Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!  (läst 2314 gånger)

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!
« skrivet: 23 nov-07 kl 22:41 »
Jag har ett vårlamm som jag nyligen upptäckte låg helt stilla bland de andra fåren. Jag gick i panik in och lyfte upp henne, kände att hon var mager. Hon har ingen styrsel och kan inte stå på benen utan vinglar bara.... VAD KAN HA HÄNT?????   Någon SNÄLLA som har en teori... är såååååååå lessen nu!!!!

MILLIONER kramar till er som svarar!!!!!!
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

vallhunden

• Västergötland
Re:HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!
« Svar #1 skrivet: 23 nov-07 kl 22:49 »
Jag hade snabbt försökt att få i henne energi. Socker i någon form som går ut i blodet snabbt. Druvsocker om du har hemma, kanske? Hon behöver energi för att orka komma igång att äta. Sedan energistart, kanske locka i henne betfor om hon orkar äta. Akta dig för kraftfoder, det kan sätta magen ut balans!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 23 nov-07 kl 23:02 »
Vi hade ett liknande problem tidigare i år: http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=20;action=display;threadid=24301

Det kanske kan vara till någon hjälp?

Hoppas att du hittar vad som fattas ditt lamm..

Kram
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #3 skrivet: 23 nov-07 kl 23:38 »
Åhhhh TACK!!!!

Jag har nu varit ute och ordnat till henne. Såhär är nu läget. Jag har alltså tagit henne i en egen spilta där jag bunkrat upp med färskt hö. Har gett henne lite näringstillägg. Hon äter och verkar få i sig, drack också. Jag ställde henne på benen och hon tycktes nu ha återfått LITE balans, hon kunde ta något steg men tog hon ett fel fottag så ramlade hon och blev liksom liggandes. Verkar inte direkt kunna resa sig själv. Min spontana tanke är...getterna... Vi har 4 getter tillsammans med en drös får. Kan hon ha blivit stångad eller nåt, grämer mig mkt för om jag har varit så dum att jag låtit dom gå ilag. Nu har jag iallafall skilt åt lammen från övriga flocken. Det är ju inte så att jag tidigare märkt av att hon skulle ha varit utanför eller mått dåligt... jag har dom rätt nära så jag ser dom som hela tiden. Så vad tror ni... blir ni något klokare?????
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 23 nov-07 kl 23:45 »
Min spontana tanke är hur kan du ha ett magert lamm utan att ha märkt det..

Vad matar du dom med ?

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #5 skrivet: 23 nov-07 kl 23:55 »
Ja, lammet är yngst... och i ärlighetens namn så har jag inte märkt tidigare att det var lite tunnare. Hon är inte MAGER sååå.. hon har hull runt buk, överben. Det var nu när jag kände på henne som jag tyckte att hon kändes tunn över ryggen. Jag kunde känna ryggranden. Hon ser inte mager ut... men jag skulle tro att hon under två, tre dar fått i sig dåligt. Det är också en orsak att jag särat på dom. Har nu iallafall kollat alla och dom andra är hulliga. Tro mig... jag skäms jätte mkt över att jag inte märkt detta. Jag har dock själv sett att dom alla ätit. Jag ger dom spritt på olika ställen annars så finns risk att getterna roffsar åt sig allt själv. Hur som hälst, jag ger dom ensilage, kraftfoder, samt betfor..( men jag ger dom inte betfor varje dag.) Är det galet kanske????  :-\  Jag kommer numer att ha STENKOLL på lammen.

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #6 skrivet: 24 nov-07 kl 00:34 »
VALLHUNDEN... tack för tipset.

Jag har nu varit ute till henne och kollat av henne. Jag har gett henne druvsocker... jag hjälpte henne på fötter och hon är inte alls lika vinglig nu. Gick relativt stabilt. Och hon både kissade och bajsade, och det så fint ut!!!  :D  jag misstänker att hon haft näringsbrist. Hon har fått det varmare och tycktes må bra. Hon låg och tuggade på hö när jag kom in. Nu ska hon få vara "sjukskriven" ett tag och dels hulla på sig och krya på sig.

ROSA... jag förstår din irritation över att vi inte märkt hennes tunnhet. och som jag skrev, jag skäms! Detta är första gången för oss med lamm ( dom kom till oss som lamm, 4 st  varav detta flasklamm ) men jag skulle inte skriva här om jag inte verkligen brydde mig. Djuren går fritt ute... samt inne som dom vill. Jag har väl inte personligen sett någon anledning till att undersöka dom när dom till synes har mått bra! Men nu har jag ju lärt mig att hålla bättre koll åtminstone på de mindre som kanske har svårare att ta för sig!
    Det kändes lite som ett påhopp när du ifrågasatte mig!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 24 nov-07 kl 09:13 »
Det är en stor skillnad på att utfodra vuxna får jämfört med lamm.
Lammen ska växa mycket på sitt första år (nästan till vuxenstorlek) och behöver en egen matplats dit inte de vuxna djuren aldrig kan nå.

Ett bra kraftfoder till lammen är Lammfor.
Då vet man att de får i sig de proteiner* vitaminer och mineraler dom behöver för att växa och må bra.
*Lammen till normalstora raser (Gotlandsfår Köttrasblandningar) behöver ca 165 g prot per dag
genom kraftfodret.

Mvh Rosa
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #8 skrivet: 24 nov-07 kl 11:02 »
Min första tanke är STORA MAGMASKEN.......

det är precis så man brukar hitta får som är drabbade av den... man hittar dem orkes lösa ute i hagen, oerhört avmagrade...

vetrinärer endel... säger att de är inga problem under stallperoden men det kan det visst vara... vadj jag förstår däremot så producerar de inga ägg på vintern... men de stackars fåren går åt.... eller lever en mycket tynande tillvaro..

Jag skulle iallafall försöka av maska henne med ivomec också för att åtminstone ha försökt hj'älpa henne. sen gäller de ju att få henne att orka äta.. så energibalans eller likanade är ju bara att ge...
 :-\
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

agge

« Svar #9 skrivet: 24 nov-07 kl 14:48 »
Vi har haft några  lamm under åren  som inte  orkat följa med flocken för de verkar bli vingliga. Men det har inträffat när de varit några månader.
Vi har gettt dem flytande selen med e-vitamin med gott resultat.
Jag ger det i munnen med en spruta som man använder till småbarn.

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #10 skrivet: 24 nov-07 kl 16:34 »
Ja, hon är inte så gammal. Ungefär 4 månader!!!!

hustran

« Svar #11 skrivet: 24 nov-07 kl 17:53 »
Vi hade elände med stora magmasken förra hösten. det gäller att få ditt lamm att få stopp på diarr´en. försök med sulfa. Om hon inte är för illa gången så kan hon repa sig, men det är nog bråttom. Vi förlorade en tacka, väldigt liten och svag. mycket tråkigt. Lycka till.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #12 skrivet: 28 nov-07 kl 18:34 »
Hon är inte MAGER sååå.. hon har hull runt buk, överben. Det var nu när jag kände på henne som jag tyckte att hon kändes tunn över ryggen. Jag kunde känna ryggranden. Hon ser inte mager ut...
Får o Kor blir inte magra över magen. Utan det är just över ryggraden man känner och tittar ! Sticker ryggraden "upp" är djuret magert.

Hur gick det med lammet är hon helt ok nu ?

agge

« Svar #13 skrivet: 26 dec-07 kl 19:46 »
Hur gick det för ditt lilla lamm ?? ???

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #14 skrivet: 27 dec-07 kl 13:38 »
Får o Kor blir inte magra över magen. Utan det är just över ryggraden man känner och tittar ! Sticker ryggraden "upp" är djuret magert.
Gäller får, inte getter.  Getter bör ha kotlettmuskel ungefär i rät linje från ryggradsutskotten till revbenen.  Fåren bör ha en lätt bulle, men ej så att ryggutskotten alldeles försvinner, eller hur, Rosa?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #15 skrivet: 27 dec-07 kl 13:41 »
Och nog borde det gå bra att ha dem ihop, om Du fördelar fodret som Du beskrev.  När de inte är fler, får de en bättre flockkänsla så.  Getter klarar sig med få artfränder, men ett får "känner sig inte som ett får om flocken är mindre än sex-sju individer".  Och helst ska det vara riktiga får.  Getterna har lättare att knyta an till lindivider av annan art.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 2 användare
Smålandstokarna, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser