Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  simpla stick- och virkfrågor för folk som kan  (läst 62201 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: simpla stick- och virkfrågor för folk som kan
« Svar #240 skrivet: 16 jan-10 kl 18:39 »
Ja, jag blev enormt besviken när mina första egenstickade sockar i växtfärgat ullgarn gick sönder på ingen tid alls. :( De sockar jag stickar nu är i 55% hampa och 45% ull, återstår att se hur slitstarka de blir... Det står att garnet ska vara lämpligt till sockar i alla fall.

Kan meddela att hampa/ull-sockarna verkar hålla bra. Har gått i dem hela vintern, både inne och i gummistövlar och de är inte nämnvärt slitna.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #241 skrivet: 20 jan-10 kl 00:12 »
Kan meddela att hampa/ull-sockarna verkar hålla bra. Har gått i dem hela vintern, både inne och i gummistövlar och de är inte nämnvärt slitna.

Såna rapporter gillar jag. Minns du garnets namn?

Soshila

• Småland
« Svar #242 skrivet: 20 jan-10 kl 09:04 »
"Hanf Zeit, Hanf-Wolle für pullover & socken" står det på. Hemp Age heter företaget. Köpte det på ekogarderoben.se men det har visst utgått ur deras sortiment. Har för mig jag sett det på fler ställen.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #243 skrivet: 20 jan-10 kl 14:56 »
Ah, tack! Men fint att bilden fanns kvar och var så tydlig att man kan kolla vidare  :) Jag hitade det på en fransk site jag inte fårstår ett jota av. Men det ger hopp  :)

Soshila

• Småland
« Svar #244 skrivet: 20 jan-10 kl 16:22 »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #245 skrivet: 20 jan-10 kl 17:04 »
Jammen kolla där! Och billigare än i Frankrike  :D

manna

• -
« Svar #246 skrivet: 03 jan-13 kl 15:13 »
Jag vill rundsticka en lång tub för att "klä" en svarvad stång. Jag vill att det ska sitta snyggt utan att glipa i maskorna när det är brett, och jag vill att det inte ska bli pösigt där det är smalt. Resårstickning känns som det rätta. Mer då? Tunt garn och tunna stickor, eller?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Varg-älva

• Finland
« Svar #247 skrivet: 03 jan-13 kl 21:30 »
Tunna stickor och tunt garn låter nog rätt.
Sen kan du ju också öka några maskor där det är tjockar och ta in där det är smalare.

Eller fundera på att sticka det med rätstickning på längden, då kan det också passa med tjockt garn. Fast beroende på hur långt det ska vara behövs en massa maskor. Och en lång söm att sy....

jössesnesse

• Västergötland
« Svar #248 skrivet: 07 jan-13 kl 10:41 »

Eller så kan man sticka som man gör snurrsockar. Alltså att man förskjuter ett antal maskor åt ena sidan efter några varv. Googla på snurrsockor,för jag är kass på att beskriva rätt.
//Jössesnesse
Allt jag äger bär jag med mig.
Resten får nån annan ta hand om.

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser