Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge håller sig diverse jästa drycker?  (läst 1490 gånger)

Humle

• Västerbotten
Hur länge håller sig diverse jästa drycker?
« skrivet: 02 dec-07 kl 21:04 »
Nu har glöggen legat på flaska i 2 veckor men jag kom på en sak. Nästan allt socker jäste ur och alkoholhalten blev bara kring 10%. Flaskorna ligger där det är ca 13 grader varmt och jag undrar nu hur länge ni tror att de klarar sig? Det blev visserligen bara 4 flaskor så det är väl egentligen inget "problem".  

Hög sockerhalt och alkoholhalt ska öka hållbarheten men var gränserna går vet jag inte. Man kan iofs. helt enkelt smaka på drickat men det vore roligt om nån har några erfarenheter eller tips gällande hållbarheten för diverse blandningar då gärna med avseende på alkoholhalt och sockerhalt.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Radar

• Jämtland
Re:Hur länge håller sig diverse jästa drycker?
« Svar #1 skrivet: 05 dec-07 kl 00:43 »
Det bör nog hålla sig ett par år, skulle jag tro. Jag är lite dåligt påläst just nu, men har för mig att lättvin rekommenderas att konsumeras inom tre år.
Starkare viner klarar sig betydligt längre tid.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
Re:Hur länge håller sig diverse jästa drycker?
« Svar #2 skrivet: 05 dec-07 kl 12:11 »
Jag läste i den där boken av Niklas Lindblad att han druckit starkviner som lagrats i närmare 20 år och varit goda... Men det beror naturligtvis på flera faktorer om det funkar efter så lång tid.
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser