Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  simpla stick- och virkfrågor för folk som kan  (läst 62339 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: simpla stick- och virkfrågor för folk som kan
« Svar #120 skrivet: 07 okt-08 kl 11:41 »
Om man stickar med bomullsgarn så är det bra att veta att bomull inte alls är lika elastiskt som ull. T ex, en resår kommer inte att "dra ihop sig" på samma satt som med ullgarn. Den kommer att bli mer platt (och det är ju inte avsikten). Ska man sticka med bomull bör man använda ett mönster som är avsett just för bomull och inte använda ett mönster som är avsett för ullgarn.

Nä, det förstås. Bomullsgarn är ju inte elastiskt som ylle.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Varg-älva

• Finland
« Svar #121 skrivet: 11 okt-08 kl 08:28 »

1:a v är avigsidan. Vad betyder det? Eller snarare, vad innebär det och varför är det viktigt? Om jag börjar arbetet med att sticka resår, så kan det väl kvitta vilket som är avig- resp. rätsidan? I mina ögon ser resåren likadan ut på båda sidor.

Avmaska x, x, x. Innebär detta att jag avmaskar tre på varandra följande varv? Jag läste någonstans att man avmaskar från rätsidan, men sedan fick jag bilder skickade till mig där det visas hur avmaskning från avigsidan görs. Hilfe!

Fråga 1:
Det har egentligen bara betydelse om du börjar med annat än resår. Tex. mönsterstickning direkt. Sen är det ju också en smaksak hur man vill ha det.

Fråga 2:
Jo, ungefär, men du avmaskar egentligen tre gånger vartanna varv, alltid från samma sida, antingen från rät- eller avigsidan.

manna

• -
« Svar #122 skrivet: 11 okt-08 kl 10:11 »
Fråga 2:
Jo, ungefär, men du avmaskar egentligen tre gånger vartanna varv, alltid från samma sida, antingen från rät- eller avigsidan.

Tack! Nu vet jag hur jag borde ha gjort...  ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

manna

• -
« Svar #123 skrivet: 12 okt-08 kl 12:39 »
Lägg upp 126 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 3,5.
Betyder detta 126 maskor eller 128 maskor?

Fan, varför kan inte beskrivningar skrivas så att det går att förstå dem???  >:(
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #124 skrivet: 12 okt-08 kl 13:03 »
Som man och utan kunskap i stick och virkningskonsten föreslår jag att inkl borde betyda medräknat, alltså 126 m. :)

Och det förslaget är helt riktigt ;)
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

manna

• -
« Svar #125 skrivet: 12 okt-08 kl 16:52 »
Nya frågor:

Vad är kantmaskor, hur ser de ut och vad gör jag med dem?

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #126 skrivet: 12 okt-08 kl 16:57 »
Om du ska sticka  delar som sedan ska sys ihop brukar man sticka första och sista maskan rät på varje varv (kantmask) för att lättare kunna sy ihop dem.
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

anette i bugared

• -
« Svar #127 skrivet: 12 okt-08 kl 17:34 »
Nya frågor:

Vad är kantmaskor, hur ser de ut och vad gör jag med dem?
Kantmaskor är vanliga maskor, som sitter ytterst i kanten ;). Vanligtvis stickas de räta på alla varv för att det skall bli lättare att sy ihop delarna sedan. Det blir en tydlig "varannanvarsmarkering" i.o.m. att man stickar så.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

annan

« Svar #128 skrivet: 13 okt-08 kl 20:11 »
fast ibland kallas de maskor i en kant som man bara lyfter från ena stickan till den andra med garnet framför  (mot dig) för kantmaska, då blir det en snygg...ja kantmaska.
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Gille

• -
« Svar #129 skrivet: 15 okt-08 kl 09:31 »
Fråga! Hur får jag min slätstickning jämn när jag använder strumpstickor? Blir alltid en o annan stor maska mellan stickorna fast jag byter plats på mellanrummet ibland.

Hittade en superbra sida! http://techknitting.blogspot.com/2007/04/how-to-avoid-ladders-on-dpns-double.html
Kaninuppfödare och pelargontant.

Humle

• Västerbotten
« Svar #130 skrivet: 30 nov-08 kl 21:35 »
Är det vanligt att aviga maskor (tråden framför stickningen) upplevs som krångligare att sticka än räta? Jag höll nästan på att ge upp med aviga maskor för tråden gled av stickan precis när jag skulle föra den igenom och göra en maska. Det var med aluminiumstickor men då gjorde jag ett par av trä och nu går det som en dröm så trästickor i min mening mycket enklare att använda eller också är min stickteknik mer lämpad för trästickor. När man gör stickor själv så blir såklart måtten kanske inte exakt "5,5" men jag stickar inte efter mönster än så länge :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Varg-älva

• Finland
« Svar #131 skrivet: 30 nov-08 kl 22:26 »
Jodå, det är helt normalt att aviga maskor känns avigt att sticka.  ;) Men ju vanare du blir, dess snabbare och enklare går det, men lika snabbt som räta kommer du inte att sticka dem. Vanligt är också att det aviga varvet blir lösare än de du stickar rätt. Det kan avhjälpas med att sticka de aviga med en halv nummer tunnare sticka.

Materialet på stickor är en smaksak. Jag använder mest stickor av bambu och älskar dem. Jag hade tänkt sticka vantar, men de enda stickorna som passade till det garnet var metall, och det klarade jag inte av... så då virkade jag dem i stället. ;D

manna

• -
« Svar #132 skrivet: 09 aug-09 kl 13:49 »
Varför hamsar garnet sig? Det snurrar sig runt sig själv så att det blir "korvar" på tråden. Gör jag något fel, eller är det garnet som bara beter sig knasigt? Det är ett bomullsgarn där tråden består av många tunna trådar. Spelar det någon roll om jag börjar med garnänden som är inuti nystanet eller garnänden som är på utsidan av nystanet?

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #133 skrivet: 09 aug-09 kl 13:57 »
Varför hamsar garnet sig? Det snurrar sig runt sig själv så att det blir "korvar" på tråden. Gör jag något fel, eller är det garnet som bara beter sig knasigt? Det är ett bomullsgarn där tråden består av många tunna trådar. Spelar det någon roll om jag börjar med garnänden som är inuti nystanet eller garnänden som är på utsidan av nystanet?

En del garner snor och knasar sig, det kan hjälpa med att nysta om det.
Det ska inte spela ngn roll vilken ände du börjar med.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

manna

• -
« Svar #134 skrivet: 09 aug-09 kl 16:07 »
För M.2 skulle jag sticka tills jag från min lilla märktråd kunde mäta 9 cm stickning. Mönstret fick alltså upprepas några gånger innan jag hade fått ihop rätt antal cm. Nu ska jag sticka M.3 och då står det

Efter M.3 stickas det färdigt med mörk oliv - samtidigt minskas det 1 m på höger sida av alla märktrådarna på vartannat v till det återstår 10 m på st.

Har jag fattat rätt om jag ska sticka mönstret som består av 5 varv, inte upprepa något som jag gjorde för M.2, och efter dessa 5 mönstervarv börja med minskningen? Och att "minska" är väl samma sak som att sticka ihop två maskor till en, dvs "1 m på höger sida av märktrådarna" = sticka ihop de två maskorna som är närmast till höger om märktråden?

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #135 skrivet: 09 aug-09 kl 16:28 »
För M.2 skulle jag sticka tills jag från min lilla märktråd kunde mäta 9 cm stickning. Mönstret fick alltså upprepas några gånger innan jag hade fått ihop rätt antal cm. Nu ska jag sticka M.3 och då står det

Efter M.3 stickas det färdigt med mörk oliv - samtidigt minskas det 1 m på höger sida av alla märktrådarna på vartannat v till det återstår 10 m på st.

Har jag fattat rätt om jag ska sticka mönstret som består av 5 varv, inte upprepa något som jag gjorde för M.2, och efter dessa 5 mönstervarv börja med minskningen? Och att "minska" är väl samma sak som att sticka ihop två maskor till en, dvs "1 m på höger sida av märktrådarna" = sticka ihop de två maskorna som är närmast till höger om märktråden?

Det är en blåbärsmössa va?

Jag hittar inte mitt eget mönster men jag antar att M2 var "fröna"? Vad är M3 för ngt - bara bottenfärg?

Minskning är lika med att sticka ihop 2 maskor.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

manna

• -
« Svar #136 skrivet: 09 aug-09 kl 19:01 »
Det är en blåbärsmössa va?

Jag hittar inte mitt eget mönster men jag antar att M2 var "fröna"? Vad är M3 för ngt - bara bottenfärg?

Minskning är lika med att sticka ihop 2 maskor.

Ja, det är en blåbärsmössa. Och M.3 är bladen. Efter lite grunnande har jag kommit fram till att M.3 är bladens flikar och sedan blir resten av bladen när jag fortsätter med det gröna garnet och minskar antalet maskor. Till slut gör jag en liten stjälk.

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #137 skrivet: 09 aug-09 kl 19:24 »
Efter lite grunnande har jag kommit fram till att M.3 är bladens flikar och sedan blir resten av bladen när jag fortsätter med det gröna garnet och minskar antalet maskor. Till slut gör jag en liten stjälk.

Stämmer bra det.
Mönstret ligger gratis på DROPS, därför kan jag med att publicera en bit här:

"När arb mäter 7-8-9-10-12 cm minskas 3-0-6-3-0 m jämnt fördelat på v = 81-90-90-99-108 m. Sedan sätts 9-10-10-11-12 märktrådar i arb med 9 m mellan varje. Första m efter första märktråd = första m i M.3. Efter M.3 stickas det färdigt med mörk oliv - samtidigt minskas det 1 m på höger sida av alla märktrådarna på vartannat v till det återstår 9-10-10-11-12 m på st. Byt till strumpst 2 och sticka 3 cm över dessa m till "stjälk". Drag en dubbel tråd genom de resterande m och fäst ordentligt."

Ojoj, vad spännande! Den är ju snart färdig! :D

manna

• -
« Svar #138 skrivet: 09 aug-09 kl 19:32 »
Ojoj, vad spännande! Den är ju snart färdig! :D

Jag vågar inte slå mig för mitt mjölkstinna bröst än. Det räcker att jag tappar en maska för att allt arbete ska vara förgäves. Vet nämligen inte hur man gör för att rädda en sådan situation. Håller på med första varvet på M.3 nu, och är så koncentrerad, uppe i varv och lättirriterad att jag kommer att gråta HÖGLJUTT om något knas händer med min stickning.

... önskar ett avslut nu...

manna

• -
« Svar #139 skrivet: 13 aug-09 kl 12:20 »
Jag har nog fattat fel...

Om jag stickar resår *2 rm, 3 am* på ena varvet, ska jag då sticka *2am, 3 rm* på andra varvet? Jag använder rundsticka, men stickar fram och tillbaka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser