »
Det är inget speciellt med det slakteriet, så får man bygga i Sverige med. Det går bara en massa rykten om att det inte går att göra små slakterier, lyssna inte på dem.

Sirpa

• -
« Svar #26 skrivet: 10 dec-07 kl 17:59 »
Sen kan det ofta behövas ny brunn, och avloppet ska ha högre kapacitet än ett vanligt hushåll, så där kan kostnaden dra iväg kanske.
"högre kapacitet" ? "kanske"  ;D vad har du för kalkylkostnader för:
-avloppsvatten?
-slaktavfall?
-magotarminnehållavfall?
Höns och Liljor i min trädgård.

louise

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 10 dec-07 kl 20:19 »
Det går inte att redovisa enskilt, jag har beräknat kostnader utslaget per slaktkropp.

Okej, den här tråden har börjat handla om nåt annat än det jag hade tänkt.

Jag söker kontakt med de som vill hyra in sig i slakteriet så att jag kan ställa ett par frågor utifrån ett formulär. Ni som är intresserade, pm:a eller mejla.

leifhh

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 11 dec-07 kl 12:17 »
Det går inte att redovisa enskilt, jag har beräknat kostnader utslaget per slaktkropp.

Okej, den här tråden har börjat handla om nåt annat än det jag hade tänkt.

Jag söker kontakt med de som vill hyra in sig i slakteriet så att jag kan ställa ett par frågor utifrån ett formulär. Ni som är intresserade, pm:a eller mejla.

Då kanske det är bättre att be moderatorn flytta tråden till annonser "övrigt finnes" eller "kontakter". För under de övriga tavlorna skall det ju diskuteras och då glider trådarna rätt ofta iväg bortom trådskaparens kontroll.....

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #29 skrivet: 11 dec-07 kl 14:17 »
Då kanske det är bättre att be moderatorn flytta tråden till annonser "övrigt finnes" eller "kontakter". För under de övriga tavlorna skall det ju diskuteras och då glider trådarna rätt ofta iväg bortom trådskaparens kontroll.....
Varför flytta en så trevlig tråd?  Lollo själv kan ju släppa den!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Charlotte

• -
« Svar #30 skrivet: 11 dec-07 kl 15:53 »
 Eftersom tråden "gliiidit iväg" mot diskussion med flera deltagare så föreslår jag  att Lollo skulle kunna lägga ut en till på Annonser-Kontakter, kanske?
                                 Mvh
                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

anette i bugared

• -
« Svar #31 skrivet: 11 dec-07 kl 19:27 »
Bra ide´Charlotte. Här diskuteras ju trots allt omkring själva frågan, men det vore synd om en så intressant diskussion  skulle riskera att dö bort på "kontakt"-sidan.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

louise

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 11 dec-07 kl 22:18 »
Ja, jag kan lägga frågan där också. Började med att stoppa den under alla djurtrådar så att djurägarna inte skulle missa den.

Rosten

• Närke
« Svar #33 skrivet: 11 dec-07 kl 23:32 »

Ett stort fel här var att man inte fokuserade på djurslag, raser, eko/konv. Då hade det varit enklare med marknadsföring m.m. Vi hade flera som var intresserade, framförallt några kvalitétsrestauranger. Men de ville ha närprod. eko och helst svenska raser, dessutom regelbundet. Detta kunde vi inte uppfylla, genom att alla som ville fick vara med.
Tror med andra ord att det är viktigt med en profil. Såvida man inte bara tänker självhushåll.

Precis samma åsikt som jag har.
Jag köper inte "gröna" eller "röda" äpplen. Jag vill veta vad det är för sort. Då kan jag betala betydligt mera för sakerna.
Vi säljer lite ägg. Så jag har roat mig med att göra en liten marknadsundersökning på det. Våra kunder tycker det är helt okej att betala mer om det är en rashöna som har värpt fram ägget och inte en värphybrid. (speciellt om det var en Svensk lantras.)
Ett par bröder i mitt jaktlag säljer naturbeteskött. http://www.na.se/artikel.asp?intId=1247557 http://www.wwf.se/show.php?id=1129709 Det går hur bra som helst för dom. Intresset är enormt. Dom har t.o.m. varit i tyskland för att berätta om sitt kött. Kockar på fina resturanger är som tokiga i deras kött. Vill ni veta mera om dom så sök på Gymninge Gård eller på naturbete i närke.
Så jag tror stenhårt på en marknadsföring där man berättar för kunden vilken gammal svensk ras som köttet kommer ifrån. Så att kunden förstår att han gör ett bra val som väljer ditt kött. Istället för industriproducerat kött. Då betalar kunden mera pengar och känner sig nöjd.

Då kommer det att behövas små slakterier. Så Lollos tankar är nog inte så dumma.

anette i bugared

• -
« Svar #34 skrivet: 12 dec-07 kl 09:31 »
Ja, jag kan lägga frågan där också. Började med att stoppa den under alla djurtrådar så att djurägarna inte skulle missa den.
Din tanke var helt rätt, här skapas ofta en diskussion som i sin tur ger fokus på själva frågan.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #35 skrivet: 13 dec-07 kl 00:04 »
Ja, jag tittar bara på djursidorna.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

anette i bugared

• -
« Svar #36 skrivet: 19 dec-07 kl 11:50 »
Jag hittade denna länken, en uppsats, skriven i år om gårdsslakterier.
Innehåller en bra sammanfattning om regler och myndigheter samt en massa länkar och värdefulla källor.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001753/

anette i bugared

• -
« Svar #37 skrivet: 19 dec-07 kl 11:54 »
Ja, jag tittar bara på djursidorna.

Det är du säkert inte ensam om ;).

Dela detta:

* Inloggade just nu

1540 gäster, 2 användare
torbjorn, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser