Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lönsamhet i kaninuppfödning?  (läst 8796 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
lönsamhet i kaninuppfödning?
« skrivet: 01 dec-07 kl 12:59 »
Startar en ny tråd angående lönsamhet, då de flesta trådar svävar ut åt det hållet...

Ärligt talat... är det någon som går plus på kaninuppfödning i Sverige (förutom Gösta) !?

(Med "går plus" menar jag laglig affärsverksamhet...)
« Senast ändrad: 01 dec-07 kl 13:00 av bondelinda »
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gösta

Re:lönsamhet i kaninuppfödning?
« Svar #1 skrivet: 01 dec-07 kl 14:02 »
Förutsättningen för att gå plus är att inriktningen är produktion!
För att få kostnadstäckning bör besättningen vara minst 30 avelsdjur.
Hård gallring gäller så att bara de produktiva honorna avlas på.
Rätt foderinköp gäller naturligtvis. (inte Granngården som leverantör)
De som har ett tiotal djur för trivsel och intresse måste betrakta detta som en hobbyuppfödning som i bästa fall går jämt ut ekonomiskt.
Flertalet av de produktionsgårdar som levererar djur till mig gör en "hyfsad" vinst, sedan är det individuellt vad man vill tjäna för att anse att det går med vinst.
Kaninproduktion ger cirka 35% i täckningsbidrag. Jämfört med t.ex. gris som ger i bästa fall 2%.
En kaninhona skall ge 25 - 30 slaktdjur/år 30 honor blir då i snitt ca 800 slaktdjur/år som i sin tur ger ca 20.000:- när fodret är betalt.
Har du däremot några stycken honor samt köper foder i säck samt kanske inte tar dina 4 - 5 kullar/år, ja då är det svårt att få ekonomin att gå ihop.
Men trots allt, det är trevliga djur att ha, eller hur?
Gösta

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #2 skrivet: 01 dec-07 kl 15:41 »
Min fråga är ju om någon verkligen får ut några pengar...

Det är ju lätt att räkna på pappret att varje hona ska ge ett visst antal ungar men teori och praktik är sällan detsamma. Vad gör man sedan när de dör av okänd anledning och inte växer så fort som man räknat med. Blundar man bara och skyller på avelsmaterialet  ???

I dag, i Sverige finns det någon som tjänar pengar på kaninproduktion?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 02 dec-07 kl 10:53 »
Dessa kalkyler om mängd foder och antal ungar osv, stämmer inte alls med min verklighet, men jag är ändå rätt övertygad om att det går att få lönsamhet.

Det gäller att utnyttja alla möjligheter, sälj kaniner till sällskap, avel, ormmat, människomat, hundmat...

Slakta och sälj själv så går hela vinsten i egen ficka.

Dessutom gäller det att ta till vara hela kaninen. Hitta på användningsområden till svansar, tassar, skinn, öron, morrhår, slaktrens mm. Många bäckar små...

I "ny foderstat" tråden togs det upp att 15000 slaktdjur kan ge 500 000 kr i årslön... Att hålla 500 avelshonor - phu, vilket jobb. Det innebär alltså 1500 burar att göra rent varje vecka, plus 25-50 burar till hanarna  :P
Runt 300 burar dagligen att mocka måndag-fredag. På helgen enbart foder och vatten... Har man ungdjuren i boxar på djupströbädd så blir det väl lite lindrigare med bara 100 burar per dag...

Egentligen är det väl bara att välja hur mycket man vill jobba  ;D Jag nöjer mig med en bråkdel av det antalet kaniner - tycker man ska ha kul också  8)

Landsflykting i storstan...

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #4 skrivet: 03 dec-07 kl 21:05 »
Jo, visst håller vi kaniner för att det är kul och för eget husbehov. Annars skulle man aldrig börjat hålla kaniner. ;D

Frågan är ju bara om en utökad produktion skulle ge extra pengar i fickan och hur man skulle trimma produktionen för att det ska funka. Utan att för den delen tumma på djurskyddet. Tanken är ju att kanin ska vara ett bättre alternativ än "industriuppfödda" djur.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 03 dec-07 kl 21:55 »
Hej! Väldigt bra "tråd"
För mig som har ambition att bygga burar, så är det kul att hitta avsättning för desamma.

En bur kan man nog räkna en livslängd på ca 10 år, så den kostnaden ska ju med i kalkylen.
Mvh. Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

poze

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 04 dec-07 kl 00:15 »
vill man ha vinst på djur så tror jag att det är förädlingen som gör det om man inte vill upp i industristorlek. Gör så många led som möjligt själv. du får något mer för köttet om du serverar det rökt på en macka än om du säljer det till slakteri.

*kolla vad det finns för slakterier i närområdet, bara det är skilt i tid så kan du med stor säkerhet slakta kanin där, de är ju ganska ödmjuka krav på lokaler gämnfört med nöt:)
*försök hitta en nisch, gör kaninköttbullar, grillbitar, rökta lår, färdiga grytor etc.
*få folk att fatta att du har en produkt som inte är fabrikstillverkat, skapa mervärde.

Om man inte är intresserad av det så är problemet väll att lösa hantering rationellt utan att det går ut över djuren samt att producera/köpa/hitta/sno foder som är i princip gratis.

tips:
*har man får eller har någon i närheten så ratar de ofta grovfoder som kaniner gillar.
*Restauranger får numera ge ut vegetabiliska matavfall
*Grönsaksodlare, får ofta otroliga mängder spill som de ej kan sälja. kanske finns någon i din närhet
*har man plats och tid så ut och röjj sly strax före midsommar och torka ger mer än vad man tror
*mataffärers bröd och grönsaksspill.
*med flyttbara stängsel hägna in mark som ej kan utnyttjas till annat typ diken vid åkrar, runt uthus mm, de kräver ju inte så stor plats.
*betesbur typ "hönstraktor" efter tröskning av säd mm.  
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #7 skrivet: 04 dec-07 kl 12:50 »
Bra.

Jag har kollat slakterier i närheten men ingen verkar villig att hyra ut lokalen. Problemet med förädling är att man får ytterligare kostnader och JÄTTEmycket att göra. Tänk om man kunde få någon att bara intressera sig för att marknadsföra och sälja kanin ;D

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 dec-07 kl 20:49 »
Linda, vad är det för slakterier du har pratat med? Här finns ju knappat några. Öströö, Orust och Dalsjöfors är de jag känner till. Utöver viltslakterier på var och varannan gård.

Å Gösta, hur har du kommit fram till just 30? Vad är det för fasta kostnader som sjunker då?
« Senast ändrad: 05 dec-07 kl 20:52 av Lollo »

Gösta

« Svar #9 skrivet: 05 dec-07 kl 21:11 »
Viltslakteri som har godkänd lokal kan slakta kaniner.
Vid 30 avelsdjur (4 kullar/år/hona) blir foderinköpen billigare eftersom bulkfoder går att köpa.
Transportkostnad till slakteri blir lägre per kanin(flera djur/transport)
Vidare har det visat sig att ju färre djur en uppfödare har dess mera tid lägger uppfödaren ner per djur.
Bondelinda du skriver att det blir JÄTTE-mycket mera att göra om du ska förädla!? Jamen, ska du tjäna mera pengar så måste du ju faktiskt utföra mera arbete....eller hur?
Tänkte du att det skulle göra sig självt?
Ett litet kaninslakteri behöver minst ca 1.000 kaniner/år för att dra runt sina egna kostnader. Därutöver kan man räkna inkomst. (Räntor, amort. el besiktningar mm).
Ett litet kaninslakteri kostar ca 500.000 - 700.000 att bygga.
Gösta

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 05 dec-07 kl 21:16 »
Nej nej, så dyrt kan inte ett kaninslakteri bli, det blir inte ens mitt grsislakteri. Hur fick du fram den summan Gösta?

Det räcker att man kan vända sig om och arbeta och har en kyl som tar så många slaktkroppar som man orkar slakta på en vecka. Skulle jag byga bara för kanin skulle det inte bli större än 10-12 kvm. En så liten lokal kostar ca 100.000 kr. Å så ska man då ha en ny brunn och  nytt avlopp oftast, det blir 150-200.000 kr till.  

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #11 skrivet: 06 dec-07 kl 07:43 »
Jag skulle nog hålla med Gösta om prisbilden på slakteriet, men inte att det skulle räcka att slakta 1000 djur per år...

För att bara betala slakteriet skulle det gå åt över 3000 djur per år och sedan för att få lönsamhet bör man komma upp till det dubbla. Enl mina beräkningar, där jag var tvungen att bekosta ett ny brunn och avlopp, men då kostade "tomten" ingenting. Skulle man desutom behöva köpa en tomt är ju lönsamheten lika med noll.

I ovanstående räknade jag med att sälja köttet för 80 kr per kg.

Sedan kan man ju räkna ut hur lång tid det tar att slakta 10 000 djur per år? 10 000 / 12 = 833 i månaden delat på 10 (20 arbetsdagar per månad och en dag för slakt en dag för styckning)= 83 djur om dagen!

Hur ska man hinna med någonting annat än att slakta och stycka? Marknadsföring, mottagning av djur eller egen uppfödning??? Plus bokföring....

Ja, visst ska man göra mycket för att tjäna pengar det håller jag helt klart med om, men då kan jag tjäna mer pengar på kortare tid på mitt vanliga jobb.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 dec-07 kl 08:04 »
Enligt min uppfattning kan det ekonomiska utbytet av kaninuppfödning som bedrivs på sidan av ett heltidsjobb inte bli mer än högst marginellt. Som bondelinda skriver ger det mer per timme att jobba lite extra på det vanliga jobbet.

För självhushållning blir kalkylen helt annorlunda. Räkna med 100 djur per år som till största delen föds upp på egenproducerat foder och i slutändan ersätter mat från affären. 100 djur/år * 1,5 kg/djur * 60 kronor/kg = 9000 kr/år. Utgifterna är eventuella kostnader för kraftfoder, strö och burar. Ingenting för slaktlokal eller dylikt.

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 dec-07 kl 19:18 »
Nu blir jag lite förvirrad. Hur menar du Linda att slaktlokalen blir så dyr som Göstas? Jag räknade bara själva investeringen, inte sedan hur det skulle gå runt ekonomiskt med de lån man då har dragit på sig. Trodde det var så Gösta räknade också.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #14 skrivet: 07 dec-07 kl 08:24 »
Kan ju säga att jag liksom har gett upp planerna på ett eget slakteri, det lönar sig inte tillräckligt för att stå och kladda...

Det är uppfödningen jag vill hålla på med och den jag vill leva på. Så kan andra tjäna sina "grova"  ??? pengar på förädlingen, för jag ser inte att jag kan det.
« Senast ändrad: 07 dec-07 kl 13:04 av bondelinda »

Gösta

« Svar #15 skrivet: 07 dec-07 kl 13:21 »
Priset på ett slakteri för kanin kan naturligtvis räknas på olika sätt, beroende på hur tungjobbat man kan acceptera.
Generellt bör en slaktlokal vara minst 8 kvadrat. Därtill kommer kylrum på ca 5 kvadrat. Styckningsrum på ca 10 kvadrat. Till detta bör det finnas ett rum för disk och städ samt en toalett. Detta ger ytterligare ca 8 kvadrat. Förbindelsegång mellan rummen. Plats för frysförvaring.
Minsta yta blir då 40 - 50 kvadrat eller ca 10.000/kvadratmeter. Till detta kommer ju inredning vilket ger ett slutpris på ca 700.000:-
För att slakta för eget behov krävs betydligt mindre i investering.
De priser ni presenterat är tydligen så kallad helkropp.
Minst 50% styckad kanin säljs, då till helt andra priser.
En idé jag framfört tidigare är att ett antal uppfödare går samman om ett slakteri eller att en har slakt och de övriga blir proffs på uppfödning.
I och med detta inlägg lämnar jag tråden...
Gösta

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 08 dec-07 kl 09:51 »
Det behövs inte särksilda rum disk och styckning, man skilja det i "tid" istället för "rum". Inte heller toalett krävs om man har en vattentoalett någon annanstans på gården. 8 kvm, styck/slatk, 5 kvm kyl, det är 13 kvm = 130.000 kr.  Å så frysutrymme om man vill ha det då, lite städ, vad kan det bli, max 5 kvm till? 170.000 kr då för ett kaninslakteri.

Men du räkande bara upp 25 kvm, sedan dubblade du storleken, menar du att frys och en korridor tar 25 kvm? Nu har jag allt tappat bort mig.

Men inredningskostnaden har jag faktiskt dålig koll på, berätta gärna mer. Vad är det för inredning? Och vad ksotar de olika delarna?

Skrotan

« Svar #17 skrivet: 10 dec-07 kl 12:36 »
Svar till Lollo:
Du kanske skulle behöva göra ett studiebesök på ett befintligt slakteri, det är alltid bra att se hur det fungerar i verkligheten, och inte bara på papper. Jag har planer på ett slakteri i framtiden men jag kommer att använda mej av ett hus på 75m2 plus en övervåning för kontor. Vilken arbetsplats vill man arbeta på utan toa? Sen är det en stor fördel om man kan duscha och byta om. Slakta är ett kletgöra! Inte vill jag ha in det kletet i mitt hus. Ska man sen hyra ut slakteriet så innebär det ju att du får låna ut både kök, toa och dusch. Det gäller att planera riktigt noga.......Jag är inte klar med mina planer än på långa vägar.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 10 dec-07 kl 13:44 »
Hej!
Kanske "koperativ idé" kan vara något.
Ska uppfödarna bo relativt nära varandra(i ö-grupper).
kort avtånd till slakteriet, även för att kunna hjälpa varandra vid ledighet m.m.
Är ju viktigt med det sociala livet också,
inte bara djuren 365 dagar om året.
En tanke är att vi/några kan äga ett slakteri tillsammans.
Bondekoperationen var ju sådan förut,
(innan Moderat idiologi kom in)

Några tankar från Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Körven

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 10 dec-07 kl 14:56 »
Dessa kalkyler om mängd foder och antal ungar osv, stämmer inte alls med min verklighet, men jag är ändå rätt övertygad om att det går att få lönsamhet.

Det gäller att utnyttja alla möjligheter, sälj kaniner till sällskap, avel, ormmat, människomat, hundmat...

Slakta och sälj själv så går hela vinsten i egen ficka.

Dessutom gäller det att ta till vara hela kaninen. Hitta på användningsområden till svansar, tassar, skinn, öron, morrhår, slaktrens mm. Många bäckar små...

I "ny foderstat" tråden togs det upp att 15000 slaktdjur kan ge 500 000 kr i årslön... Att hålla 500 avelshonor - phu, vilket jobb. Det innebär alltså 1500 burar att göra rent varje vecka, plus 25-50 burar till hanarna  :P
Runt 300 burar dagligen att mocka måndag-fredag. På helgen enbart foder och vatten... Har man ungdjuren i boxar på djupströbädd så blir det väl lite lindrigare med bara 100 burar per dag...

Egentligen är det väl bara att välja hur mycket man vill jobba  ;D Jag nöjer mig med en bråkdel av det antalet kaniner - tycker man ska ha kul också  8)

500 kaniner att sköta själv är omöjligt.............Om man spenderar en minut på varje kanin så blir det ju 500 min och det är nästan 8,5 timme..........Skulle man till äventyrs ta 3 min på varje så räcker inte dygnet till.

Möjligen att det skulle gå vid mycke rationell uppfödning typ minkuppfödning,men även då så måste man nog ligga i rätt så bra.

Körven

Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser