Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lönsamhet i kaninuppfödning?  (läst 8797 gånger)

louise

• Gäst
Re:lönsamhet i kaninuppfödning?
« Svar #20 skrivet: 10 dec-07 kl 20:45 »
Vill du berätta om dina slakteriplaner?

- Var i landet
-till vilka djurslag
- hur stor kapacitet
- legoslakt/inköp eller att folk hyr in sig+

Och gärna varför du väljer en så stor byggnad. Om det nu inte handlar om stora djur och hög kapacitet, då är det begripligt även från min horisont.

« Senast ändrad: 10 dec-07 kl 20:52 av Lollo »

Slättahultarn

« Svar #21 skrivet: 11 dec-07 kl 08:11 »
I en stor produktion måste nog i princip allt vara automatiserat från utfodring av vatten och mat till utgödsling.

Den här tråden kom i våras och det är nog något åt det här hållet man måste sträva efter för att få lönsamhet
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=19;action=display;threadid=20714

Skrotan

« Svar #22 skrivet: 11 dec-07 kl 17:18 »
Som sagt var det ligger på planeringsstadiet.... Men huset som jag planerar att använda till slakteri för kaniner (iförsta hand)står redan klart, ska kaklas och fixas invändigt, men el, vatten och värme finns samt toa och dusch. Bor mellan Stockholm och Gävle. Vi får se hur allt utvecklar sig....Vem vet jag kanske står utan arbete snart då de ska dra ner på personalen där jag jobbar. Då kan ev detta ske snart.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 11 dec-07 kl 20:44 »
Bor mellan Stockholm och Gävle.

Äntligen någon som planerar slakteri åt rätt håll  ;)  ;D
Har väl tänkt att bygga eget gårdsslakteri i framtiden, men det känns som flera år framåt...

Tänkte du ta emot kaniner eller tänkte du hyra ut lokalen?
Landsflykting i storstan...

Skrotan

« Svar #24 skrivet: 12 dec-07 kl 06:49 »
Vet ej, jag är bara på planeringsstadiet än, men jaktlagen runtomkring har visat intresse av att ev hyra. Det beror ju aldeles på hur mycket kaniner det finns i närheten och om folk vill hyra eller sälja för slakt, alla tycker ju inte om att slakta själva.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #25 skrivet: 13 dec-07 kl 19:45 »
Ang 1 min/kanin... Har man burarna inomhus så man kan ha automatisk vattentillförsel tar det ju bara några sekunder per kanin för matningen... Man tar sin rullvagn (ni som varit i stall har säkert sett sådana), går fram till buren, tar upp skopan, skopar upp rätt mängd kraftfoder och häller ner det i foderautomaten (en sån där smart sak som sitter på utsidan).

Sen tar man en annan rullvagn och går runt och klämmer in hö i 250 höhäckar (smartast att bygga burar som delar höhäck.

Då har utfodringen tagit 10.5 timmar i veckan om man räknar 6 sekunder per bur och 6 sekunder per höhäck. Man gör det förmodligen snabbare men man får räkna med marginaler. 1,5 timmar per dag för utfodring kan man ju stå ut med.

Men städningen...
Burarna behöver städas 2 ggr/vecka i inomhusmiljö. Är dom rätt storlek och man använder torv eller spån så tar utstädningen ca 10 min. Även här används praktiskt rullkärra för bättre arbetsställning. Det tar totalt 167 timmar / vecka. Vill man ha 8 timmars arbetsdag 5 dagar i veckan krävs det 4 personer för att få dom städade... Fast om man bara städar 1 gång per vecka behövs det iofs bara 2 personer heltid. Då kommer det nog lukta en del, iaf om man använder spån...

Vi får ju inte lov att ha nätbotten som i USA, och det försvårar ju utstädningen betydligt... Där kör dom bara vattenspolning i rännorna under burarna. Väldigt hygieniskt men kanske inte så skönt för tassarna.

Och nu har jag bara räknat på 500 honor =).

Städningen dödar nog det här med storproduktion...
« Senast ändrad: 13 dec-07 kl 19:47 av skiesabove »
//Lina

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #26 skrivet: 13 dec-07 kl 19:51 »
Fast jag fick en idé! Tänk om man byggde burarna så golvet kunde sköljas av, att man har gummimattor som i en del hästboxar! Det är rätt skönt och mjukt underlag. Sen så har man en hylla eller annan mindre del av buren, och det är där fodret kommer. När det är dags för matning hoppar kaninen dit, och då fäller man ner en mellanvägg som skärmar in kaninen på hyllan, där den kan få sitta och äta. Här får även bolådorna stå.

Sedan spolar man bottnarna med vattenslang.

Det borde väl gå att lösa praktiskt på något sätt? Det behöver ju inte heller vara eldrivet, går nog att arrangera på manuellt sätt med lite fjädring... Att man samtidigt som man matar varje kanin drar i en spak och sen går man och slår på vattnet =).

Då går det nog att få runt tidsmässigt utan problem... Men givetvis med dyrare startkostnad. Fast man slipper den löpande kostnaden med strö...
« Senast ändrad: 13 dec-07 kl 19:52 av skiesabove »
//Lina

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #27 skrivet: 18 dec-07 kl 09:46 »
Hmmm..intressanta uträkningar.

Här är mina tidsscheman från förra året.

Totalt ca 400 kaniner, varav ca 120 var avelsdjur. (Alltså i enskilda burar)
Utfodring tog 1-1,5 timme/per dag eftersom man bör gå igenom parningskort varje dag för att inte missa några brunster, något ni missar i era uträkningar.
Det skall blandas/hämtas foder 30min-1timme i veckan (beroende på avstånd och tillgång till silo eller ej)
Mockning 1 gång i veckan av 120 enskilda burar/individer, ca 40 kullburar samt 3 boxar ā 15 kvadrat = 16-18 timmar/vecka

Totalt 29,5 timme/vecka

Detta utan automatisk bevattning/utfodring.
Sen tillkommer päls och klovård, reparation av burar,rengöring av skålar/flaskor, plus ev arbete med bokföring,maiklkorrespondens,telefonsamtal (ej inräknat i ovanstående summa)

Det gäller mao att tänka till innan man börjar och försöka få kaningården så självgående som möjligt.
« Senast ändrad: 18 dec-07 kl 09:47 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Skrotan

« Svar #28 skrivet: 20 dec-07 kl 21:48 »
Fast ärligt talat, finns det någon egenföretagare som har 40 tim arbetsvecka ???

Gille

• -
« Svar #29 skrivet: 31 dec-07 kl 11:23 »
Citera
Det gäller att utnyttja alla möjligheter, sälj kaniner till sällskap, avel, ormmat, människomat, hundmat...
För detta krävs tillstånd som också kostar. Engångssumma men den blir allt dyrare...
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser