Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avlivningsmetod slaktsvin...?  (läst 4725 gånger)

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
Avlivningsmetod slaktsvin...?
« skrivet: 16 nov-07 kl 09:14 »
Är lite nyfiken på hur ni som har grisar går tillväga vid slakten.
Använder ni slaktmask eller skjuter ni dem?
I så fall vilket vapen använder ni...?

Fridolf2

• Gäst
Re:Avlivningsmetod slaktsvin...?
« Svar #1 skrivet: 16 nov-07 kl 12:30 »
Har aldrig fattat riktigt vad en slaktmask är.. ??? Jag använder bultpistol till slaktsvin och om det är nån sugga som brutit sig eller så.. Till äldre galtar går det åt älgstudsare, och det är knappt det räcker visade det sig häromdan...

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 16 nov-07 kl 14:46 »
För mig är slaktmask en bult, som sitter fast i en brädliknande grej. En man höll den mot skallen på djuret som ska slaktas, och en annan slog med en klubba på bulten.  Jag kan inte påminna mig att jag nånsin sett folk göra så, men det är det gamla sättet.

Sedan så används nog begreppen lite hipp som happ. Slaktmask kan vara bultpistol och tvärt om.

Tittade i svenska akademiens ordbok, och ser att jag haft fel i 50 år. Vad jag kallat slaktmask är tydligen en slaktbult. Så kan det vara.

SLAKT-MASK.
[jfr t. schlachtmaske]

(i sht i fackspr., särsk. slakt.) apparat för bedöv­ning l. dödande av ett slaktdjur, utgörande dels: slagmask, dels (o. numera företrädesvis): skjut­mask;
jfr -bult.

SLAKT-BULT. (i sht förr) redskap för bedövning l. dödande av ett slaktdjur, bestående av ett träskaft i sin nedre ända försedd med en hållare med rörlig bult l. sprint som vid redskapets användning slås in i slaktdjurets huvud med en klubba;
jfr -mask.

Finns det inte olika patroner till bultpistoler, så styrkan kan varieras?

Edgar

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #3 skrivet: 16 nov-07 kl 16:03 »
För mig är slaktmask = Bultpistol. ;)

Patroner finns i olika styrkor beroende på vilket djurslag man ska slakta.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 16 nov-07 kl 18:45 »
Vi använder 22:an mitt i pannbenet mellan ögonen.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #5 skrivet: 19 nov-07 kl 06:51 »
slaktmask till slaktsvin o suggor och 22an till gammelgalten.....av säkerhets skäl...
de får alltid deras favorit mat vid slakt...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Skågedalen

• -
« Svar #6 skrivet: 21 dec-07 kl 13:00 »
Det måste väl vara bättre med bultpistol än en 22:a då man inte skickar iväg en projektil som, om man har otur, kan förstöra mer kött än bara panna och hjärna?
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #7 skrivet: 21 dec-07 kl 13:54 »
De som jag har sett avliva med gevär har skjutit bakom örat och snett frammåt och sedan avblodat som vanligt.

På så sett blir bara huvudet förstört.

Men jag vet inte om det ska gå till så, men det verkade funka.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Fridolf2

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 dec-07 kl 19:04 »
Ja, du, Ernst, då skulle du varit med här häromveckan när vi skulle göra oss av med en 3-års galt som vägde in på 300 kg. Ingen ville ta med den till slakteriet, och han hade börjat bli ilsk så det gick inte att driva honom nånstans. Jag bad en gubbe komma hit med älgstudsaren, och vi tog ut galten ur lagårn med hjälp av foder, han sköt honom mitt mellan ögonen, galten stöp direkt och gubben går och ska hämta kniv för att sticka honom......Då reser sig galten och börjar gå iväg!Så det blev att snabbt ladda om och det gick åt två skott till innan han var nere.  Så i det läget var jag glad att jag inte hade kittlat honom med en bultpistol.....

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #9 skrivet: 21 dec-07 kl 23:35 »
Sicken monster-gris!!  :o

RiverCottage

• Halland
« Svar #10 skrivet: 22 dec-07 kl 18:45 »
6,5 x 55 Älgstudsare.
Mitt mellan ögonen.

Skulle något gå snett kan man repetera och ha en nytt skott i loppet
inom någon sekund.

Precis som ovan talare säger (fridolf2)... skulle inte vilja kittla en 300 kg sur galt med en slaktmask...

« Senast ändrad: 22 dec-07 kl 18:45 av RiverCottage »
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

Henning

« Svar #11 skrivet: 27 dec-07 kl 15:09 »
Jag bad en gubbe komma hit med älgstudsaren, och vi tog ut galten ur lagårn med hjälp av foder, han sköt honom mitt mellan ögonen, galten stöp direkt och gubben går och ska hämta kniv för att sticka honom......Då reser sig galten och börjar gå iväg!

Det här är ett bra exempel på okunskap i småskalig djurhållning. Att skjuta mellan ögonen verkar vara något som flera tror är en bra metod. Då träffar man inte hjärnan och grisen vaknar om den inte blir avblodad snabbt. Det finns t.o.m. berättelser om suggor som smitit till skogs efter stickningen och överlevt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 dec-07 kl 15:39 »
För den som eventuellt inte vet det så står det i L22 var och hur olika djurarter skall skjutas. Med bilder och allt.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #13 skrivet: 27 dec-07 kl 17:45 »
Även den bäste kan fela.  ::)
Och jag har även sett "misslyckade" avlivningar på stora slakterier.  :P

Vi är bara människor.....  ;)

RiverCottage

• Halland
« Svar #14 skrivet: 03 jan-08 kl 19:32 »
Det här är ett bra exempel på okunskap i småskalig djurhållning. Att skjuta mellan ögonen verkar vara något som flera tror är en bra metod. Då träffar man inte hjärnan och grisen vaknar om den inte blir avblodad snabbt. Det finns t.o.m. berättelser om suggor som smitit till skogs efter stickningen och överlevt.

Skribenten kanske inte avser exakt mellan ögonen, men nära denna positionsangivelse är enl. min mening helt korrekt. Sen skrev ju även personen i fråga att det var fråga om en älgstudare, ingen .22.. så det gick nog rätt "bra" ändå..

Rosten

• Närke
« Svar #15 skrivet: 03 jan-08 kl 23:28 »
Ja, du, Ernst, då skulle du varit med här häromveckan när vi skulle göra oss av med en 3-års galt som vägde in på 300 kg. Ingen ville ta med den till slakteriet, och han hade börjat bli ilsk så det gick inte att driva honom nånstans. Jag bad en gubbe komma hit med älgstudsaren, och vi tog ut galten ur lagårn med hjälp av foder, han sköt honom mitt mellan ögonen, galten stöp direkt och gubben går och ska hämta kniv för att sticka honom......Då reser sig galten och börjar gå iväg!Så det blev att snabbt ladda om och det gick åt två skott till innan han var nere.  Så i det läget var jag glad att jag inte hade kittlat honom med en bultpistol.....
Oftast så är problemet att folk använder helmantlat (billiga gammal armeskott). Speciellt om det är en 6.5x55 man använder.

RiverCottage

• Halland
« Svar #16 skrivet: 04 jan-08 kl 19:39 »
Oftast så är problemet att folk använder helmantlat (billiga gammal armeskott). Speciellt om det är en 6.5x55 man använder.

Ja Det har du faktiskt rätt i, jag antar att du åsyftar på sk. "kammarammunition" som många tyvärr brukar som "avlivningsskott". Vilket INTE är att rekommendera.
Där biter snålheten en i häcken rätt rejält... om inte så lär grisen göra det! ;)

/ Norma Oryx... ( lite overkill...men va f-n)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 jan-08 kl 20:14 »
Vilka vapen och vilken ammunition som är tillåtet att använda står också att läsa i L22.

Rosten

• Närke
« Svar #18 skrivet: 05 jan-08 kl 00:22 »

/ Norma Oryx... ( lite overkill...men va f-n)
Oryxen funkar säkert bra.
När jag skyddsjagar så använder jag varmintkulor. Dom borde funka klockrent. Då borde man också slippa genomskott. Då kulan exploderar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser