Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  simpla stick- och virkfrågor för folk som kan  (läst 62275 gånger)

Varg-älva

• Finland
SV: simpla stick- och virkfrågor för folk som kan
« Svar #220 skrivet: 06 okt-09 kl 12:23 »
Behöver hjälp med hur man virkar ihop rutor till en filt. Har tidigare lagt lapparna kant i kant och virkat genom båda maskbågarna men då blir det ju en upphöjd "ås" i skarven och det verkar inte så skönt att ligga på för en baby.
Nån som har några bra tips? :)

Om du virkar med smygmaskor blir kanten mindre, likaså om du virkar i ena maskbågen. Annars går det att sy fast rutorn med kaststygn Syr man bara fast i ena maskbågen blir sömmen minimal.

Ett annat sätt är att virka från rätsidan. Man virkar en eller ett par luftmaskor och en fast maska i turvis i den ena och den andra rutan. Den virkade "sömmen" går då i sicksack mellan rutorna. Det gäller förstås att se efter var man virkar den fasta maskan, så att det inte blir på samma ställe på båda rutorna, utan hoppa över en maska eller mänsterrapport, just för att de sen ska ligga bredvid varandra.

Lenaaxel

• För mycket av det goda kan vara underbart!
    • Västergötland
« Svar #221 skrivet: 06 okt-09 kl 12:36 »
Tack Varg-Älva! Det andra alternativet med lm mellan verkar kanon. Ska genast testa det!

manna

• -
« Svar #222 skrivet: 08 okt-09 kl 10:51 »
OKET: Sätt ärmarna på samma rundst som fram- och bakst där det är avm för ärmhål = 148 m.

Jaha? Jag fattar inte! Hur får jag på ärmarna på rundstickan utan att alla ärmmaskor åker åt skogen? Var? Varför? *dubbelförvirrad*
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #223 skrivet: 08 okt-09 kl 10:56 »
OKET: Sätt ärmarna på samma rundst som fram- och bakst där det är avm för ärmhål = 148 m.

Jaha? Jag fattar inte! Hur får jag på ärmarna på rundstickan utan att alla ärmmaskor åker åt skogen? Var? Varför? *dubbelförvirrad*

DROPS mönster wanted!
Behöver läsa.

manna

• -
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #225 skrivet: 08 okt-09 kl 11:09 »
Jag brukar sticka på ärmarna när det är ett sådant mönster som du har, manna. Sticka ena sidan, ta sedan ena ärmen (jag antar att du har maskorna på en tråd där) och sticka på den på rundstickan, sticka bakstycket, sticka på den andra ärmen, sticka framstycket.
Se bara till att ärmarnas avmaskningar hamnar i ärmhålen, så att säga.

Sedan är det bara att fortsätta sticka fram och tillbaka.
Höns, stickning och pelargoner

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #226 skrivet: 08 okt-09 kl 11:19 »
Manna:
Du har ju avmaskat några maskor på ärmarna, således stickar du numera inte runtrunt, utan fram & tillbaka?
Nämendåså!

Placera alla 4 bitarna (framstycke, höger ärm, bakstycke, vänster ärm) i denna ordning på en rundsticka.
"Pula över" maskorna från den nuvanrande stickan/jättesäkerhetsnålen till en och samma rundsticka.
Thatś it! Du har gjort det förr.  :)

(Har jag missförtått ditt problem?)

manna

• -
« Svar #227 skrivet: 08 okt-09 kl 11:22 »
Jag brukar sticka på ärmarna när det är ett sådant mönster som du har, manna. Sticka ena sidan, ta sedan ena ärmen (jag antar att du har maskorna på en tråd där) och sticka på den på rundstickan, sticka bakstycket, sticka på den andra ärmen, sticka framstycket.
Se bara till att ärmarnas avmaskningar hamnar i ärmhålen, så att säga.

Sedan är det bara att fortsätta sticka fram och tillbaka.

Ok... så jag börjar sticka "som vanligt" på framstycket och när jag är framme vid avmaskningarna på koftans "kropp", så börjar jag sticka på ärmen (från första maskan vid avmaskningarna på ärmen). Jag ser till att de båda avmaskningarna möts rätt och fortsätter sedan med den vanliga stickningen på koftan tills jag når fram till andra ärmhålet där jag upprepar den här "loopen" med att sticka fast ärmen mot kroppen.

Kan det funka? *nervös*

manna

• -
« Svar #228 skrivet: 08 okt-09 kl 11:24 »
Manna:
Du har ju avmaskat några maskor på ärmarna, således stickar du numera inte runtrunt, utan fram & tillbaka?
Nämendåså!

Placera alla 4 bitarna (framstycke, höger ärm, bakstycke, vänster ärm) i denna ordning på en rundsticka.
"Pula över" maskorna från den nuvanrande stickan/jättesäkerhetsnålen till en och samma rundsticka.
Thatś it! Du har gjort det förr.  :)

(Har jag missförtått ditt problem?)

Bak- och framstycke är i en del, så för att kunna peta på ärmarna på rätt ställe måste jag väl s a s sticka på ärmarna?

Jag vet inte om du har missförstått. Jag är lixom inte säker på att jag själv inte missförstår mig.  ??? ;D

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #229 skrivet: 08 okt-09 kl 11:28 »
Ok... så jag börjar sticka "som vanligt" på framstycket och när jag är framme vid avmaskningarna på koftans "kropp", så börjar jag sticka på ärmen (från första maskan vid avmaskningarna på ärmen). Jag ser till att de båda avmaskningarna möts rätt och fortsätter sedan med den vanliga stickningen på koftan tills jag når fram till andra ärmhålet där jag upprepar den här "loopen" med att sticka fast ärmen mot kroppen.

Kan det funka? *nervös*

Japp, det kommer att funka.  :)  Räds icke, det blir skitbra! Och det är det absolut lättaste sättet. Ärmarna kommer att hänga och slänga, men så fort du stickat några varv kommer du att se formen.

Se bara till att, när du stickar på ärmarna, att du tar maskan från rätt håll, så den inte blir vriden.
« Senast ändrad: 08 okt-09 kl 11:30 av yrian »

manna

• -
« Svar #230 skrivet: 08 okt-09 kl 11:36 »
Se bara till att, när du stickar på ärmarna, att du tar maskan från rätt håll, så den inte blir vriden.

Jaha du... det säger du...

??? ??? ???

manna

• -
« Svar #231 skrivet: 08 okt-09 kl 11:44 »
Fan, brudar... det blev rätt!  ;D TACK!

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #232 skrivet: 08 okt-09 kl 11:52 »

Där ser man.  :o
Så kan det gå! 

;)

LottaLuvin

• Gäst

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #234 skrivet: 08 okt-09 kl 11:59 »
Ja! Jag sa ju det!  ;)

manna

• -
« Svar #235 skrivet: 08 okt-09 kl 14:37 »

Fan, brudar... det blev ju helt fel!  >:( 

... men hjälp är på ingång, så snart är allt bra igen. Ja, om jag nu inte har stickat hela koftan baklänges, eller så.  ;) ;D

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #236 skrivet: 08 okt-09 kl 15:20 »
Fan, brudar... det blev ju helt fel!  >:( 

Men åååhh! Vad träligt. Hoppas hjälpen fixar det.  :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #237 skrivet: 09 okt-09 kl 13:48 »
Kan det bli annat än (trä)ligt med träblås?

Nä, nu ska vi vara snälla.....

manna

• -
« Svar #238 skrivet: 28 okt-09 kl 00:24 »
Okeeeej...

HALSRINGNING: Samtidigt när arb mäter 23 cm avm till hals i början på varje v i varje sida: 5 m 1 gång och sedan 1 m 2 ggr. Efter alla minskningar till raglan och hals är det 54 m kvar på st och arb mäter ca 27 cm upp till axeln. Sätt m på en tråd restgarn.

Betyder "varje v i varje sida" att jag i detta fallet kommer att maska av på tre varv?
Gör det någon skillnad om jag börjar avmaska från rätan eller från avigan alt. gör det någon skillnad om avmaskningen avslutas på rätan eller avigan?
Gör jag avmaskningen annorlunda från avigan än från rätan?
Hur sätter jag maskorna på en tråd?

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #239 skrivet: 28 okt-09 kl 20:53 »
Jag gör ett försök att tolka... fast du kanske rett ut det under dagen. Nåja:

1) Du ska avmaska i början av varje varv, det blir vartannart varv. Tre gånger blir det, ja.
2) Jag tror att det blir så att du börjar avmaska ena sidan av tröjan från rätan och andra sidan från avigan.
3) Avmaska rät på rät, avig på avig.
4) Du tar en stoppnål med en tråd på och för över maskorna på den. Det blir som en liten ring.

Hoppas du blev lite klokare...

Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 3 användare (1 dolda)
frökenfräken, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser